Lucht tools!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Lucht tools!

Post by Collector »

Kan hetniet vaak genoeg zeggen , mensen als je een compressor gaat kopen kijk dan goed naar het aanzuigvolume (= aantal liters wat een compressor naar binnen kan zuigen in 1 minuut) van de compressor, druk is niet belangrijk ze halen allemaal makkelijk 8 bar en dat is zat voor de hobby. een beetje verfspuit verbruikt al 200 liter lucht per minuut, als de compressor dat kan aanzuigen houd het al in dat de compressor de hele tijd blijft lopen als je spuit.
Extra tank bijplaatsen heeft geen zin, je gebruikt zoveel liter per minuut dat een extra tank niks gaat uitmaken (je creert meer volume dus langere vultijd).Immers je wilt geen druk maar meer liters lucht, druk opbouwen doen ze allemaal wel.
Ikzelf heb een 2 cilinder compressor gekocht die ik nog net op 220 volt kan gebruiken en deze heeft een aanzuigcapaciteit van 440 liter per minuut en dat is net aan .
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Lucht tools!

Post by Ranch73 »

Als je een goed produkt wil gewoon even doorsparen of goede gebruikte aanschaffen.
http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 18562.html

Heb ik 2dehands gekocht,geen spijt van ,draait lekker rustig en relatief stil.Gebruik ook de zoek functie eens,is reeds vele malen besproken :D
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Lucht tools!

Post by rulez »

beter ff doorsparen voor iets goed dan na een half jaar klaar ermee te zijn.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Lucht tools!

Post by Bean Bandit »

@ Collector:
Het gaat om de liters p/m gecomprimeerde lucht! Helaas geven de goedkopere merken deze waardes nooit, of slecht aan. Het aanzuigvolume zegt weinig over de effectieve opbrengst. De werkelijke capaciteit van de pomp ligt tussen de 50 en 80% van het aanzuigvolume.
Dan weet je ook gelijk waarom die 440l p/m maar net aan is...

Groeten, Remco
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Lucht tools!

Post by Collector »

Bean Bandit wrote:@ Collector:
Het gaat om de liters p/m gecomprimeerde lucht! Helaas geven de goedkopere merken deze waardes nooit, of slecht aan. Het aanzuigvolume zegt weinig over de effectieve opbrengst. De werkelijke capaciteit van de pomp ligt tussen de 50 en 80% van het aanzuigvolume.

Dan weet je ook gelijk waarom die 440l p/m maar net aan is...

Groeten, Remco
Helaas bestaan er geen compressors die meer gecomprimeerde lucht leveren als dat er aan de ingang inkomt, iets met verliezen en comprimeren van de aangezogen lucht en ook temperatuur heeft er nog iets mee te maken, vochtigheid hebben we het maar helemaal niet over want dan word het helemaal erg verwarrend..
Nou zit ik ook pas 18 jaar in de pneumatiek en ben daar ook pas een aantal jaren praktijkinstructeur in, dus je mag aannemen dat ik er helemaal niks van snap.
Heb al een aantal keren aangegeven waar op gelet moet worden bij een compressor, en iedereen die daar maar een beetje research in doet zal tot dezelfde conclusies komen.
Het blijft een rekensommetje tussen verbruiker en compressor waarbij de compressor minimaal moet kunnen leveren wat de zwaarste verbruiker gebruikt en dan weet je zeker dat de compressor continu blijft lopen.
Tank erbij plaatsen heeft geen nut, je vergroot hiermee het volume en dus ook de tijd waarmee de tanks gevuld worden.
Een hele hoop mensen kijken naar de druk die geleverd word, nou dan heb ik nieuws, zelfs een sigarettenaansteker compressortje om je band een keertje bij te vullen, zal op een gegeven moment tot de 8 bar komen, hij doet er alleen drie weken over en zal ws al stuk zijn voor dat je bij de 4 bar aangekomen bent.

Klinkt heel arrogant maar als mensen echt willen kijken voor een compressor en er hulp bij nodig hebben stuur me dan even een pm dan kijk ik met je mee.
Geef dan wel aan of je over krachtstroom beschikt
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Lucht tools!

Post by muddy bandit »

Tank erbij plaatsen kan zeker wel nut hebben, als alles op druk is heb je gewoon eventjes wat meer luchtbuffer om een klusje in 1x te klaren.
Maakt soms net het verschil tussen een motorkap in 1x spuiten of halverwege het spuitwerk een verplichte adempauze voor de compressor.

Ik heb hiervoor een 100L lpg-tank die ik met een slang aan de tank van de compressor kan koppelen.
En idd, het duurt wat langer voor alles op druk is en weer opdruk komt... maar het is ook slechts een hulpmiddel voor tijdelijk extra luchtbuffer, en geen oplossing waar je een uur mee aan het werk kunt.

Een zwaardere compressor is beter, maar ik houd m'n compressor ook nog graag heel mobiel voor het gangbare lichte werk op locatie. ;)
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Lucht tools!

Post by RobertFord »

:oops: Ik had wellicht inderdaad beter eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Maar! Erg veel nuttige informatie hier :)

Ik hou het nu even bij de stanley, dan maar enkel bandjes oppompen etc. Wanneer er eindelijk een overdekte werkplaats is waar zo'n grotere unit kan staan dan zal ik daar eens naar op zoek gaan. Gelukkig hebben we in onze groepenkast een 380v aansluiting vanwege de oude kookplaat die weg gaat voor gas, dus dat is mooi :D.

Dan kan ik tzt deze voor erbij houden, en anders op marktplaats gooien...
camaro67
Posts: 1182
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lucht tools!

Post by camaro67 »

Als je een 380v aansluiting heb zou ik het wel weten,ding retour en op MP een gebruikte 380v kopen.

Gr.Joop
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Lucht tools!

Post by Collector »

muddy bandit wrote:Tank erbij plaatsen kan zeker wel nut hebben, als alles op druk is heb je gewoon eventjes wat meer luchtbuffer om een klusje in 1x te klaren.
Maakt soms net het verschil tussen een motorkap in 1x spuiten of halverwege het spuitwerk een verplichte adempauze voor de compressor.

Ik heb hiervoor een 100L lpg-tank die ik met een slang aan de tank van de compressor kan koppelen.
En idd, het duurt wat langer voor alles op druk is en weer opdruk komt... maar het is ook slechts een hulpmiddel voor tijdelijk extra luchtbuffer, en geen oplossing waar je een uur mee aan het werk kunt.

Een zwaardere compressor is beter, maar ik houd m'n compressor ook nog graag heel mobiel voor het gangbare lichte werk op locatie. ;)
Laten we realistisch blijven:
volume van de cylinder( in liter) x de druk (in bar) = aantal liter lucht
100 liter x 8 bar = 800 liter lucht in je tank ik ga ervanuit dat je ook een tank onder je compressor hebt van 25 liter.
25 liter x 8 bar = 200 liter totaal heb je dus 1000 liter lucht tot je beschikking
Met een verbruik van 250l/m voor een conventioneel spuitpistool houd het in dat je om en nabij de 4 minuten lucht hebt, met een HVLP spuitpistool heb je minder tijd omdat deze meer lucht verbruiken.
De slimmerikken zeggen dan je spuit niet met 8 bar maar met 4 bar, ja dat klopt maar de druk verandert niets aan je aantal liters lucht die je hebt opgeslagen, het is niet zo dat je plots 2000 liter lucht hebt omdat je op 4 bar spuit, nee er kan maar 1000 liter totaal in je tanks.
Het verbruik van je spuitpistool is ook berekent op een druk van om en nabij de 4 bar en een mooi spuitpatroon met de verf op de juiste viscositeit, dan heb je een verbruik van ongeveer 250 liter per minuut, ergo een 4 minuten spuiten dus.

Compressor levert kwa aanzuiging 120 l/m en heeft dus ong. 1,5 minuut nodig om de tank van 25 liter te vullen ( is niet effectief omdat de verliezen niet zijn meegerekend (temp, vocht, comprimeren))
Om de tank van 100 liter te vullen draait de compressor dus 6 minuten om de 1000 liter te vullen, in totaal dus 7,5 minuut om alles vol te krijgen (heb je al trek in koffie?).

Dus wat levert de extra tank je nu op ?
3 minuten spuiten en 6 minuten wachten om te vullen, is niet echt handig met een amerikaan, je bent dan ongeveer halverwege het dak.

Dit is allemaal theoretisch en zonder verliezen meegerekend. in de werkelijkheid kom je niet aan die berekende tijden.

M.a.w Je bent een prutser als je deze compressor voor spuitwerk gaat gebruiken !! de compressor is absoluut niet toereikend om een wagen mee te spuiten, voor een spot-repair met een decoratiespuitje is deze compressor netaan toereikend. Luchtsleutel kan je hier wel mee gebruiken omdat je nooit 5 minuten lang een luchtsleutel laat draaien, dat doe je puls gewijs en dus kan de compressor dat wel bij houden.

Kijk voor een volcontinu compressor of in ieder geval een 2 cilinder met een hoge aanzuigcapaciteit, stukken minder ergernis en je spuitwerk word er 1000 keer mooier van omdat je druk niet in elkaar stort als je tank bijna leeg is met sinaasappelhuid tot gevolg.

[edit]
Voor ik het vergeet,je krijgt te maken met condens in je tank, als je dat niet aftapt dan is hier ook een leuk rekensommetje.
Stel dat je 1 liter water in je tank hebt (water is niet samendrukbaar) dan mis je dus in het geval van de 25 liter tank al 8 liter lucht, en dat is met zo'n klein compressortje echt een heleboel.
[/edit]
Last edited by Collector on Fri Aug 08, 2014 12:49 pm, edited 4 times in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Lucht tools!

Post by sjak_brak »

Bijkomend voordeel van 2-cilinder-compressor is dat deze VEEL rustiger/stiller loopt dan zon 1-cilinder-knetterding :)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Lucht tools!

Post by mercury1970 »

Oude V8 ombouwen loopt nog stiller..... :lol:
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lucht tools!

Post by BigBlockMopar »

silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Lucht tools!

Post by silentchaos »

Dit is gewoon bijna porno :D
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Lucht tools!

Post by Corp »

kiddies shit allemaal

Image

loopt een kwartier, de hele dag lucht
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Lucht tools!

Post by Collector »

Corp wrote:kiddies shit allemaal

Image

loopt een kwartier, de hele dag lucht
Zit ook niet voor niets een krachtstroom stekkertje aan !! :D
Post Reply