Koeling probleem

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koeling probleem

Post by Bromgabber »

Inderdaad, fan zit er ver vanaf en de kap er omheen is foetsie..
Als je dat al aanpast scheelt het misschien al genoeg ;)
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Okee, maar heb ik nog steeds de originele fan en die wil ik eigenlijk best kwijt. Daarom ook de vraag of ik er op vooruit ga met een 16 inch elektrische fan tegen de radiateur aan. Ziet er ook strakker uit als een geknutselde shroud.
Wat zou een betere oplossing zijn voor de air intake, luchtfilter draaien?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by thunderbuick »

De vraag is of een electrische fan voldoende is zonder shrouwd, ik weet het niet want je gaat afwijken van de normale gang van zaken die er niet voor niets is.
Ik heb zelf de intake voor in de hoek, verlengd met een zwarte ovale slang (zonder dat er rijwind in kan komen)
Daar is de lucht het koelst onder de kap, boven de motor en achterin is de warme lucht waar je hem niet mee wil vullen
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Bij een elektrische fan heb ik toch geen shroud nodig? Deze wordt als het ware tegen de radiateur geplaatst. Normale gang van zaken gaat hier toch niet op, is weinig origineel onder de kap. Alles werkt goed behalve koeling en ik hoop dat op te lossen door de vaste fan te vervangen door een elektrische. Er zijn er toch meer hier dat dat hebben gedaan?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Koeling probleem

Post by BigBlockMopar »

Een elec. fan koelt alleen maar op de plek waar ie gemonteerd zit, de rest van de radiateur ernaast blijft gewoon heet.
Een fan met shroud zuigt lucht door het gehele radiator-oppervlak heen.
Als je goed kijkt naar moderne auto's dan zie dat deze ook een fan-shroud hebben in de vorm van een bak met daarin de fan(s) ingebouwd.
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Okee, dus een elektrische fan die de hele radiateur bedekt is dus goed!! Dan kom ik met 16 inch een heel eind. De radiateur die er nu in zit is iets kleiner dan de oude maar wel 3x zo dik!!
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Koeling probleem

Post by franky »

tja je hebt ook eigenwijze mensen :) fan shroud zit er niet voor niets, die zorgt ervoor dat de koele wind over je motor wordt geblazen en niet door de hele motorruimte, dus probeer een fanshroud te vinden, monteer die en je koelingsprobleem is voorbij :)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koeling probleem

Post by Pavement Pounder »

Ja dat of geen shroud en dan 2 x 16" naast elkaar met een brede radiator daar rijd ik al 6 jaar mee.
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Ik snap het verhaal. Ik wil toch van de vaste fan van 16" bestellen. Krijg ik nog problemen komt er een grotere radiateur in met een extra fan. Denk dat ik een heel eind kom zo!!
Last edited by Eightball on Thu Oct 09, 2014 10:43 pm, edited 1 time in total.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Koeling probleem

Post by alie-r »

franky wrote:tja je hebt ook eigenwijze mensen :) fan shroud zit er niet voor niets, die zorgt ervoor dat de koele wind over je motor wordt geblazen en niet door de hele motorruimte, dus probeer een fanshroud te vinden, monteer die en je koelingsprobleem is voorbij :)

de schroud heeft niet als doelstelling lucht over de motor te blazen.dat heeft geen nut.
de scroud zorgt ervoor dat alle lucht die de fan verplaatst ook daadwerkelijk door de radiateur getrokken word en niet de warme lucht uit de motorruimte tussen fan en radiateur door gezogen word.


andre
Novastar
Posts: 135
Joined: Sun Jan 02, 2011 7:49 pm

Re: Koeling probleem

Post by Novastar »

Mocht je het nog niet gedaan hebben...gooi er dan ook ff koelvloeistof in (ik ga ervan uit dat je het wél hebt :) )

Helaas rijden er nog steeds van die hersenloze figuren op water rond...

Je fan zat inderdaad wel érg ver van de radiateur af...verlies in werking als gevolg...fanshroud is niet noodzakelijk, ahoewel deze natuurlijk wél een venturi-werking heeft in de luchtstroom 8)

Plaatsing is in dit geval essentieel.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Koeling probleem

Post by 1967coupe »

Eh hoe is je thermostaat?
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Thermostaat zit er net nieuw in en het hele systeem is doorgespoeld met de tuinslang tot er geen bruine zooi meer uit kwam. Hierna netjes gevuld met koelvloeistof. Nieuwe fan zit er inmiddels op maar nog niet mee gereden. Kan deze ook handmatig aanzetten en dan zuigt hij zowat de losse bladeren wat voor de auto ligt tegen de radiateur aan!!!
Ben nu bezig met plaatsen extra gastank, bodem verlagen zodat deze netjes onder de dubbele vloer past. Had een tankje van 60 ltr, komt nu een ringtank van 80 ltr bij!!

Image

Image

Image

Image
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koeling probleem

Post by Bromgabber »

Kijk, dan kom je nog eens ergens op LPG ;)
Ben benieuwd wat hij doet met die vin.
Waarschijnlijk is je koelvloeistof weer bruin van de roest, doet lang voordat dat er echt uit is..
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Koeling probleem

Post by Eightball »

Zal best weer iets bruin worden maar als ik zag wat voor zooi eruit kwam!! Dat ben ik iig mooi kwijt!!
Post Reply