startmotor pakt niet altijd

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

startmotor pakt niet altijd

Post by JaapMopar »

Heb sinds dat ik deze Dodge heb problemen met starten. De ene keer is het starten lopen, maar vaak zet ik hem op contact, wil ik starten hoor ik alleen klik (starter solenoid) maar hij gooit hem niet rond. Dit verhaal:
http://s935.photobucket.com/user/Jaapfe ... sort=3&o=0

Startrelais is al vernieuwd, evenals de accukabels en accu. Heb dit met 2 verschillende startmotors al gehad. Iemand een idee?
Last edited by JaapMopar on Wed Mar 25, 2015 8:41 pm, edited 1 time in total.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by thunderbuick »

Massa probleem dan denk ik. (als de startmotor goed is)
Vind de solenoid ook niet altijd even prettig maar meestal valt dat mee.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by Bromgabber »

Of staat je ontsteking erg vroeg waardoor hij er tegen aan staat te hikken?
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by JaapMopar »

Massa probleem dacht ik in eerste instantie ook aan, vond het massa kabeltje van de startmotor sowieso al aan de kleine kant. Ook heb ik het idee dat het niet helemaal origineel zit aangesloten. De dikke plus kabel van de startmotor gaat via het startrelais naar de pluspool van de accu, dacht dat deze rechtstreeks op de accu moet? En verder zit er dan alleen dat andere draadje aan.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by thunderbuick »

Het is niet ongewoon dat die via het startrelais loopt maar of dat bij je Dodge zo hoort weet ik niet.
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by JaapMopar »

Ah, oke. Zat bij m'n Chrysler anders vandaar ;)
Net moest ik trouwens oneinig proberen om te starten, tig keer klik klik klik en ineens uit het niks zwengelt ie 'm aan :o
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by thunderbuick »

Als je een startmotor hebt waarvan de koolborstels op zijn of slecht contact maken zegt ie ook klik.
Zorg in ieder geval dat het traject massa startmotor tot aan de accu toe goed is.
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: startmoter pakt niet altijd

Post by JaapMopar »

Zal dit is even nagaan. Hoort er een massakabel te lopen van de startmotor zelf naar het chassis oid? Want er zit nu helemaal niks. Dacht te weten dat de startmotor de massa van het blok pakt. Zal morgen even een massakabel van de startmotor direct op het chassis aanleggen, kan ik dat iig uitsluiten, bedankt iig ;)
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by camaro rs »

gebruik eens de + kabel die van het contactslot vertrekt naar de starter om een relais aan te sturen,en vertrekken van deze relais naar de starter met een nieuwe kabel
had dit probleem ook op de Camaro en is zo opgelost

als het een automaat is kunnen de contacten in neutral safety switch ook vervuild zijn
wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by wingnut »

Zorgen dat je blok een goede massa heeft, die zit dan ook geschakeld aan je starter. Desnoods pak je een startkabel en zet je die op je min van accu erbij en de andere kant ergens op metaal op je blok. Werkte bij mij ook zo, toen opgelost en daarna een blijvende nette oplossing gemaakt.


T zou je neutral switch niet mogen zijn anders zou je ook geen tik mogen horen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JaapMopar
Posts: 152
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by JaapMopar »

Nou, vanavond even tijd gehad om er naar te kijken. Had een massakabel gekocht, die tussen de startmotor en het chassis gezet:

Image

Image

Helaas geen verschil. Ook nog met startkabel op de min en op 't blok gehad, daarna op de startmotor extra, geen verschil. Het blijft klik klik klik :x
Waar hij in het begin na een keer of 3-4 klikken wel doorstartte, doet hij nu helemaal niks meer. Hierdoor verdenk ik de startmotor zelf, omdat dit erger is geworden.
Ben alle kabels nagegaan, neutral safety switch ook nog schoongemaakt. Blijft alleen vreemd dat met 2 verschillende startmotors hetzelfde gebeurd...

Had nog een filmpje gemaakt van de bendix wanneer ik een schroevendraaier tegen de 2 contactpunten houd. Zoals je kan zien schiet hij niet elke keer helemaal in de starterkrans, misschien dat dit er ook mee te maken heeft?

Image

Auto staat nu bij m'n ouders waar ik altijd sleutel. Hij wilde helaas niet meer starten om weer naar huis te rijden...
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by Peter Pontiac »

Contactslot slechte verbinding.......
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by thunderbuick »

Kan idd het contactslot ook nog zijn maar als ik moest gokken dan pakte ik de startmotor er af en wou ik de koolborstels bekijken.
Contactslot zou je trouwens gemakkelijk even uit kunnen sluiten door die eens te bypassen met prik rechtstreeks er naartoe.
Denk er om dat je met dergelijke probeersels de auto wel in z'n vrij hebt staan!
The Clown
Posts: 306
Joined: Tue Dec 14, 2004 8:41 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by The Clown »

in deze startmotor zitten nogmaals contacten in het witte kunststof gedeelte waar zich ook de koolborstels bevinden.
een van de contacten is te ver versleten en daardoor krijg je dit probleem.
camaro67
Posts: 1182
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: startmotor pakt niet altijd

Post by camaro67 »

Ik denk ook wat The Clown zegt,
Ik heb het met een ministarter van mijn Camaro gehad, startrelay krijgt spanning en duwt het tandwiel naar voren,
en geeft daarmee ook spanning aan de starmotor, maar als dat Contact slecht is krijgt hij geen stroom en draaid hij niet rond.

Ik kon het startrelay niet uit elkaar halen,want hij zat gefelsd ik heb toen op de draaibank de felsrand eraf gestoken,
om hem uit elkaar te halen,en kwam er toen achter dat het koperen kontakt een beetje groen was uitgeslagen van ik denk het te weinig gebruiken.

Gr.Joop
Post Reply