mayonaise

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

mayonaise

Post by mercury-capri »

Hoi :)


Ik had al wat wat wittigs op de peilstok geconstateerd.

Ook zag ik vandaag nogal wat mayo in de valve ventilatie en waar je de olie moet vullen....
dat had ik nog niet eerder gezien.. :eek:

Wat ik heb begrepen is dat ik de volgende dingen moet laten doen...

- Afpersen
- en de carterventilatie na laten kijken

Deze zaken kan ik helaas pas over bijna 2 weken laten chekken...

Mijn vraag is of er nog andere zaken zijn die ik echt moet laten na lopen, die wellicht belangrijk zijn.

En een carterventielatie schoonmaken...is dit ook zelf te doen zonder brug etc..
Heb wel een goede krik...


Bevindingen tot nu toe

- Geen rook uit de uitlaat (wel bij starten, maar dat lijkt me normaal)
- Vocht (druppels) ook hoog op de peilstok te zien
- lijkt druk op te bouwen (na plaatsen thermosstaat nog meer zelfs)
(beetje koelvloeistof op de expansievat??) zie bij 0.26 in fimpje

- radiator is niet origineel (zie film)
- hoef geen koelvloeistof bij te vullen (tot nu toe)
- kleur koelvloeistof is nog blauw/groen
- moet nog goed kijken of hij wat lekt (olie of koel), na plaatsen nieuwe thermostaat met pakking lekt hij niet of nauwelijks meer.


Vorig week olie verwisseld (15w40)

Mocht de koppakking half gaar zijn :( :( , nog goede adressen...aan te bevelen


Gaat om een Olds 422 uit 74 met 455

Monteur zij dat het wellicht door de korte stukken komt....
Ik heb een paar amerikanen gehad, en altijd korte stukken gereden maar nooit mayo gezien?

Mocht iemand nog "tijdelijke" tips hebben dan hoor ik die ook graag...




Image

Image

Image

Image

Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: mayonaise

Post by Bromgabber »

Klinkt inderdaad als motor die niet vaak lekker op temperatuur komt.
Misschien goed idee om je carter ventilatie te controleren en schoon te maken net als klepdeksels en wat daar aan vast zit.
Is thuis te doen.
Daarna eventueel nog flushen en weer verse olie erin en eens lekker warm rijden.
Mocht die white sludge bevriezen kan je ook een groot probleem hebben.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: mayonaise

Post by franky »

als het op je peilstok zit (eerste foto) en is al gemengt met je motorolie dan niet meer rijden, je olie draagt niet meer dus lopen je lagers eruit
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: mayonaise

Post by mercury-capri »

ok thanks voor de snelle tips :)

kijken of ik kleppendeksel eraf kan krijgen... :-0

Wel stom had gelijk eerste keer moeten doen, dat flushen etc... :(..

Is het trouwens verstandig om nu de peilstok, oliedop en valve ventilatie eraf te halen

en dan licht bedekken met papier etc? Ik heb ook een vochtvreter blokje hier liggen :)
Die zou ik ook op de olie intake kunnen plaatsen...

Ik ga hem toch laten flushen denk ik...

Heeft iemand wellicht een foto of link? van de carterventilatie..waar hij op de blok zit

Wordt op google niet echt wijzer...



Zo net even de de andere valve cover breather eruit gehaald..deze was echt smerig..
Daarna kloppen op grond en er kwam echt veel shit uit...

Heb ze nu op de verwarming gezet....

Kan ik deze wassen? Of maak ik ze kan kapot..

Kleppen deksel had ik niet de juiste tool....wellicht morgen ben benieuwd..

Image

Image
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: mayonaise

Post by gert »

geen paniek!

dit komt vrij veel voor, zeker in de winter.

gewoon die motor es een keer een lange rit gunnen, dan verdwijnt die troep vanzelf.

olie wisselen haalt niet zoveel uit, het vocht is gecondenseert aan de motordelen, en blijft daar zitten.

carterventilatie verbeteren helpt wel, maar slechts tijdelijk als je nauwelijks rijdt met dat ding!
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: mayonaise

Post by Pavement Pounder »

Die breather met het pijpje eraan, zit die aangesloten op de vacuum van de carburator ?
Allebij schoonmaken met water/benzine/perslucht en doekjes en ook binnenzijde klepdeksels.
Klepdeksels met terugplaatsen niet keihard aandraaien maar handvast + halve slag(je kunt hem later altijd nog wat vaster draaien als nodig) anders zijn de deksels zo krom.
De vacuum zuigt alle gassen en dus ook de condens weg na een flink stuk rijden.
Gewoon minimaal een halve tank weg rijden met het liefst snelweg ritjes.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: mayonaise

Post by mercury-capri »

hoi ok :)

Hoi nee die breather zit "los" op de blok....
De slang tenminste

Ok duidelijk, beetje benzine, water en perslucht..
Ga ik morgen gelijk doen..

monteur zij ook ...ga eerst maar eens lange rit rijden 8)

Toch vind het vreemd heb al een paar amerikanen gehad, die stonden in de winter zelfs buiten (maanden lang)
onder pakken sneeuw etc..(moest soms zelf binnen krabben :D ), maar geen mayo..

Ik vermoed inderdaad toch de carter..

Vorige eigenaar heeft wel paar dingen uitgehaald...

Weet iemand waar die ongeveer zit? de carter..

Wellicht dat de headers een probleem geven..? Als deze dicht bij de carter zit..

Als de auto warm is start hij wat langzaam.....Voor de startmotor moet ik nog een hitteschild maken
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: mayonaise

Post by jobnu »

Geen paniek......gewoon schoonmaken en een heeeel eind gaan rijden. Door te veel korte stukjes verdampt het condens niet en dan krijg je sludge.
Olie word pas lekker heet na 15 20 km.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: mayonaise

Post by Pavement Pounder »

En het belangrijkste de slang van de breather aansluiten op de carb. Meestal in het midden voorraan maar een foto zegt meer. Zo kunnen de dampen en condens afgezogen worden.
Post Reply