slagmoersletel vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

slagmoersletel vraag

Post by maartten »

Ik wil een slagmoersleutel aanschaffen
Ik zie ze van heel goedkoop tot heel duur
Hij is voor de hobby,
Maar ik wil er wel alles mee los en vast kunnen draaien
Waar moet ik op letten
Nm--formaat-welk merk wel en welke zeker niet
Alle tips zijn welkom.
Comressor is meer dan genoeg capaciteit 300 ltr tank 450 ltr p/min 4 pk
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by Renev »

muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by muddy bandit »

Ik gebruik een Steiner 5290N, bevalt mij prima.
De bouten en moeren die dat ding niet meer losgedraaid krijgt breekt hij dan wel af. :D
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by SRB12 »

Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by Corp »

Heb er meerdere, IR was zo versleten, mijn fijnste is de monster van KS tools, lekker compact en loeisterk
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by Pavement Pounder »

Je hebt ze ook met accu ik heb er laatst in de bedrijfsautogarage gezien en daar werken ze er nu veelvuldig mee.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by Bean Bandit »

Mijn elektrische Hitachi, heeft 300Nm koppel. En daar krijg je heel veel mee los. Dit even ter indicatie.
Kijk, ondanks dat je een compressor met grote luchtopbrengst heb, toch naar de gebruikte hoeveelheid lucht van de aan te schaffen slagmoersleutel.

Goede ervaringen met diverse merken luchtgereedschap: Metabo, Eagle en Rodac.

Een tip voor een lange levensduur van de lucht slagmoersleutel (en luchtgereedschap met draaienede delen in het algemeen): druppel 1 a 2 druppels olie in de luchtopening voor gebruik. Dit is voldoende voor hobbymatig gebruik. Anders een oliedruppelaar gebruiken.

Groeten, Remco
p.s. ik ben een hobbymatige gebruiker.
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by maartten »

aan wat voor nm moet ik denken
300 of 700 ?
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by Bean Bandit »

Het maakt uit wat je maximale bout grote is die je wilt los/vast maken. Wat je ongeveer nodig hebt voor welke maat bout weet ik niet, maar er zijn genoeg forumleden die dat ongetwijfeld wel weten.

Succes met je zoektocht iig :thumbs: .

Groeten, Remco
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by muddy bandit »

M'n Steiner is in 3 standen te zetten, hoogste stand geeft 1250 Nm... fijn voor het zware werk.
300 Nm vind ik persoonlijk wel erg licht voor een slagmoersleutel, leuk voor de kleine bouten en moeren maar verder niet.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by Ranch73 »

Chicago pneumatics (CP) Merk gebruik ik inmiddels ruim 20 jaar. Maar heb verder geen ander vergelijkingsmateriaal,heb 2 liggen voor licht en zwaardere toepassing in 1/2" uitvoering,ben er erg tevreden mee,eveneens een 3/8 en een haakse luchtratel,wel zorgen voor smering hetzij met een druppelaar of handmatig een druppel of wat voor de klus.
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by maartten »

deze is ook van Chicago pneumatics
mijn oog was gevallen op deze sleutel
schijnt 610 nm te zijn volgens boek ,maar in het filmpje geeft hij 330 nm aan

[youtube]watch?v=QfD__ZH-o1I[/youtube]
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by Ranch73 »

:o staat toch Lincos ?? wel handig klein formaat.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: slagmoersletel vraag

Post by Bean Bandit »

muddy bandit wrote:...300 Nm vind ik persoonlijk wel erg licht voor een slagmoersleutel, leuk voor de kleine bouten en moeren maar verder niet.
Ik vraag me af wat voor een grote bouten jij dan los moet maken? De grootste aan mijn Dodge was de bout aan de voorzijde in de bladveren. Of de bout in voorzijde krukas. Wellicht duurt het met een lager koppel langer voordat je een bout/moer los hebt. Niet belangrijk, in mijn opinie, het is voor de hobby.

Het maakt allemaal niet zo heel erg uit als het voor de hobby is. Kies een bekend/professioneel merk en dan een van de goedkopere. Zit je mijns inziens altijd goed. Voor dagelijks/professioneel gebruik is het natuurlijk heel wat anders.

Groeten, Remco
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: slagmoersletel vraag

Post by muddy bandit »

Bean Bandit wrote: Ik vraag me af wat voor een grote bouten jij dan los moet maken? De grootste aan mijn Dodge was de bout aan de voorzijde in de bladveren. Of de bout in voorzijde krukas. Wellicht duurt het met een lager koppel langer voordat je een bout/moer los hebt. Niet belangrijk, in mijn opinie, het is voor de hobby.
Bijvoorbeeld de borgmoeren waarmee de flensen voor aandrijfassen op de (tussen)bak of pignonas bevestigd zijn, een geborgde bout van de krukaspoelie, moeren van veerstroppen, vastgerotte trekhaakbouten enzovoorts... en dat spul kom je nog wel eens tegen bij 4x4's die gebruikt worden waarvoor ze zijn gemaakt.

En voor mij is het ook hobbygebruik, al loopt het soms wel aardig uit de klauwen. :D
Ik bekijk het gewoon zo: het prijsverschil van een paar tientjes tussen een lichte en een zwaardere slagmoersleutel ben je heel snel vergeten, maar de ergernis van een (te) lichte sleutel blijft je nog jarenlang achtervolgen. ;)
Post Reply