Start niet meer
Start niet meer
Hoy allemaal,
ik heb een 1980 Chevy monza V6 3.8Lt .
14 dagen geleden heb ik de voorontsteking juist gezet (15°) en hij draaide mooi rond .
Twee dagen later start hij heel slecht, draait vierkant, backfire, Wat een vlam zeg!, en als ik gas geeft reageert hij nauwelijks .
Geprobeerd de voorontsteking te regelen, maar omdat de motor zo stuitert is dit onmogelijk .
De voorontsteking op goed geluk terug juist gezet (maar ik kan geen meting doen omdat de motor niet draait) .
De volgende dag draait enkel de startmotor maar de motor slaat niet aan .
Ik heb de spanning op de HEI delco gemeten, en deze was ok .
Ik heb een bougiekabel erafgehaald en er een pin ingestoken en proberen te starten .
Er slaat een vonk over, dus heb ik ontsteking .
De contacten van de delco binnenin nagezien, alles ok .
Ik denk richting benzinetoevoer, hij ruik benzine .
Als ik mijn Idle Mixture screws wil verdraaien, blijkt dat deze zijn verzegeld in de fabriek .
Dit staat ook vermeld in de GM 1979 Monza manual .
Iemand suggesties ?
Grtz
Peter
ik heb een 1980 Chevy monza V6 3.8Lt .
14 dagen geleden heb ik de voorontsteking juist gezet (15°) en hij draaide mooi rond .
Twee dagen later start hij heel slecht, draait vierkant, backfire, Wat een vlam zeg!, en als ik gas geeft reageert hij nauwelijks .
Geprobeerd de voorontsteking te regelen, maar omdat de motor zo stuitert is dit onmogelijk .
De voorontsteking op goed geluk terug juist gezet (maar ik kan geen meting doen omdat de motor niet draait) .
De volgende dag draait enkel de startmotor maar de motor slaat niet aan .
Ik heb de spanning op de HEI delco gemeten, en deze was ok .
Ik heb een bougiekabel erafgehaald en er een pin ingestoken en proberen te starten .
Er slaat een vonk over, dus heb ik ontsteking .
De contacten van de delco binnenin nagezien, alles ok .
Ik denk richting benzinetoevoer, hij ruik benzine .
Als ik mijn Idle Mixture screws wil verdraaien, blijkt dat deze zijn verzegeld in de fabriek .
Dit staat ook vermeld in de GM 1979 Monza manual .
Iemand suggesties ?
Grtz
Peter
-
- Posts: 102
- Joined: Wed Apr 02, 2014 8:43 pm
Re: Start niet meer
giet eens wat benzine direct in je carburator
of gebruik startpiloot
kijk of hij dan wil aanslaan
zo ja ,
controleerhet benzine filter( mits deze er tussen zit )
en of de b.pomp genoeg druk levert
of gebruik startpiloot
kijk of hij dan wil aanslaan
zo ja ,
controleerhet benzine filter( mits deze er tussen zit )
en of de b.pomp genoeg druk levert
Re: Start niet meer
hopen dat er geen inlaatklep verbrand is of door de backfire open blijft staan, als dit het geval is krijg je geen onderdruk in je manifold.
check ook even je distrubutie kan zijn dat ie al wat slechter was en nu is doorgeschoten
maar probeer eerst is even wat jaimyportier advisseerd, even wat benzine in je carbarteur (luchtinlaat) gooien (geen liters ) maar kopje benzine en kijken of ie dan wel start.
succes
check ook even je distrubutie kan zijn dat ie al wat slechter was en nu is doorgeschoten
maar probeer eerst is even wat jaimyportier advisseerd, even wat benzine in je carbarteur (luchtinlaat) gooien (geen liters ) maar kopje benzine en kijken of ie dan wel start.
succes
Re: Start niet meer
Geen idee of je distributie via ketting verloopt bij jouw wagen/motor, maar de symptomen die jij beschrijft doen mij denken aan de ketting die een tand (of 2) versprongen is.
Hopelijk voor u is het idd benzine toevoer.
Hopelijk voor u is het idd benzine toevoer.
Re: Start niet meer
Zou eerst cilinder 1 op tuimelen zetten en dan kijken naar welke cilinder de rotor wijst.Vanaf daar de "eventueel" bijstellen,of dat de stroomverdeler verdraaid is (tandwieltje versleten/los van de stroomverdeler o.i.d. ??)
Re: Start niet meer
Bedankt allemaal,
ik zal er eens mijn schouders onder steken .
Grtz
Peter
ik zal er eens mijn schouders onder steken .
Grtz
Peter
Re: Start niet meer
verdeelkap eraf halen
met een sleutel eerst de krukaspoelie een stuk naar links draaien
dan vervolgens naar rechts beginnen te draaien en tegelijkertijd kijken of de rotor meteen begint te draaien of dat er een behoorlijke vertraging in zit:dan is de distributieset aan vervanging toe
je kunt de timing handmatig op 15 graden zetten en dan kijken of de rotor in ieder geval dicht bij nr1 op de verdeelkap komt
wel even opletten dat de rotor twee keer zo snel draait als de krukas,als hij precies er tegenover staat dan nog een keer de krukas draaien
met een sleutel eerst de krukaspoelie een stuk naar links draaien
dan vervolgens naar rechts beginnen te draaien en tegelijkertijd kijken of de rotor meteen begint te draaien of dat er een behoorlijke vertraging in zit:dan is de distributieset aan vervanging toe
je kunt de timing handmatig op 15 graden zetten en dan kijken of de rotor in ieder geval dicht bij nr1 op de verdeelkap komt
wel even opletten dat de rotor twee keer zo snel draait als de krukas,als hij precies er tegenover staat dan nog een keer de krukas draaien
Re: Start niet meer
Thanks Peerke,
zal ik zeker proberen.
Peter
zal ik zeker proberen.
Peter
Re: Start niet meer
Lekker weertje vandaag, alleen thuis dus, ... sleutelen .
Allereerst de originele carburator eropgezet .
De andere is identiek dezelfde (Rochester DualJet 210 M2ME voor een V6 3.8Lt), maar hij komt van een Oldsmobile Starfire .
En er komt leven in, nog niets om over naar huis te schrijven, maar de motor draait .
Voorontsteking juist gezet op 15°, zoals voorgeschreven .
De motor draait als een naaimachientje .
AIR systeem verwijderd, 4 van de 5 darmpjes waren al afgesloten (niet door mij) .
Andere EGR valve erop .
Rotte darmpjes vervangen .
Bedankt voor jullie suggesties
Grtz
Peter
Allereerst de originele carburator eropgezet .
De andere is identiek dezelfde (Rochester DualJet 210 M2ME voor een V6 3.8Lt), maar hij komt van een Oldsmobile Starfire .
En er komt leven in, nog niets om over naar huis te schrijven, maar de motor draait .
Voorontsteking juist gezet op 15°, zoals voorgeschreven .
De motor draait als een naaimachientje .
AIR systeem verwijderd, 4 van de 5 darmpjes waren al afgesloten (niet door mij) .
Andere EGR valve erop .
Rotte darmpjes vervangen .
Bedankt voor jullie suggesties
Grtz
Peter
Re: Start niet meer
Ranch73 en Peerke, dat is genoteerd voor als ik ooit nog eens iets voorkrijg dat in die richting wijst .
En natuurlijk de rest ook bedankt voor de tips .
Ik heb de wagen juist gestart, hij startte van de eerste maal zonder probleem .
Zoals ik zei, een naaimachientje .
Thx
Peter
En natuurlijk de rest ook bedankt voor de tips .
Ik heb de wagen juist gestart, hij startte van de eerste maal zonder probleem .
Zoals ik zei, een naaimachientje .
Thx
Peter