Bouten uitlaatspruitstuk

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Bij het verwijderen van mijn uitlaatcollectors zijn 3 bouten afgebroken. Links de 2 buitenste, en rechts 1 buitenste. Nu, dit is misschien een domme vraag, maar is da nu echt nodig om die bouten uit te boren en nieuwe draad in te tappen, of een helicoil in te draaien?.

De motor is een 440 RB, met originele spruitstukken, en zit nog in de wagen. Had ie eruit geweest dan was het een stuk gemakkelijker om de bouten uit te boren, maar zoals het er nu uit ziet is er echt te weinig plaats om die er perfect uit te boren :( :( , en ik zou liever de koppen laten zitten.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Ranch73 »

Ze zaten er niet voor Juan penis op hey ;) .Terug monteren zoals het zat ,idd meer werk,wellicht met een links uitdraaisetje nog te redden.
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Nee dat dacht ik ook al. Denk dat ik dan toch maar de koppen eraf neem, en meteen nieuwe koppakking steek :( :(
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Bromgabber »

Tip, volgende keer twee weken lang lekker kruipolie erop spuiten.
Lekker koud en warme motor, heeft bij mij een hoop gescheelt.
Maar goed brak er eentje, zit nu ruim een half jaar een bout minder in.
Nog steeds dicht.
Maar uitboren en een tap zal vaak niet makkelijk werken, ze breken omdat de vast getieft zitten.
Je heb een haakse boor voor bijvoorbeeld dan kan je een boortje inkorten kom je er meestal wel bij.
Boren en kloten is het meestal, had ik geen zin in :D
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Goeie tip Bromgabber, en dat heb ik ook gedaan, maar de bouten zijn afgedraaid door de vorige eigenaar. De andere bouten zaten niet eens zo vast, en er zit geen dichting tussen de uitlaatcollectors.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Pavement Pounder »

Waar heb je het nu over, de 3 bouten van de colector of de bouten waar het spruitstuk mee aan de kop vast zit ?

Colector:

Image


En header bolts/uitlaatspruitstuk bouten:


Image
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by jobnu »

Als je erbij kan moer op het draadeind lassen en losdraaien. Werkt heel goed door de hitte. Het kost je misschien 20 moeren maar op een gegeven moment draai hem echt los.
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Ok, het gaat wel degelijk over de header bouten. De tappen die in het motorblok zitten.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Speedy18 »

Als je de studs niet vervangt heeft je volgende topic de volgende titel: "Blok tikt en ik weet niet waar het vandaan komt"...
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Speedy18 wrote:Als je de studs niet vervangt heeft je volgende topic de volgende titel: "Blok tikt en ik weet niet waar het vandaan komt"...

Hoezo ???
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Ranch73 »

Klinkt als Tikkend geluid (leaking exhaust manifold)
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Oh ok op die manier, setje wordt besteld :) thx voor de tip !
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by Ranch73 »

Setje incl. juiste pakking/tube ?
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by challenger72 »

blok eruit trekken is het beste,als je je ff kwaad maakt is die er in een paar uur uit en kan je goed bij de afgebroken bouten met uitboren en tappen,straks boor je scheef en ken je de kop wegkijlen
arnieboyke
Posts: 23
Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am

Re: Bouten uitlaatspruitstuk

Post by arnieboyke »

Pakking voor de spruitstukken zat bij een volledige set die ik heb gekocht, maar ik heb ergens gezien dat men daar dan nog eens een vloeibare pakking op doet. Dan de spruitstuken efkes aanspannen , 1 uurtje wachten om ze vervolgens aan te trekken op moment. Zijn er trouwens geen goede boeken verkrijgbaar voor een mopar 440 RB blok ? En motor eruithalen ............ tja, als het echt nie anders kan, maar zou eerst willen proberen met een hoekboor.
:(
Post Reply