Uitleg foutcode P0720
-
- Posts: 51
- Joined: Sat Aug 25, 2007 8:28 pm
Uitleg foutcode P0720
Mijn broer heeft een probleem met zijn Jeep Grand Cherokee 5.9 uit 1998. Auto start goed, slaat echter na circa 3 km gereden te hebben met horten en stoten af, dus de motor dooft als het ware uit. Bij direct weer starten is het net een oude diesel, zo loopt ie te schudden, motor slaat dan ook weer af. Na wat langer stilstaan is er geen enkel probleem meer, motor loopt weer goed, maar na ongeveer 3 km weer hetzelfde probleem. Wat kan dit zijn?
Probleem lijkt alleen op te treden bij rijden, bij stilstaan in P blijft de motor gewoon keurig draaien, ook als deze goed warm is (100 graden)
Simpel OBD lezertje via de Smartphone geeft aan de foutcode P0720.
Bij Chrysler is dit: Speed Sensor LOW RPM at over 15MPH Conditions als fout-omschrijving.
De oorzaak volgens de DTC search website: No PCM codes set, in 3rd gear with TCC unlocked for 10 seconds, VSS under 70 mph, throttle at 1/3 open until TCC locks, then TCC locked for 5 seconds and PCM detected that the engine speed did not drop with the TCC engaged.
Wie kan mij uitleggen in simpele taal wat dit inhoudt, is voor onze kennis een stap te ver namelijk. Een beetje gare accu zoals deze nu in de auto zit, kunnen we uitsluiten? Vorige eigenaar gaf wel aan dat ie een probleem had gehad met de bak, kan dit er iets mee te maken hebben misschien?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Probleem lijkt alleen op te treden bij rijden, bij stilstaan in P blijft de motor gewoon keurig draaien, ook als deze goed warm is (100 graden)
Simpel OBD lezertje via de Smartphone geeft aan de foutcode P0720.
Bij Chrysler is dit: Speed Sensor LOW RPM at over 15MPH Conditions als fout-omschrijving.
De oorzaak volgens de DTC search website: No PCM codes set, in 3rd gear with TCC unlocked for 10 seconds, VSS under 70 mph, throttle at 1/3 open until TCC locks, then TCC locked for 5 seconds and PCM detected that the engine speed did not drop with the TCC engaged.
Wie kan mij uitleggen in simpele taal wat dit inhoudt, is voor onze kennis een stap te ver namelijk. Een beetje gare accu zoals deze nu in de auto zit, kunnen we uitsluiten? Vorige eigenaar gaf wel aan dat ie een probleem had gehad met de bak, kan dit er iets mee te maken hebben misschien?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Re: Uitleg foutcode P0720
Wat ik zo zie aan de beschrijving ligt de lockup te slippen, en als deze eenmaal slipt moet het frictiemateriaal ergens heen (koppelomvormer en automaat).
Je zou hem eens aan een computer moeten hangen en dan de opdracht geven om de lockup in te schakelen. Bij een goed werkende lockup hoort de auto gelijk af te slaan.
Ik heb hier een diagnose computer staan die de opdrachten kan geven en eventueel op kan sporen waar het probleem meer kan zitten.
Je kan me bereiken op 06 52042465
Gr
Martin
Automaat revisie
http://www.transm.nl
Je zou hem eens aan een computer moeten hangen en dan de opdracht geven om de lockup in te schakelen. Bij een goed werkende lockup hoort de auto gelijk af te slaan.
Ik heb hier een diagnose computer staan die de opdrachten kan geven en eventueel op kan sporen waar het probleem meer kan zitten.
Je kan me bereiken op 06 52042465
Gr
Martin
Automaat revisie
http://www.transm.nl
Re: Uitleg foutcode P0720
kun je betreffende sensor niet loskoppelen en dan rijden...om je probleemgebied te beperken voor preciese analyse
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Uitleg foutcode P0720
Als je stekkers van/in de bak los haalt geeft ie juist allerlij codes.
Re: Uitleg foutcode P0720
stomme vraag maar is de automaat olie nog wel goed op peil en helder ?
anders zou beginnen met de transmission output speed sensor los te halen en kijken of deze nog gewoon door te meten is en binnen de juiste waardes valt
Als deze sensor geen goed signaal afgeeft kan ie in de noodloop gaan waardoor ie slecht loopt/ schakelt.
ook een optie is dat er 1 van de solenoids in de bak blijft hangen waardoor hij niet terug schakelt vanuit de 2/3
kijk ook even goed naar de grote stekker die op de bak zit, deze wil soms ook nog wel eens problemen geven
speedsensoren gebeuren eigenlijk niet veel bij de zj grand cherokee's maar meer bij de latere wj's ( vanaf 99 tot 2004 ) met de 4.7.s
anders zou beginnen met de transmission output speed sensor los te halen en kijken of deze nog gewoon door te meten is en binnen de juiste waardes valt
Als deze sensor geen goed signaal afgeeft kan ie in de noodloop gaan waardoor ie slecht loopt/ schakelt.
ook een optie is dat er 1 van de solenoids in de bak blijft hangen waardoor hij niet terug schakelt vanuit de 2/3
kijk ook even goed naar de grote stekker die op de bak zit, deze wil soms ook nog wel eens problemen geven
speedsensoren gebeuren eigenlijk niet veel bij de zj grand cherokee's maar meer bij de latere wj's ( vanaf 99 tot 2004 ) met de 4.7.s
-
- Posts: 51
- Joined: Sat Aug 25, 2007 8:28 pm
Re: Uitleg foutcode P0720
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Met de stekkers los hebben we niet geprobeerd, wel hebben we de speedsensor losgemaakt en schoon gemaakt en de output sensor idem dito, waren allebei vettig.
En een nieuwe accu erin, hij start nu in ieder geval weer vlot.
Lennard, de olie is helder en schoon, alleen zat er te weinig in (schuimvorming), dus dat was sowieso niet in orde. Maar verklaart dat het afslaan van de motor? Was dus zeker geen stomme vraag van je.
Morgen hopen we even te kunnen proefrijden. Hou jullie op de hoogte.
En een nieuwe accu erin, hij start nu in ieder geval weer vlot.
Lennard, de olie is helder en schoon, alleen zat er te weinig in (schuimvorming), dus dat was sowieso niet in orde. Maar verklaart dat het afslaan van de motor? Was dus zeker geen stomme vraag van je.
Morgen hopen we even te kunnen proefrijden. Hou jullie op de hoogte.
Re: Uitleg foutcode P0720
Iets soortgelijks heb ik es gehad met m'n Camaro. Bleek uiteindelijk de verdelerkap. Scheurtje, dat groter, te groot, werd bij warme motor en allerlei malheur gaf.
Re: Uitleg foutcode P0720
hij zou door te weinig olie zeker niet moeten afslaan,
vet aan de binnenkant van de sensor is overigens niet echt een goed teken
ik zou zelf ook ff goed kijken dat het afslaan niet iets apparts is van je storing met je bak
niet dat het iets is in je motor ( denk aan pcv klep, gasklep/stappenmotor )
Heb het zelf alleen maar een paar x mee gemaakt dat zo'n auto afslaat door een solenoid in de bak die vast bleef zitten
Maar dat zou je ook moeten merken met/tijdens het rijden
Groeten lennard
vet aan de binnenkant van de sensor is overigens niet echt een goed teken
ik zou zelf ook ff goed kijken dat het afslaan niet iets apparts is van je storing met je bak
niet dat het iets is in je motor ( denk aan pcv klep, gasklep/stappenmotor )
Heb het zelf alleen maar een paar x mee gemaakt dat zo'n auto afslaat door een solenoid in de bak die vast bleef zitten
Maar dat zou je ook moeten merken met/tijdens het rijden
Groeten lennard
-
- Posts: 51
- Joined: Sat Aug 25, 2007 8:28 pm
Re: Uitleg foutcode P0720
Vandaag ATF olie bijgevuld, zoals gewoonlijk weer starten en lopen. Maar na 2 kilometer weer afslaan. Dat was het ook niet dus.
Toch maar even contact gehad met een specialist, weliswaar geen USA cars maar wel ander dik spul, namelijk Jaguar. Gertjan Werkman van Werkman Automotive Kolham is voor veel Jaguar rijders al het laatste redmiddel gebleken in geval van storingen waar de dealer ook geen raad mee wist. Voor ons een kilometer rijden, dat was te halen dus.
Hij had even tijd om de Jeep aan de kast te hangen en volgens hem was de storingscode niet van belang. Hij dacht meer aan een brandstofprobleem toen hij de motor hoorde lopen. Metertje mee gekregen om te testen en inderdaad viel de druk van 45-55 psi bijna helemaal weg voordat de motor helemaal afsloeg. Dus nu een andere brandstofpomp bestellen en dat uittesten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit probleem ook al gehad maar ook in de verkeerde richting gezocht namelijk de bak.
To be continued.
Toch maar even contact gehad met een specialist, weliswaar geen USA cars maar wel ander dik spul, namelijk Jaguar. Gertjan Werkman van Werkman Automotive Kolham is voor veel Jaguar rijders al het laatste redmiddel gebleken in geval van storingen waar de dealer ook geen raad mee wist. Voor ons een kilometer rijden, dat was te halen dus.
Hij had even tijd om de Jeep aan de kast te hangen en volgens hem was de storingscode niet van belang. Hij dacht meer aan een brandstofprobleem toen hij de motor hoorde lopen. Metertje mee gekregen om te testen en inderdaad viel de druk van 45-55 psi bijna helemaal weg voordat de motor helemaal afsloeg. Dus nu een andere brandstofpomp bestellen en dat uittesten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit probleem ook al gehad maar ook in de verkeerde richting gezocht namelijk de bak.
To be continued.
Re: Uitleg foutcode P0720
kijk ook eens naar je brandstof pomp relais of wissel deze ff om met een andere,
zitten onder de kap aan de passagierskant
kan je als je mazzel hebt een pomp besparen
zitten onder de kap aan de passagierskant
kan je als je mazzel hebt een pomp besparen
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Uitleg foutcode P0720
Die relais is inderdaad ook verdacht.