SES code 13 op lpg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

SES code 13 op lpg

Post by Camatruder »

Hallo, net een 1991 blazer k5 5.7tbi gekocht. Rijdt perfect op gas en benzine, alleen bij even rijden aan constante snelheid op lpg krijg ik een SES code. Soms gaat het terug uit als even plankgas geef of door even overschakelen op benzine lukt het meestal ook. De code die ik krijg is 13 : o2 sensor. Deze dus even verwijderd en op mijn werkbank getest met een propaanbrander. Werkt perfect volgens mij, in de vlam meet ik 0.98 V en zodra ik de vlam wegricht dropped de spanning ogenblikkelijk naar 0.1 V. Normaal moet de o2 sensor continu een wisselende spanning geven, maar ik lees op mr. Google dat de schommelingen op lpg veel trager gaan en de computer dus een fout vermoedt en dus een SES'je geeft. Moet ik dit gewoon negeren ? Stoort me wel, maar rijdt precies niet slechter als de code opkomt. Het is een Prins installatie met verdamper. Toch een nieuwe o2 sensor plaatsen ?
Ook de bedrading is gecontroleerd, deze ziet er ok uit;
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: SES code 13 op lpg

Post by Pavement Pounder »

Dit klopt helemaal en kun je negeren.
Normaal wordt er bij injectie motoren en een dampgas instalatie een Superfix kastje gemonteerd die eigenlijk de O2 sensor voor de gek houd.


Image


Image
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: SES code 13 op lpg

Post by Camatruder »

Blijf het toch een beetje raar vinden dat ie de fout alleen op lpg geeft. De code komt pas op als ie gedurende 60 sec een constante waarde meet bij geheel of gedeeltelijk ingedrukt gaspedaal. Volgens mij wil dit zeggen dat ie op lpg volledig op één van zijn uiterste waarden komt (0.1 V of 1.0 V) wat misschien kant wijzen op een slechte AFR (air-fuel-mixture) bij lpg. Ik zal misschien zo'n AFR-metertje met wide range O2 sensor ( 0 - 5 V) installeren.
Deze (http://www.amazon.com/APSX-D2-Digital-W ... B00NBFHRZM) bijv. heeft ook een NB (Narrow band output).
Hier goede uitleg gevonden : http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?t=13020
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: SES code 13 op lpg

Post by Pavement Pounder »

Als je goed de a/f ratio wil meten heb je inderdaad een wideband nodig, deze hierbove is een aardige.
Alle injectie motoren gaat de ses lamp branden op lpg behalve de lpg injectie systemen.
Post Reply