Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
User avatar
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by leblanc » Sun Jan 04, 2015 10:10 am

Ben eigenlijk wel benieuwd of een fan altijd gemonteerd moet worden op het blok met een fan clutch?
Of kun je ook een bepaald soort fan zonder clutch monteren (dus enkel met een afstands-blok er tussen), zodat die altijd meedraait met de toeren die het blok maakt?

Mvgr

User avatar
Pavement Pounder
Posts: 7908
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Pavement Pounder » Sun Jan 04, 2015 10:25 am

Ja dat kan maar is niet aan te raden.
Punt is dat een motor zo snel als mogelijk warm moet worden, zonder een clutch duurt dat lang laat staan in de winter waar hij mischien wel helemaal niet warm wordt.

User avatar
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by thunderbuick » Sun Jan 04, 2015 10:29 am

Mag ook wel een aardig snaartje om zonder clutch....

User avatar
Bromgabber
Posts: 2889
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Bromgabber » Sun Jan 04, 2015 11:45 am

thunderbuick wrote:Mag ook wel een aardig snaartje om zonder clutch....
Omdat?
Bij mijn Lincoln zit hij met een normaal v-snaartje zonder kopeling.

cees V8
Posts: 197
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by cees V8 » Sun Jan 04, 2015 3:31 pm

Zou voor een 12 volts gaan. Scheelt vermogen en een bult andere voordelen.

User avatar
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by thunderbuick » Sun Jan 04, 2015 6:15 pm

Bromgabber wrote:
Omdat?
Bij mijn Lincoln zit hij met een normaal v-snaartje zonder kopeling.
Oke, alleen bij pittige blokken die flink aan het gas hangen, er een zware fan aan hebben hangen en daardoor moeite hebben het snel stijgende toerental bij te houden. :D

User avatar
Bromgabber
Posts: 2889
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Bromgabber » Sun Jan 04, 2015 7:05 pm

Oh is dat het :D
Leblanc heeft daar niks over gemeld, misschien makkelijk om te weten waar we mee te maken hebben?

User avatar
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Chucky » Sun Jan 04, 2015 7:50 pm

lijn 6 motoren van gm waren vaak geleverd met een vaste fan af fabriek.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1338
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Nick_nl » Sun Jan 04, 2015 7:51 pm

cees V8 wrote:Zou voor een 12 volts gaan. Scheelt vermogen en een bult andere voordelen.
Dan moet je wel de dynamo nakijken of deze bij stationair toerental voldoende Ampere geeft. Anders heb je in de file niet veel aan je ventilator. Bij de meeste Delco 10/12 SI geeft de dynamo niet veel bij stationair toerental. Dan moet je al naar een CS130 gaan of zo.

Image

Image

Image

Dit is dynamo toerental, deze je moet met de poelie overbrenging terug rekenen naar krukas toerental.

User avatar
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by kn@pestaart » Sun Jan 04, 2015 8:30 pm

Pavement Pounder wrote:Ja dat kan maar is niet aan te raden.
Punt is dat een motor zo snel als mogelijk warm moet worden, zonder een clutch duurt dat lang laat staan in de winter waar hij mischien wel helemaal niet warm wordt.
Daar is je thermostaat toch voor? Het maakt geen drol uit dat je fan meedraait als je thermostaat dicht staat... :arrow:

User avatar
Bromgabber
Posts: 2889
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Bromgabber » Sun Jan 04, 2015 8:32 pm

Je heb ook thermostaten die er even goed een klein beetje koelvloeistof continu door laten lopen als die koud is.

User avatar
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by kn@pestaart » Mon Jan 05, 2015 12:16 am

Maar dat zal niet de reden zijn dat je motor te koud blijft omdat je fan meedraait... :P

User avatar
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Bean Bandit » Mon Jan 05, 2015 1:01 am

kn@pestaart wrote:...
Daar is je thermostaat toch voor? Het maakt geen drol uit dat je fan meedraait als je thermostaat dicht staat... :arrow:
Ben ik niet geheel met je eens. Het maakt wel degelijk uit dat je ventilator altijd draait icm koude motor. Die fan blijft maar koude lucht tegen het motorblok blazen. Dus duurt het langer voordat 'ie warm is.

Groeten, Remco

challenger72
Posts: 350
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by challenger72 » Mon Jan 05, 2015 9:02 pm

je kan er ook een flexfan opzetten

User avatar
Nick_nl
Posts: 1338
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Fan monteren met of zonder fan-clutch?

Post by Nick_nl » Mon Jan 05, 2015 9:50 pm

Dat zou ik niet doen, er zijn vrij heel horor verhalen zoals hier.
HIER

Post Reply