inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by GMC RP »

Op lage toeren op lpg hield de bus tussen de 45 en 55/60 miles soms in bij normaal gas geven. Als je meer gas geeft heeft hij er geen last van en gaat hij gewoon "door". De bus had en meer last van bij warme als bij koude motor.
Nu werd de auto al een tijd niet lekker warm en was bang dat thermostaat niet goed was. Heb deze vandaag vervangen voor een nieuwe en de bus komt weer netjes op temperatuur. Probleem is nu dat hij in alle versnellingen inhoud tenzij ik meer gas geef dan is er niets aan de hand.
Ik heb wel het luchtfilter en plastic bak van de impco-mixer los gehad om bij de thermostaat te komen. vanavond bij een stukje rijden rond de 50 miles hoorde ik 2 kleine plofjes die klonken als een backfire. Ik vermoed dat hij ergens valse lucht langs krijgt.
Ik heb ook het idee dat hij op benzine hoger stationairt loopt maar dit weet ik niet zeker want rij eigenlijk nooit op benzine. Probleem is alleen op lpg niet op benzine. Ik ben niet aan de ontsteking geweest dus denk dat het niet in die hoek zit.
Wie heeft er een idee?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by Bromgabber »

Valse lucht zou inderdaad kunnen.
Je zou even langs een garage/apk station kunnen rijden wat hij op de viergasmeter aangeeft.
Als hij erg arm staat, door valse lucht/afstelling etc zou dat mogelijk zijn.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by sjak_brak »

GMC RP wrote: Ik ben niet aan de ontsteking geweest dus denk dat het niet in die hoek zit.
Toch rotor/verdelerkap/bougies/kabels controleren. Als je er niet aan zit kan het toch gaar zijn.

Verder kan ook module kuren hebben.

Wat voor gasinstallatie?
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by GMC RP »

Er zit een impco in met een superfix ( waarschijnlijk al 400000 km), heb alles nieuw liggen , bougies, rotor kap en kabels maar omdat hij eigenlijk altijd lekker liep heb ik e.e.a.nog niet vervangen. Vandaag nog mee weg geweest en als hij koud is geen enkel probleem, als hij warmer wordt begint het.
Er zit ook een gasfilter op, als dit vuil zou zijn moet probelem toch ook bij warm en koud zijn
Als er lucht in in koelsysteem zit zou probleem toch ook met koude motor spelen?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by sjak_brak »

GMC RP wrote:heb alles nieuw liggen , bougies, rotor kap en kabels maar omdat hij eigenlijk altijd lekker liep heb ik e.e.a.nog niet vervangen.
Gewoon vervangen, is regulier onderhoud :)

Nu ik je 1e post nog eens lees, ik denk ook dat het vermoedelijk valse lucht is ergens. Begin te zoeken bij de adapter tussen de mixer en de TBI, de pakking tussen adapter en mixer, en de pakking tussen adapter en TBI zal na al die jaren niet meer geweldig zijn, en na wat gefrot niet meer goed afdichten.

Daarna voetpakking van TBI, PCV-klep, etc etc controleren.

Na een backfire is bij bepaalde types Impco-mixers de afstelling zoek. Zeker die 300-A ondingen zijn daar erg gevoelig voor. Dat kan probleem versterken.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by GMC RP »

ben van het weekend bezig geweest met het busje, rotor, kap, kabels, bougies en luchtfilter vervangen. Ik vermoed dat er iets vals lucht heeft gezeten aan de bovenzijde van de verdamper. De 6 boutjes die het luchtfilter inklemmen hebben waarschijnlijk niet goed vast gezeten. Doordat ik een afgesloten luchtfilter heb is het allemaal wat lastig monteren. Deze heb ik goed vast gezet en ben gaan proef rijden. Vervolgens ook de ontsteking nog iets bijgesteld( makkelijk in een bus kun je rijdende weg doen) en heb hem iets meer gas gegeven met de powervalve bovenop. Hij loopt weer geweldig.

bedankt voor de tips :) :) :) :)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by Pavement Pounder »

Het kan nog zoiets simpels als een los of gescheurde vacuumslang zijn, er zitten er nog al een paar op en dan krijg je de zelfde klachten.
Al met al vacuum/valse lucht probleem lijkt mij.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: inhouden chevy van 1994 TBI op lpg

Post by GMC RP »

Heb ook nog een vacuumslangetje preventief vervangen
Post Reply