4L60-E

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

4L60-E

Post by Bromgabber »

Als ik het goed begrijp zit er een 4L60-E en tussenbak onder me buurman zijn Chevy K1500 uit '93.
Maargoed, mijn vermoeden is dat de bak aan puin is. In zen D met vierkantje eromheen staat hij erg te schudden als je op trek, in zen "gewone" D heeft hij dit veel minder.
Ook als je afrem en de bak terug schakelt is het net of hij in ze lagere versnelling geramt word (metaal achtig geluid). En vanuit stil stand naar D en R is er ook een "Klunk", niet in de kruisstukken maar lijkt de uitgaande as van de bak te zijn die dan verspringt.

Zijn dit bekende problemen bij deze bakken?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 4L60-E

Post by Bromgabber »

Er zijn er toch wel een aantal hier die met zon bak rijden of gereden hebben? :)
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: 4L60-E

Post by capricelimburg »

Kunt even de carterpan er af halen, kijken of daar metaalschilfers in liggen, dan weet je zeker dat het tijd is voor een revisie.
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: 4L60-E

Post by Camatruder »

Check de olie met de dipstick. Ze moet roodkleuring zijn en mag vooral niet verbrand ruiken. Als ze verbrand ruikt, kun je gaan reviseren.
Oliepeil controleren wanneer ze warm is, bij draaiende motor met selector in P.
Een olie- en filterverversing kan in zulke gevallen wonderen doen.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 4L60-E

Post by Bromgabber »

Dat snap ik, als hij gereviceerd moet worden is dat te duur word dan waarschijnlijk een andere bak.
De olie is mooi rood, ruikt niet verbrand, op peil en geen metaal schilfers aan de stok.
Gaat mij er niet direct om hoe ik kan zien of de bak echt stuk is, dat snap ik.
Wil graag weten of dit iemand bekend klinkt ;)
Niet dat ik olie ververs of andere bak eronder sleutel en dat het dan fout gaat in de koppelomvormer of iets.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 4L60-E

Post by boyanka »

De D met dat vierkantje is de overdrive.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: 4L60-E

Post by David - 71 camaro »

Rij zelf met een onder mijn daily. Is kapot geweest en heb hem helemaal verfrist en versterkt, maar jouw omschrijving doesn't ring a bell. Zal even in moeten duiken, eerste waar ik aan denk is iets met de lock-up solenoid die aan/uit springt. Vandaar het schudden?

Denk nog eens na over je redenering: als hij gereviceerd moet worden is dat te duur word dan waarschijnlijk een andere bak.....
Dan koop je een tweede handje, staat onbekend, vast niet voor €50, en hoe lang houdt die het vol? Ms wel, maar is iets om over na te denken...

En oor de rest...het is net zo'n zooi als al die andere bakken.... :D
Image
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 4L60-E

Post by Bromgabber »

Klopt, maar me buurman heb niet veel centjes..
Iets met de lockup voor dat schudden was ook waar ik aan dacht, maarja hoe ga ik dat uit dokteren...
Mocht je wat te binnen schieten hoor ik het graag ;)
Ga eerst maar uitlezen of er iets aan gegeven word.
Post Reply