Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by muddy bandit »

Ben weer eens eventjes bezig met een stukje bedrading netjes te maken.

In m'n Sjeep Wagoneer zit nog steeds een ballast resistor, met aan weerskanten 2 draden.
Ene kant een draad naar de ontsteking en een draad naar ? (waarschijnlijk relais startermotor voor zover ik kan volgen)
De andere kant 2 draden die in het schutbord verdwijnen, waarschijnlijk 1 ontsteking contact en de ander ?.

De Sjeep is inmiddels al voorzien van een HEI, en er staat mij iets van bij dat daarvoor geen ballast resistor meer nodig is... maar dient zo'n ding ook nog voor andere delen in de elektra of kan ik de draden gewoon doorverbinden zonder dat blokje er tussen?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by thunderbuick »

12v naar die hei zonder resistor
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by Mean Lean »

die ander gaat waarschijnlijk naar een relais die alleen bekrachtigd wordt als de motor loopt, LPG afsluiter of brandstofpomp.

succes
fury 74
Posts: 146
Joined: Mon Dec 29, 2008 6:35 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by fury 74 »

Image
Image

Heb je hier iets aan ?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by muddy bandit »

Heel mooi, dan gaat die ballans resistor er binnenkort gewoon tussenuit.
Het is trouwens een '71, dus daar zit nog niet zoveel elektronische meuk in.
Mean Lean wrote:die ander gaat waarschijnlijk naar een relais die alleen bekrachtigd wordt als de motor loopt, LPG afsluiter of brandstofpomp.

succes
Kijk, dat is zeker nog even een nader onderzoekje achter het dash waard.
Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom de gasafsluiter soms dichtklapt als het toerental te laag komt.
Thanks. :thumbs:
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by Mean Lean »

Nou dat laatste klopt niet helemaal, wanneer de motor loopt, toerental maakt niet uit, blijft het relais bekrachtigd, hij krijgt dan een pulse van de boubine. Via de ballast resistor.
Ik snapte het ballast resistor verhaal na het zien van dit filmpje.



succes

Leen
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by muddy bandit »

Jep, maar als dat 12V relais na het starten nog maar bediend wordt door ca. 9V i.p.v. 12V dan kan ik me ook voorstellen dat dat net kritiek is om dat relais nog ingeschakeld te houden... vooral als de overige stroomverbruikers (verlichting + kachel + ruitenwissers) ook het nodige trekken van de dynamocapaciteit.

Ik ga er mee aan het meten en uitzoeken hoe het loopt met die bedrading, ik zal de resultaten laten weten.


Ow ja, mooie filmpjes met duidelijke uitleg trouwens, ik had deze serie nog niet gezien. :thumbs:
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Ballast resistor... laten zitten of weg ermee?

Post by kn@pestaart »

Als je 12V hebt als de motor draait, is er iets stuk.
Post Reply