Smeerput met afdekking van houten balken

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Wil m'n smeerput afdekken met vurenhout balken van 10 cm dik en 20 cm breed. De overspanning is ongeveer 90 cm. De balken komen te liggen in een stalen hoekprofiel als gebruikelijk bij een smeerput.

Zou zo'n afdekking sterk genoeg zijn om een auto te dragen als die daar een hele winter met een voorwiel en een achterwiel in het midden opstaat?

Als iemand kan verhalen over praktijkervaring met zo'n houten afdekking van een smeerput zou me dat zeer plezieren. Dank alvast.
olle-griese
Posts: 52
Joined: Sat Sep 10, 2011 5:23 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by olle-griese »

10cm is knap overkill
2½cm dik zou wel al genoeg zijn.
Om op je vraag terug te komen, ja dat is sterk genoeg.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by takel »

olle-griese wrote:10cm is knap overkill
2½cm dik zou wel al genoeg zijn.
Om op je vraag terug te komen, ja dat is sterk genoeg.

Ik zou niet graag mijn auto op een plankie van 20cm breed 2,5 cm dik met een overspanning van 90cm laten staan. :?

Die 10cm is wel sterk genoeg
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by muddy bandit »

Ik weet niet waar je mee rijdt, maar op die balkmaat kun je nog rustig een shovel parkeren. ;)
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Klinkt goed. Dank. Ja, die 10 cm is historisch gegroeid. In den beginne lang geleden was er een kleine garage met die put en toen werd de garage vernieuwd en vergroot en een nieuwe vloer over de oude gestort. Vandaar.

Heb ik nog een vraag: zou je zo'n 10 centimeter dikke en 20 centimeter brede balk kunnen gebruiken als platform voor 2 kriksteunen om de auto hoog te houden, terwijl die balk over de put ligt? In geval van een Camaro aan de voorkant heb je het over zo'n 1000 kilo verdeeld over 2 kriksteunen staand op die balk.
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by RobertFord »

Ik krijg hier een beetje dit soort gevoel bij:

Image
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Waarom? Op zich is het een zelfde opstelling als een brug/put-krik. Niks wiebelig aan. De vraag is of die balk sterk genoeg is. Eventueel zou je 2 balkjes naast elkaar kunnen leggen en de kriksteunen verdeeld hierover kunnen plaatsen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by sjak_brak »

Bedenk wel, dat als je wagen heel de winter op kriksteunen staat, dit schadelijk kan zijn voor je schokdempers, tenzij je uiteraard de draagarmen/achteras ook ondersteund.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Nee, nee, dat is niet de bedoeling. 's Winters gewoon gewoon met de banden ter stalling op de balken. De vraag over de kriksteunen op 1 of 2 van die balken is meer voor het geval de put gebruikt wordt, waar ie voor bedoeld is: repareren en onderhoud.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by sjak_brak »

...en als ie te lang op 1 plek staat worden de banden vierkant :D

Mbt de balkjes, beter beetje overkill, zou zelf ook niet heel veilig voelen met 2.5cm dik; met beetje olielekkage, vorstschade oid is een dun balkje snel geknakt :?
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Oppompen tot 3.5 bar. ;-)

2,5 cm is idd veel te dun. Ik heb een testje gedaan (niet boven de put) met een plank van 3,5 cm en een auto half het gewicht van een Camaro. Wieldruk zo'n 250 kilo. Zo'n dikke plank buigt dan duidelijk flink door. Millimeter of 4 denk ik.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by muddy bandit »

Buigen is nog niet breken... en zolang het hout nog niet begint te kraken gaat het wel goed. :D
Kijk maar eens wat er op steigerplanken kan staan (die zijn ook 25 mm dik), daar staat ook een bouwvakker met volle speciekuip en een half pak stenen rustig op te werken.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by BigBlockMopar »

... verdeeld over 3-4 meter inderdaad. Maar niet op 10cm puntbelasting met alle zooi.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by Touchwood »

Inderdaad. Het type belasting is niet vergelijkbaar. Een autoband flink hard opgepompt komt aardig in de buurt van punt belasting.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Smeerput met afdekking van houten balken

Post by hanver »

Laten een winter opstaan is anders of er even overrijden natuurlijk. Na verloop van tijd zal je plank/balk permanent vervormd zijn (kan je na de winter gewoon omdraaien dan natuurlijk).
10cm is volgens mij ook overkill, volgens mij zou 5 cm genoeg moeten zijn.
Maar mocht ik in uw situatie zitten zou ik de proberen de druk te verdelen over alle planken door er bvb een osb van >18mm dikte over te leggen, of een badden waar je met je 2 wielen opstaat.
Post Reply