Koeling probleem
Koeling probleem
Ik heb een beetje probleem met de koeling. Temperatuur loopt op tot over de 100 graden in de file. Ik wil nu de originelen fan vervangen door een elektrische fan en aansturen met een thermoschakelaar. Is een 14 inch voldoende voor de koeling? is een Oldsmobile 5Ltr blok met nieuwe radiateur.
http://www.oldschoolproducts.nl/shop/pr ... in-procomp
http://www.oldschoolproducts.nl/shop/pr ... met-voeler
Zag deze op marktplaats staan, zal er nou veel verschil zitten in de kwaliteit tussen deze 2?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer
http://www.oldschoolproducts.nl/shop/pr ... in-procomp
http://www.oldschoolproducts.nl/shop/pr ... met-voeler
Zag deze op marktplaats staan, zal er nou veel verschil zitten in de kwaliteit tussen deze 2?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer
Last edited by Eightball on Mon Oct 06, 2014 5:43 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Koeling probleem
Het systeem heeft origineel toch ook gewerkt?
Dus waarom zou je er een elektrische fan op willen zetten?
Zou eerst kijken of het niet verstopt zit ergens, thermostaat nog goed, waar meet hij de temperatuur, is de temperatuur echt boven de 100graden celcius of alleen op de meter, en heeft het wel goed gewerkt?
Dus waarom zou je er een elektrische fan op willen zetten?
Zou eerst kijken of het niet verstopt zit ergens, thermostaat nog goed, waar meet hij de temperatuur, is de temperatuur echt boven de 100graden celcius of alleen op de meter, en heeft het wel goed gewerkt?
Re: Koeling probleem
Ik kocht de auto met een elektrische fan die voor de radiateur zat geplaatst dus er zullen al eerder problemen zijn geweest. Deze klonk alleen als een hele grote stofzuiger met een kapot lager als hij draaide. Ik heb deze eraf gegooid, heb de thermostaat vervangen en een nieuwe radiateur met losse oliekoeler geplaatst. Tijdens het rijden is er niks aan de hand, 90 graden, maar gisteren in de file schiet de temperatuur gelijk omhoog!!
Systeem is verder ook helemaal doorgespoeld!!
Systeem is verder ook helemaal doorgespoeld!!
Re: Koeling probleem
electrische fan is niet fijn voor de luchtstroom.
zit er wel een luchttunnel aan de koeler? Thermische koppeling in orde? Ontsteking op tijd staan? Mengsel lucht/peut goed?
zit er wel een luchttunnel aan de koeler? Thermische koppeling in orde? Ontsteking op tijd staan? Mengsel lucht/peut goed?
Re: Koeling probleem
Valt wel mee, en een mechanische fan die maar wat staat te wapperen als je m niet nodig hebt is ook verre van ideaal Daarentegen is een el.fan juist wel fijn voor vermogen + verbruik en geeft veel betere koeling wanneer je de fan wel nodig hebt (dus als je langzaam rijdt/stilstaat).smidje wrote:electrische fan is niet fijn voor de luchtstroom.
Maar ben het zeker met je eens, eerst de oorzak vinden, dan pas oplossing zoeken Een wagen hoort ook goed te koelen met mechanische fan + viscokoppeling + fanshroud.
Re: Koeling probleem
Fanshroud heb ik niet, zit weinig origineels meer onder de kap.
Even een fanshroud maken lijkt me ook niet zo makkelijk!!
Voor zover ik weet heb ik geen viscokoppeling, ding draait gewoon altijd met de motor mee!
Die veel betere koeling bij langzaam rijden heb ik dus nodig.
Er zijn toch zat mensen die er 1 inbouwen dus zo slecht zal het toch niet zijn?
Even een fanshroud maken lijkt me ook niet zo makkelijk!!
Voor zover ik weet heb ik geen viscokoppeling, ding draait gewoon altijd met de motor mee!
Die veel betere koeling bij langzaam rijden heb ik dus nodig.
Er zijn toch zat mensen die er 1 inbouwen dus zo slecht zal het toch niet zijn?
Re: Koeling probleem
Sterker nog, af fabriek zit er altijd een electrische fan op, hoewel vaste fan goedkoper isEightball wrote:Er zijn toch zat mensen die er 1 inbouwen dus zo slecht zal het toch niet zijn?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Koeling probleem
14" fan is te klein voor een V8.
Op zijn minst 2 X 14" of als de ruimte er is 2 X 16" en dan pull en niet push.
En allebei apart geschakeld via een relais en als het kan 2 verschillende temp sensoren.
Voor een dagelijkste auto zou ik toch gaan voor een visco fan in een shroud dat koelt het beste en is het meest betrouwbaar.
Op zijn minst 2 X 14" of als de ruimte er is 2 X 16" en dan pull en niet push.
En allebei apart geschakeld via een relais en als het kan 2 verschillende temp sensoren.
Voor een dagelijkste auto zou ik toch gaan voor een visco fan in een shroud dat koelt het beste en is het meest betrouwbaar.
Re: Koeling probleem
Mbt betrouwbaarheid: OEM-fans gaan langer mee dan de levensduur van de auto waarop ze af fabriek zitten. Dus zolang je geen us-aftermarket-crap hebt zit dat wel goed.
Electrisch heeft nog andere voordelen: Een vaste fan (of fan met visco) slurpt altijd vermogen/onnodig brandstof, draait nl ook mee als je aan de rijwind voldoende hebt (dus zodra je buiten file of stop/go-stadverkeer bent). Qua koeling: als je m het meest nodig hebt draait een vaste fan het langzaamst.
Electrisch heeft nog andere voordelen: Een vaste fan (of fan met visco) slurpt altijd vermogen/onnodig brandstof, draait nl ook mee als je aan de rijwind voldoende hebt (dus zodra je buiten file of stop/go-stadverkeer bent). Qua koeling: als je m het meest nodig hebt draait een vaste fan het langzaamst.
Re: Koeling probleem
als je geen goed passende fanshroud gebruikt heb je bijna garantie op koelproblemen bij stationair. Ook het ontbreken van een rubber afdichting tussen motorkap en radiator support frame helpt niet. Lucht neemt de weg van de minste weerstand en je wilt dat het door de koeler trek ipv er omheen. Zonder viscokoppeling loeit ie als een ouwe vrachtwagen.
Re: Koeling probleem
Ik heb geen ruimte voor 2 fans naast elkaar, moet het toch echt met eentje doen. 16 inch kan net in de hoogte. Heb 7,5 cm ruimte voor de dikte!!Pavement Pounder wrote:14" fan is te klein voor een V8.
Op zijn minst 2 X 14" of als de ruimte er is 2 X 16" en dan pull en niet push.
En allebei apart geschakeld via een relais en als het kan 2 verschillende temp sensoren.
Voor een dagelijkste auto zou ik toch gaan voor een visco fan in een shroud dat koelt het beste en is het meest betrouwbaar.
Last edited by Eightball on Mon Oct 06, 2014 9:25 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Koeling probleem
Fanshroud lost het waarschijnlijk op, zo koelde hij ook af fabriek in een land waar de temperaturen ook nog eens hoger zijn.
Ontsteking staat goed?
Waar haalt ie zijn intake lucht weg?
Heeft ie headers of zijn de uitlaat spruitstukken standaard?
Ontsteking staat goed?
Waar haalt ie zijn intake lucht weg?
Heeft ie headers of zijn de uitlaat spruitstukken standaard?
Re: Koeling probleem
Spruitstukken zijn standaard, ontsteking staat goed.
Ik neem toch aan dat als ik de 16 inch fan( 42cm) bestel en een thermoschakelaar ik er aardig op vooruit zal gaan? Originele fan is maar 33 cm en zit 8cm vanaf de radiateur. De elektrische komt strak tegen de radiateur en is nog groter ook!!
Last edited by Eightball on Mon Oct 06, 2014 9:39 pm, edited 1 time in total.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Koeling probleem
Je fan zit een meter van de radiateur vandaan! Geen wonder dat ie weinig koelt zo.
Zo'n fan, vast of visco, mag max. 5/8 - 1 inch van de radiateur verwijderd zitten.
Als ie verder zit zoals bij jou dan kan je met spacers werken, maar beter is dan een fanshroud opzoeken, desnoods van een andere auto en deze pasmaken.
Er is inderdaad flink in verbouwd in die auto.
Verder;
Is de vacuum vervroeging wel aangesloten? Op manifold of carb?
Vac. vervroeging op het manifold geeft vervroeging tijdens stationair draaien, wat resulteert in een koeler lopende motor.
Voor de rest ook wat thunderbuick zegt.
Zo'n fan, vast of visco, mag max. 5/8 - 1 inch van de radiateur verwijderd zitten.
Als ie verder zit zoals bij jou dan kan je met spacers werken, maar beter is dan een fanshroud opzoeken, desnoods van een andere auto en deze pasmaken.
Er is inderdaad flink in verbouwd in die auto.
Verder;
Is de vacuum vervroeging wel aangesloten? Op manifold of carb?
Vac. vervroeging op het manifold geeft vervroeging tijdens stationair draaien, wat resulteert in een koeler lopende motor.
Voor de rest ook wat thunderbuick zegt.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Koeling probleem
Een fanshroud is geen overbodig iets en zeker hier niet want dat zou best eens het probleem op kunnen lossen
(ps. ik zou die intake lucht ook van een koelere plek willen halen voor een betere prestatie.)
(ps. ik zou die intake lucht ook van een koelere plek willen halen voor een betere prestatie.)