FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by mercury1970 »

Ik heb een pakking vervangen van mijn hydraulische stuurcilinder, dus de olie heb ik eruit gelaten, met het vullen, staat het oliepeil tot aan het randje, dan start ik de motor en zakt uiteraard het peil. Bijvullen en tevens het stuur draaien van links naar rechts om te ontluchten, wat ik merk is dat het lijkt alsof het sturen naar rechts bijna vanzelf gaat, naar links voel ik weerstand.
Nu zag ik laatst een filmpje waar ze de auto aan de voorzijde op 2 bokjes hadden gezet om te ontluchten.....????
Ik heb in het verleden wel eens de olie vervangen en met het links en rechts sturen, heb ik gewoon kunnen ontluchten.
Wat nog gebeurd is dat ik iets teveel olie erin gekiept heb waardoor het is gaan schuimen en de pomp het teveel eruit gegooid heeft door de vulbuis.
Ik ga dat ontluchten maar eens proberen op de bokjes, maar heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Heb begrepen dat Corvette ook zo'n stuurcilinder onder de auto heeft, misschien vergelijkbaar?
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by RobertFord »

Bij mijn weten ontlucht je een stuurpomp door hem lock-to-lock te draaien, dus van helemaal links naar helemaal rechts, en dit een aantal keren te herhalen.

[toevoeging]
Men doet dit op blokjes om de belasting op je voorwielen te verminderen. Als alternatief kan je ook 8-jes gaan rijden ergens ;)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by mercury1970 »

ja dat heb ik ook gelezen maar: met de wielen in de lucht, met lopende motor of juist met een alleen startende motor.......
Op het web staan verschillende manieren, maar wie heeft er succes met welke methode?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by sjak_brak »

Met lopende motor. Als je motor niet draait, stroomt de stuurolie ook niet.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by mercury1970 »

sjak_brak wrote:Met lopende motor. Als je motor niet draait, stroomt de stuurolie ook niet.
Ik heb een link gevonden waarin ze beweren dat met een motor die alleen op de startmotor draait, het beste ontluchten is......
Lijkt me wel lastig; een hand aan de sleutel en met de ander het stuur van links naar rechts draaien, maar goed zou kunnen.
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by impala62 »

Inderdaad op bokjes zetten en rustig met draaiende motor een aantal keer van links naar rechts en weer terug draaien.
Ik laat altijd in de uiterste stand links en rechts even het stuur staan zodat de olie er goed door gaat.

Na een keer of 5 heen en weer is het dan altijd goed ontlucht.

Dit werkt zowel bij mijn 62er impala als bij de 65er mustang van een vriend.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by Ranch73 »

mercury1970 wrote:Ik heb een link gevonden waarin ze beweren dat met een motor die alleen op de startmotor draait, het beste ontluchten is......
Lijkt me wel lastig; een hand aan de sleutel en met de ander het stuur van links naar rechts draaien, maar goed zou kunnen.
Vullen en ontluchten zijn 2 verschillende .Omdat je nooit snel genoeg kunt bijvullen als je aan het stuurwiel draait met draaiende motor,vandaar met de startmotor en losgekoppelde onsteking het systeem vullen,olie stroomt dan echt wel.Beste is om met 2 personen te doen,heb je geen last van droog draaiende pomp indien met draaiende motor te vullen/ontluchten.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: FoMoCo stuurunit ontluchten ?

Post by Gearz »

mercury1970 wrote:wat ik merk is dat het lijkt alsof het sturen naar rechts bijna vanzelf gaat, naar links voel ik weerstand.
Dit euvel heeft waarschijnlijk niets met ontluchting te maken, waarschijnlijk eerder iets met de adjustingnut/stelmoer onder het afdekkapje aan het uiteinde.
Heb je deze borgmoer wellicht losgehad of verdraaid ?
Als het stuur gemakkelijker naar rechts draait zou je eens kunnen beginnen om deze moer een halve slag aan te draaien.
Als je de moer losser draait gaat het stuur gemakkelijker de andere richting op.

Heb je de boel verder uit elkaar gehad dan zouden er mogelijk ook nog andere oorzaken kunnen zijn.
Post Reply