Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Marcello
Posts: 116
Joined: Fri Feb 08, 2008 8:42 pm

Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Marcello »

Geachte behulpzame fijne aardige mensen van het aap forum.

Ik ben weer begonnen aan mn langdurige project.
Alleen motorisch gaat het niet helemaal naar wens.. helemaal niet eigenlijk..
En voordat er weer een onafgemaakt project op marktplaats verschijnt, probeer ik
het hier nog maar even.

Even kort samengevat, (na mn verhaal terug gelezen te hebben is dit gelul, maar lees even tot de laatste regel graag..
aangezien dat een belangrijke is..)

Ik ben een 51 Chevy pick-up aan het bouwen met een 350 Chevy erin. straks even meer gegevens over het blok.

Het probleem is dat de motor tijdens het starten niet of moeizaam aan wil slaan, als ie een keer
aangeslagen is reageert ie niet tot nauwelijks op het gas, waarna hij meestal weer uitvalt.
Bij het starten heb ik backfires en de hierbij behorende vlammen in en uit mn carburateur.

Ontsteking te vroeg zou je denken, maar als ik hem steeds later en later zet blijft ie zuchten en blazen
en vlammen door de carb. tot hij op een punt komt dat de startmotor het niet meer trekt en hij tegengehouden
wordt door een te laat ontstekingstijdstip.
Er zit tussen het punt van te vroeg en te laat geen 0.10 mn draaiverschil in mn ontstekingshuis.

Dus hij gaat van te vroeg ineens naar te laat.

ik heb al 100x de ontsteking versteld en ontstekingsvolgorde nagekeken.
Ik heb meerdere malen kleppen gesteld.
Nieuwe carb opgefrist met revisie set omdat deze 3 jaar lang vol gestaan had met (oude) benzine.
Vandaag weer een nieuwe (ander type) benzinepomp gemonteerd omdat ik de oude pomp incl
drukregelaar en meter niet vertrouwde. ik dacht een te hoge druk waardoor teveel benzine en verzuipen tot gevolg.

Geen verschil allemaal, ik snap er helemaal geen hol meer van. er is nog 1 ding waar ik aan denk en dat zijn evt de
cilinderkoppen. zie wederom volgende deel van verhaal.

De motor betreft een 350 van een naar ik meen 75er caprice, (7 jaar geleden aangeschaft, dus weet het bouwjaar niet precies.)
Dit blok is gereviseerd en gehoond, niet relevant maar dit moet goed zijn.
Verder zit er allemaal nieuw op, misschien ook niet relevant, maar je weet nooit waar de fout tevoorschijn komt.
Edelbrock 1405 carburateur 600cfm
Edelbrock nokkenas 2102
Edelbrock manifold 2101 performer
HEI ontsteking met msd kabels
Alu roller rockers 1.5 procomp

En, waar het evt mis kan gaan.. ik heb er cilinderkoppen opzitten van een corvette. ik weet alleen het type
niet meer, maar ik weet wel dat de vorige eigenaar zei dat ze 57cc kamers hadden.. dus ik heb een behoorlijke compressie.

Zou het daardoor een zelfontbranding kunnen zijn. of zit ik gewoon verkeerd en heb ik een verkeerde ontstekingsvolgorde(want zo lijkt en
klinkt het)... welke ik al 100x opgezocht en bekeken heb... of ik moet de verkeerde hebben.. maar ik kan voor een small block Chevy niet veel anders vinden.

Ik hoop dat de gouden tip erbij zit, want ik heb er zo even geen zin meer in... en hoe moeilijk moet het zijn om zo'n
eigenlijk simpel blok aan het lopen te krijgen.

Degene met de gouden tip wil ik gelukkig maken met iets uit de volgende categorieën bier, wijn, frisdrank, taart,
bloemen, playboy, of iets van die orde. bedankt vast voor de moeite. Marcel
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by BigBlockMopar »

Marcello wrote:Ontsteking te vroeg zou je denken,

Nee, eerder een flink vacuumlek ergens.

Te veel lucht, te weinig brandstof = vaak backfire.
Openstaande/lekkende (inlaat)kleppen = geen/weinig vacuum -> backfires.
Voetpakking carburateur gescheurd/lek?
Rembooster intern lek?
Alle rubberen slangen nagekeken op scheurtjes?
Intake sluit goed aan op de koppen? Lekke intake pakking?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Bromgabber »

Zelf het blok opgebouwd begrijp ik?
Voorheen liep het blok wel goed?
Rotor draait de correcte kant op?
Nokkenas heeft deze dezelfde oppeningsvolgorde als de vorige?
Welk ontstekingtijdstip staat hij? Ongeveer wat je kan aflezen ;)
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by big dooley »

Vacuummetertje er eens op aansluiten... vertelt ook vrij veel... en mocht het een gouden tip zijn geweest... een fles famous grouse, graag :D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Pavement Pounder »

Timing is toch ook wel een puntje.
Lees de installation notes van de camcard eens onderaan:

http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ ... &submit=go

En met het op tijd zetten van de ontsteking ben je uitgegaan van de balancer of cilinder 1 bdp methode ?
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by rene74monte »

heb je de distributieketting wel goed zitten ?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Renev »

Te strak gehoond ??? Komt ook voor.
Verkeerd type balancer waardoor je de verkeerde timing marks aanhoudt.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Speedy18 »

Een revisiekit in de carburateur alleen heeft geen zin, als er 3 jaar oude bezine in heeft gezeten. Waarschijnlijk zit er ergens een kanaaltje dicht waardoor je motor te weinig brandstof krijgt wat ook de backfires verklaart. Begin maar die carburateur open te maken en helemaal grondig te reinigen, en met draadjes de kanaaltjes open te maken.
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by 57Belair »

Ontsteking 180 graden verdaait ??
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by kikkegek »

ik weet bijna wel 100% zeker dat je ontsteking 180 verkeerd staat.

Dan kan je soms wel starten, maar krijg je backfires als een malle.

Dus ff los maken. rotor 180 graden door draaien en terug plaatsen.

Je hebt waarschijnlijk de ontsteking geplaatst op TDC van #6 in plaats van #1.

Ik heb ook net twee rebuild achter de rug en constant deze fout gemaakt.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Bromgabber »

"Het probleem is dat de motor tijdens het starten niet of moeizaam aan wil slaan, als ie een keeraangeslagen is reageert ie niet tot nauwelijks op het gas, waarna hij meestal weer uitvalt.Bij het starten heb ik backfires en de hierbij behorende vlammen in en uit mn carburateur."

Dus loopt hij soms wel? Dan zou de ontstekking niet 180graden verkeerd kunnen staan, volgens mij..
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by kikkegek »

jawel.

probeer maar het volgende:

alle bougies eruit.
vinger op #1 bougiegat
balancer ronddraaien totdat je lucht lang je vinger gedrukt krijgt...das de compressieslag
draai tot die op TDC staat...dus streepje op balancer op NUL
haal dan je ontsteking kap eraf en check of de rotor naar #1 wijst

maar ik vermoed dat die dan naar achteren naar #6 wijst.
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Mean Lean »

Waarschijnlijk vacuumlek, even met remmenreiniger langs de inlaatpakkingen spuiten, reageert de motor Bingo, of slechte massa (strip) met als gevolg een flauw vonkje. Doe maar LAPHROAIG 15 jaar...
raymopar
Posts: 3
Joined: Thu Sep 18, 2014 8:39 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by raymopar »

Lijkt mij een verstopt kanaaltje in de carburateur...
al vaak meegemaakt na uitbouwen lpg en bij motoren.
als er 3 jaar oude benzine in een carb. heeft gestaan kun je er donder op zeggen dat er iets dicht zit.
stel dus de timing weer in de basis zoals je begonnen bent en laat de carb. ultrasoon reinigen want
dit geeft het beste resultaat.
Succces
Marcello
Posts: 116
Joined: Fri Feb 08, 2008 8:42 pm

Re: Chevy 350 (ontsteking) problemen...

Post by Marcello »

Geachte fijne meedenkende toppers!
Ik dank jullie vast hartelijk voor alle fijne warme reacties op mijn iets langer dan bedoelde verhaal.
Ik reageer hieronder even op jullie vragen.
Mocht het een beetje een zooitje zijn, excuses, maar ik ben niet zon forumheld.
Hier weer een kort uit de hand gelopen toch iets langer verhaal weer.

Nee, eerder een flink vacuümlek ergens.

Te veel lucht, te weinig brandstof = vaak backfire.
Openstaande/lekkende (inlaat)kleppen = geen/weinig vacuüm -> backfires.
Voetpakking carburateur gescheurd/lek?
Rembooster intern lek?
Alle rubberen slangen nagekeken op scheurtjes?
Intake sluit goed aan op de koppen? Lekke intake pakking?[/quote]

Lekkende kleppen zou kunnen, maar dan zou ik genaaid zijn met 2 gereviseerde koppen. en dat door een kerel..
Voetpakking carburateur is nieuw, zat bij de revisie set.
Rembooster is nog niet aangesloten en aansluiting op de intake is afgedopt.
Slangen zitten er nog nauwelijks op, alleen die van de vervroeger en degene naar het vacuümpotje(nieuw) op mn automaatbak.
Intake pakkingen zijn nieuw, alles is in feite nieuw, alleen begint me iets te dagen dat ik toen zat te kloten om de intake
er lekker op vast te krijgen, waarom weet ik niet meer. en of het echt zo was ook niet. is al heel wat jaren geleden.

Maar het bekijken waard. ik ga iig eventuele vacuüm lekkages bekijken.

Zelf het blok opgebouwd begrijp ik? Voorheen liep het blok wel goed? Rotor draait de correcte kant op? Nokkenas heeft deze dezelfde openings volgorde als de vorige? Welk ontstekingstijdstip staat hij? Ongeveer wat je kan aflezen

Ik heb zelf het blok opgebouwd ja, alleen toen der tijd ivm verhuizing en wat problemen met de eigenaar van het pand misschien
te snel in elkaar gezet.
Blok heb ik in delen aangeschaft, dus nog nooit gelopen.
Rotor draairichting ga ik nog even checken!
Nokkenas gekocht op type motor, openingsvolgorde nooit naar gekeken.
Ontstekingstijdstip geen idee, ben meestal alleen bij het starten en afstellen.

Verder gooi ik even wat antwoorden in de groep op de vragen van meerderen, aangezien ik niet weet of dat quoten goed gaat steeds.
Ontsteking op tijd zetten doe ik via de balancer.
Ik heb wel de klepdeksels eraf gehad om te kijken welke cilinder op ontsteking stond bij het afstellen.
Daardoor zou mn ontsteking niet 180 graden verkeerd moeten/kunnen zitten.
En ook deze heb ik al meerdere keren op de gok 180 graden omgezet om dit uit te sluiten. Maar dit ga ik ook nog even dubbelchecken.
Distributieketting staat 100% goed, of ik moet toen der tijd een blackout gehad hebben. en drinken doe ik niet..
Te strak gehoond denk ik niet, motor start ondanks zn behoorlijke compressie goed.
Balancer besteld op motortype, dus als er niemand een fout gemaakt heeft moet die goed zijn.
Carburateur is zeer grondig gereinigd, en alle kanalen waren open, gelukkig zijn het geen minuscule gaatjes in zo'n edelbrock,
deze durf ik nu wel uit te sluiten eigenlijk.
En hij loopt soms wel, alleen niet lekker.. niet op 8 cilinders iig. en als je dan gas geeft begint het knalfestijn. soms na 1 seconde, soms na 10 seconde. maar blijven lopen doet ie iig niet. daarom heb ik ook een andere pomp gemonteerd. ik dacht mede omdat de intake drijfnat van de benzine was dat hij stond te verzuipen door een te hoge brandstofdruk. achteraf gezien kan dit door het terug slaan/zuchten naar de inlaat zijn natuurlijk.

En kikkegek, je vastberadenheid siert je :thumbs: mocht hij wel 180 graden verkeerd staan, en ben ik in mijn ogen echt zon domme lul dat ik dit verkeerd heb gedaan... na meerdere keren controleren, dan wordt het drank en een playboy.
Post Reply