waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontsteking?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontsteking?

Post by peerke »

hoi,er zit een condensator aan mijn bobine - aansluiting verbonden,en er zit een condensator in mijn ontsteking van mijn puntenontsteking 1972 olds 455.
waarom 2?
heeft hij dit perse nodig?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by Wilf »

Ontstoring van de radio waarschijnlijk (die bij de bobine dan, natuurlijk).
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by alie-r »

die bij de ontsteking is om inbranden van de contactpunten tegen te gaan.


andre
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by Wilf »

Ik nam aan dat hij dat wel wist, dat zit er bij een puntenontsteking standaard in :)
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by peerke »

hoi,denk inderdaad dat die tweede condensator voor radio ontstoring is ofzo.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by franky »

zonder condensator ook geen vonk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem

1.deze neemt de inductiestroomstoot op zodat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten van de onderbreker. Zonder condensator zouden de contactpunten heel snel inbranden.
2.de condensator zorgt samen met de zelfinductie van de bobine (ze vormen een zgn. LC-kring) voor een wisselstroom in de bobine die daardoor als transformator kan werken: een gelijkstroom kan niet worden getransformeerd.
3.de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: waarom zitten er 2 condensatoren op mijn puntenontstekin

Post by peerke »

het principe van de condensator begrijp ik,ik vroeg me alleen af of een v8 misschien 2 condensatoren nodig had omdat er twee keer zoveel ontsteking per omwenteling plaatsvind als bij een 4 cilinder
Post Reply