Chevy Astrovan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Chevy Astrovan

Post by Wilf »

Zijn er aandachtspunten bij deze wagens? Ik heb interesse in eentje uit '97 maar er zijn een aantal zaken waar ik over twijfel.

Ik las dat die 4.3 V6 wel betrouwbaar zijn maar wat is een gezonde oliedruk voor deze motoren? In stadsverkeer zag ik zo'n 30 (onder de helft), blok heeft zo'n 230000 mijl gelopen en er zijn al tuimelaars vervangen.

Bij optrekken met wat meer gas hoorde ik een soort reutel, deed mij een beetje denken aan het geluid van een motorblok met fan op de waterpomp en versleten motorsteunen, waardoor de fan tegen de shroud reutelt. Echter, deze auto heeft electrische fans dacht ik (niet goed te zien ivm megagrote fan shroud).

De motortemperatuur steeg zeer langzaam en bleef hangen op een kwart van de meter.

Naast deze dingen zijn er nog wat kleine dingen, ergo: zijn deze wagens duur in onderhoud en is zo'n oud blok nog goed voor veel rijplezier, gezien de oliedruk, mijlstand en temperatuur? Er zijn diverse rekeningen in te zien, er is al een boel aan gedaan, waterpomp, draadboom, ECU-gedoe et cetera.

Plaatwerk ziet er behoorlijk roestvrij uit, chassis en ophanging ook, ook redelijk schoon.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Rob Rules »

In mijn Chevy Van lag ook een 4.3 V6. Geen werk aan de motor gedaan, behalve oliewissel. verkocht met +/- 150.000 mls
Van wat ik me kan herinneren, zat de oliedruk koud rond 3/4 en warm tussen 1-4 en 1/2, lag er een beetje aan hoeveel gas ik gaf..
Bij mij steeg de temperatuur ook best langzaam, ook tot ongeveer een kwart, maar voor ik 4 km verderop de snelweg op ging, was de kachel wel al lekker warm.
Er zat wel een klopje in het blok bij stationair, monteur naar laten luisteren met stethoscoop, die zei: Of morgen, of over 15 jaar loopt ie kapot.
Het is eigenlijk een 5.7 V8, maar dan met 2 cilinders minder.
Strike302
Posts: 139
Joined: Wed Mar 24, 2004 8:04 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Strike302 »

Ik heb ooit een Astro gekocht (gekregen eigenlijk) met motorschade. In principe is de motor een 350 V8 min 2 cilinders, dus aardig bullit-proof.

Met deze km-stand kan het natuurlijk wel zijn dat een revisie een keer nodig is.
Het geluid dat je omschrijft zou wel eens iets met de krukaslagers te maken kunnen hebben.
Zeker iets om op te letten.

Succes!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Chevy Astrovan

Post by sjak_brak »

Strike302 wrote: Met deze km-stand kan het natuurlijk wel zijn dat een revisie een keer nodig is.
...en dat er nog 500 andere dingen aan dat hok aandacht nodig hebben, los van de motor.

Een vriend van me had 10 jaar terug zon ding met vergelijkbare km-stand. Alles wat je maar kon verzinnen was versleten of ging op een gegeven moment kapot.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Wilf »

Ja, daar ben ik dus wel een beetje bang voor. Ik zag al wel rekeningen van de afgelopen 5 jaar met eindrekeningen van €2000+ en daar viel me vooral ééntje op waarin stond dat de bedrading een puinhoop was en er veel aan gedaan moest worden, en dat er een bepaald gedeelte van de ECU (als ik me goed herinner) alsnog niet bereikbaar was en dat dat niet opgelost was.

Het zijn natuurlijk niet de makkelijkste auto's als er wat mis gaat, kan ik me voorstellen (qua bedrading, locatie aandrijving, gebrek aan werkruimte). Het zijn echter wel erg fijne wagens om te rijden, ook wegens bijtelling...

Anyway, dat geluid bij optrekken met meer dan halfgas (vanuit stilstand) klinkt een beetje als een oude man die zijn keel ophaalt/rochelt (duurt ook ongeveer even lang, niet langer dan een seconde).
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Wilf »

Oh ja; is het CHECK ENGINE SOON-lampje gebonden aan mileage of als waarschuwing voor een storing? Deze brandt constant.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Rob Rules »

Die van mij heeft het nooit gedaan, alleen voordat ik startte.
Waarschijnlijk zit er dan ergens een storing.
Als het goed is zit er een diagnose stekker onder het dashboard.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Chevy Astrovan

Post by Wilf »

Ok, ik las in één van de rekeningen dat de ecm niet geheel bereikt kon worden, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.
Post Reply