LPG indicator ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

LPG indicator ?

Post by mercury1970 »

Na weer eens een keer zonder LPG langs de kant v/d weg gestaan te hebben (LPG only) wil ik me toch maar eens gaan verdiepen in een indicator.
Volgens mijn maat is het niet mogelijk om een goed werkende benzinemeter (originele in dashbord) te realiseren die de hoeveelheid LPG weergeeft, ik hoop dat hij zich vergist.....
Ik kom niet verder dan een schakelaar te monteren waar je de bekende leds op hebt zitten, die ook niet zo nauwkeurig schijnen te zijn.
Wie heeft daar iets op gevonden ? Het bekende bloknootje met pen, is niet zo betrouwbaar gebleken als je met een zwaardere voet rijd dan je normaal doet. :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG indicator ?

Post by sjak_brak »

mercury1970 wrote: Volgens mijn maat is het niet mogelijk om een goed werkende benzinemeter (originele in dashbord) te realiseren die de hoeveelheid LPG weergeeft, ik hoop dat hij zich vergist.....
Zijn er hier genoeg die het zo hebben gedaan. FF zoekfunctie gebruiken, is minimaal al een keer goed uitgelegd, maar ben nu te lui om te tikken en om te zoeken :)
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: LPG indicator ?

Post by Bromgabber »

Zoiets zoek je?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG indicator ?

Post by Wilf »

Lees voor je begint ook even af wat voor weerstand je benzinemeter wil zien.

Staat misschien hier tussen: http://www.tanksinc.com/index.cfm/page/ ... cat159.htm
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG indicator ?

Post by muddy bandit »

Check ook je tankvlotter even op een goede werking, je zult niet de eerste zijn die na een hoop gepruts er pas achter komt dat de vlotter in de gastank verkeerde standen doorgeeft.

Die link van Bromgabber is trouwens prima te gebruiken voor de originele dashmeter, zo heb ik het ook gedaan in m'n Wagoneer.
De voor mijn meter benodigde weerstandwaarden heb ik gevonden in het werkplaatshandboek.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: LPG indicator ?

Post by mercury1970 »

Hartelijk dank mannen !!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: LPG indicator ?

Post by mercury1970 »

Mmm, heb een lpg metertje uit elkaar geprutst, maar die heeft een minimaal printje, daar kan ik niks aan veranderen....
@Muddy : jij hebt dus net zo lang geprobeerd met verschillende meters totdat je de goede hebt, maar gaat die ook lineair mee ?
Of heb je dattie van vol netjes zakt totdat je aan de onderste helft begint en dat het dan eigenlijk niet meer klopt ?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG indicator ?

Post by sjak_brak »

Meeste benzine-indicatoren lopen ook niet lineair.

Je kan ook een omvormertje tussen de zender op je tank en je meter op de dash zetten, als je beetje handig bent met electronica :)

Maar begin met opzoeken van de waardes van de teller op je dash, en zoek een tankmeter die daar goed bij past. Waardes staan aangegeven op e LPG-onderdelen-sites (bv van Vogels oid)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: LPG indicator ?

Post by Wilf »

Waarschijnlijk 73 Ohms leeg tot 10 Ohms vol als het een Ford-product van voor 1986 betreft (ga nu af op z'n avatar) :)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: LPG indicator ?

Post by mercury1970 »

Omvormertje van lineair naar logaritmisch (gok ik ?) ?
Thanks Wilf, zal de Ohmmeter er eens aanhangen, is idd een F-product van voor 86..... :D
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG indicator ?

Post by muddy bandit »

mercury1970 wrote:Mmm, heb een lpg metertje uit elkaar geprutst, maar die heeft een minimaal printje, daar kan ik niks aan veranderen....
@Muddy : jij hebt dus net zo lang geprobeerd met verschillende meters totdat je de goede hebt, maar gaat die ook lineair mee ?
Of heb je dattie van vol netjes zakt totdat je aan de onderste helft begint en dat het dan eigenlijk niet meer klopt ?
Heb gewoon op dat printplaatje van zo'n Livello meter de draden gewisseld en een paar weerstandjes weggehaald en overbrugd, net zolang tot ik Full (>75% lpg-meter) ongeveer 9 ohm, ½ (50%) ongeveer 23 ohm en Empty (<25%) ongeveer 72 ohm op de multimeter had.
De ¼ en ¾ waarde heb ik gevonden door even een grafiekje ohm/pocent te maken met daarin een vloeiende curve over de bovengenoemde waarden.
Maar het is inderdaad een prutswerk waar een vergrotglas (en een hoop geduld) bij nodig is.
De gastankmeter was van oorsprong 0-90 ohm (full/empty), maar loopt nu netjes en in redelijk juiste verhouding mee met de dashmeter. :cool:
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: LPG indicator ?

Post by Camatruder »

muddy bandit wrote:Check ook je tankvlotter even op een goede werking, je zult niet de eerste zijn die na een hoop gepruts er pas achter komt dat de vlotter in de gastank verkeerde standen doorgeeft.
En hoe check je dat bij een gastank ?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG indicator ?

Post by muddy bandit »

4 boutjes los daaien en dat ding er even uitwippen, dan kun je hem simpel controleren.
Wel even voorzichtig zijn met druk aflaten, en zorg ook even dat er een nieuwe pakingring voorradig is.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: LPG indicator ?

Post by rene74monte »

:thumbs:
Last edited by rene74monte on Sun Aug 09, 2015 3:51 am, edited 1 time in total.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: LPG indicator ?

Post by rene74monte »

:thumbs:
Last edited by rene74monte on Sun Aug 09, 2015 3:51 am, edited 1 time in total.
Post Reply