Lekkage deksel distributieriem.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
IronCross
Posts: 35
Joined: Sat Jul 26, 2014 1:01 am

Lekkage deksel distributieriem.

Post by IronCross »

ik heb een lekkage aan de onderzijde van het deksel van de db-riem.
Mijn vraag is hoe hier olie langs kan lekken, of meer hoe er op die plek olie kan komen. Met andere woorden heel simpel gezegd: welke pakking/seal dien ik te vervangen?

Ik zie nl aan de onderzijde van het deksel geen boutjes zitten dus mijn aanname is eigenlijk dat het vanuit de carterpan lekt. Maar ik heb er eigenlijk te weinig verstand van.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by sjak_brak »

Dat er geen boutjes zitten wil niet zeggen dat het niet kan lekken...

Weet niet wat voor blok het om gaat, maar zou bv ook vanuit je kleppendekselpakking naar beneden kunnen sijpelen.

Maak het eens goed schoon, en kijk daarna waar je oliespoor aantreft.
IronCross
Posts: 35
Joined: Sat Jul 26, 2014 1:01 am

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by IronCross »

Motor was misschien ook makkelijk geweest inderdaad. Maar het gaat dus om een 305 chevy.
Het oliespoor komt echt langs het onderste gedeelte van het deksel.
Maar mijn gedachte is eigenlijk; als er aan de bovenkant een stuk of 8 boutjes zitten om ervoor te zorgen dat het niet langs de pakking lekt, waarom zitten ze niet aande onderkant, en hoe kan het daar dan lekken.
Het is trouwens niet zo dat het extreem lekt, maar als hij warm en ik zet de wagen stil, ligt er een klein plasje olie.
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by camaro67 »

is geen riem maar een ketting,
en het kan zijn dat je krukaskeering lekt die zit in je distributiedeksel achter je poulie maar het kan ook zijn dat je distributiedeksel lekt op de aansluiting van je carterpan.

Gr.Joop
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by capricelimburg »

Onderzijde van het kettingdeksel wordt afgedicht door de carterpanpakking, het aandraaien van de carterpan drukt de boel op zijn plaats.

Zie http://www.summitracing.com/int/parts/f ... /overview/ voor foto van de pakking

Helpt vaak om in de hoekjes een beetje rtv te doen.
IronCross
Posts: 35
Joined: Sat Jul 26, 2014 1:01 am

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by IronCross »

Kijk, die foto maakt het een heel stuk duidelijker.

Toen ik zojuist bezig was kwam er een oud baasje op mij uitgefietst. Die bleek er wel redelijk wat verstand van te hebben. Maar die zei gelijk dat het de keerring was, en adviseerde om de poelie er niet met de poelietrekker er af te halen. Want gietstaal vind dat schijnbaar niet prettig.

Hoe pak ik dat dan het beste aan? Hulpstuk maken? Dit is opzich geen probleem, genoeg draaiers als collega's...
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by camaro67 »

IronCross wrote:Kijk, die foto maakt het een heel stuk duidelijker.

Toen ik zojuist bezig was kwam er een oud baasje op mij uitgefietst. Die bleek er wel redelijk wat verstand van te hebben. Maar die zei gelijk dat het de keerring was, en adviseerde om de poelie er niet met de poelietrekker er af te halen. Want gietstaal vind dat schijnbaar niet prettig.

Hoe pak ik dat dan het beste aan? Hulpstuk maken? Dit is opzich geen probleem, genoeg draaiers als collega's...
het gaat er niet om dat het gietstaal het niet prettig vindt, maar als je het met een poelietrekker doet trek je het rubber kapot wat er in je balancer zit.
Je heb er speciale trekkers voor maar als je handig bent kan je er zelf wat op maken.
Je gebruikt de bout gaten waar de poelies mee vast zitten

Gr. Joop
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by camaro67 »

Filmpje

Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by Pavement Pounder »

Wat ze hierboven zeggen, De balancer die eraf haalt/trekt is waarschijnlijk ook wat gegroeft op de plaats van de keerring waardoor je met een nieuwe keerring weer gaat lekken, mar dat zie je snel genoeg als je hem eraf hebt, indien gegroeft kun je een een reparatie knelbus krijgen die je op de balancer kunt tikken/persen.
IronCross
Posts: 35
Joined: Sat Jul 26, 2014 1:01 am

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by IronCross »

Nou, al met al wordt het nog een ***karweitje zo te zien.

Maar thanks voor de input. Het is me nu in ieder geval duidelijk.
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Lekkage deksel distributieriem.

Post by capricelimburg »

Je hebt een trekker nodig om de krukaspoelie er af te halen en er weer op te zetten (als je hem er met de bout probeert op te trekken heb je kans dat je de schroefdraad uit de krukas trekt en dan ben je nog veel verder van huis). Goed gereedschap, halve werk en zo...

Deze bijvoorbeeld http://www.summitracing.com/int/parts/o ... /overview/
Post Reply