Benzinetank verwijderen en afvoeren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by Bean Bandit »

Beste aap-ers,

Ik wil mijn benzinetank verwijderen incl. de leiding naar de motor (komt niets voor terug, ik rij LPG-only). Dit staat allemaal mooi beschreven in het garagehandboek, dus dat is theoretisch geen probleem ;) . Ik heb een handpompje, geschikt voor o.a. benzine, om alle benzine uit de tank in een aantal jerrycans te pompen. Ook daar theoretisch geen probleem.
Ik wil de lege tank in de oud ijzer container van het grofvuil deponeren, maar hoe krijg ik de benzinedampen uit de tank? Ik wil niet dat 'ie daar nisschien ontploft oid. Ik dacht zelf om de gehele tank met water te vullen, om zo de dampen te verwijderen.

Wellicht hebben meer mensen met dit bijltje gehakt? Waar het eigenlijk op neerkomt is; hoe raak ik van die lege tank af?

Groeten, Remco
p.s. ik hoor net dat een lege benzinetank wellicht niet in de oud ijzer mag, is meer chemisch afval oid.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by Supervaags »

Die van mij heeft gedurende een week buiten liggen 'uit dampen' voordat hij met de oud ijzer boer mee ging.

Spoelen met water helpt niet heel veel.. daar ben ik achter gekomen toen ik aan mijn tank wou lassen (viel gelukkig mee) :)


Je zou de tank natuurlijk ook eerst hier aan kunnen bieden alvorens te verwijderen.
polderlincoln
Posts: 81
Joined: Mon Aug 26, 2013 11:00 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by polderlincoln »

wat supervaags zegt is een punt als de tank nog goed is.
anders vullen met water en in een paar stuken slijpen dan is het geen tank meer en kan hij zo bij oud ijzer.
hier al een paar keer gedaan met gas flessen en olie tanken nooit problemen gehad.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by olof »

water en benzien..?..hahaah...dat blijft op elkaar liggen...schuim zou kunnen...!
nog leuker...op een groot stuk weiland ff wat fire-up erin spuiten en lekker laten uitbranden...weg geur...leuk vlammetje voor een zomerse dag..!
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by MotiV8 »

Tank vullen met water tot bijna vol.
Gasvlam langs het gat halen en je krijgt een hele lichte woesch.
Tank iets water aflaten ( 10cm) en gasvlam er langs weer hele lichte woesch..
Tank weer iets water aflaten ( 10cm ) en gasvlam er langs enz.
Dit herhalen tot dat de tank leeg is.

Doordat de brandstof ruimte steeds minimaal is gebeurd er weinig vlam technisch.

Dit is het procedé waarna je ook een tank kan lassen zonder problemen.
Heb na deze manier al 4 keer een lekke tank gelast zonder issues.
Niet je bakkes voor het gat houden natuurlijk.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by Bean Bandit »

Ok :thumbs: . Zal eens proberen.
Ff voor de zekerheid, met aflaten bedoel je water uit de tank laten lopen?

Gr. Remco
gert
Posts: 3762
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by gert »

helemaal vullen met water, en dan weer legen is al voldoende:
immers, waar water is kan geen benzine meer zijn.

overigens zou ik die tank niet weggooien, er is misschien wel een gegadigde voor.
in de toekomst zullen er zeker meer autos komen die weer op benzine moeten ivm deze debiele regering.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by Bean Bandit »

:thumbs:

Gr. Remco
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by cees V8 »

De remedie is de tank een uur uitstomen met een slang in de opening en zoveel mogelijk alle openingen in de tank ook daadwerkelijk openzetten. Maar ik begrijp dat niet iedereen beschikt over een stoomketel met openstoom. Gegarandeerd veilig na stoombehandeling. Om te lassen enz.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by BigBlockMopar »

Of je rijdt er over heen met een pickup of vrachtwagen en daarna vouw je 'm op. :)

Maar gewoon aanbieden op het Moparforum zal ook wel een gegadidge opleveren denk ik. Stuk minder werk :D
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Benzinetank verwijderen en afvoeren

Post by Bean Bandit »

Ik hou van veilig. En ik heb geen mogelijkheid om die tank buiten te laten uitdampen.
Dus als 'ie er onderuit komt, gelijk benzine overpompen in jerrycans en die tank "uitspoelen". Dan kan 'ie daarna veilig weggegooid/weggegeven/bewaard worden.

Ik stel alle tips erg op prijs :thumbs: . Ook die eerste tip van jouw BBM, ik hou wel van een geintje :lol: .

Groeten, Remco

p.s. Toen ik eens vroeg wat ik met die 7 jaar oude benzine moest doen, nou, toen kwamen er toch "goede tips". Man, man, man, nog nooit zo gelachen :D .
Post Reply