Bougie er uit geknald

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Bougie er uit geknald

Post by HarleyRob »

Vraag voor de experts:

Ford Econoline 2001 op gas. Vorig jaar in juli een bougie er uit geblazen tijdens rijden (maakt een vreselijk kabaal, verder no problem....). Gerepareerd met Helicoil, zit weer super.

Gister terug vanuit Brabant, gebeurt precies hetzelfde, bij een andere bougie..... Dus morgen maar weer aan de slag om te repareren. Heb de bus niet echt nodig tot eind april, dan gaan we er mee op vakantie.

Nu de hamvraag: moet ik er op rekenen dat de andere bougies er ook nog uitknallen? :cry:
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Bougie er uit geknald

Post by Touchwood »

Tja, moeilijk te beantwoorden. Waarom knallen die bougies er uit? Dat lijkt me de hamvraag.
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: Bougie er uit geknald

Post by Jeeper »

Persoonlijk...zou ik ze preventief vervangen/controleren....je wil toch niet stilstaan op je vakantie.....
zozieso bizar....dat ze eruit knallen....... :cry:
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Bougie er uit geknald

Post by Speedy18 »

Ja, daar kun je vanuit gaan. Die eerste types modular V8 staan daarom bekend, die bougies zitten er maar met 3 gangen in gedraaid.
Als je toch bezig bent, pak ze allemaal even.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Bougie er uit geknald

Post by HarleyRob »

Speedy18 wrote:Ja, daar kun je vanuit gaan. Die eerste types modular V8 staan daarom bekend, die bougies zitten er maar met 3 gangen in gedraaid.
Als je toch bezig bent, pak ze allemaal even.
Aha, dank voor de info. Dit is nuttig! Ik ga morgen even bekijken hoe ik het aan ga pakken, maar dit neem ik zeker mee.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Bougie er uit geknald

Post by HarleyRob »

Inmiddels is er meer bekend. De bougie die er uitgeklapt is, zat al gemonteerd met een Helicoil. Dat is gedaan voordat ik de auto gekocht heb. Echter, de maat van de Helicoil was blijkbaar niet goed, waardoor dat waarschijnlijk nooit echt goed gezeten heeft.

Dat verklaart meteen de vreemde uitleeswaarden die ik af en toe bij afstellen van gas kreeg.....

Nou ja, we lossen het wel weer op.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Bougie er uit geknald

Post by HarleyRob »

OK, ondertussen de boel dus goed kunnen bekijken. Helicoil was een korte, bougie is een lange. Dat gaat niet werken. Denk dat de warmte-ontwikkeling in het onderste vrije stuk tussen bougie en wand niet handig is. Wordt na de Paas opgelost.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Bougie er uit geknald

Post by HarleyRob »

Inmiddels rijdt de Ford weer, maar niet op gas. Injector 8 is stuk. Te weinig tijd om dat op te lossen, dus we gaan met de Skoda (ahum) van vrouwlief op vakantie. Daarna komt het wel weer in orde. Jammer, maar het is niet anders.....
Post Reply