Lucht tools!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Lucht tools!

Post by RobertFord »

Afgelopen weekend heb ik bij de Hornbach een compressortje opgesnord (Stanley DL250/10/24) en ben dus nu in de markt voor lucht gereedschap :D

Ik was van plan sowieso een luchtspuit, bandenpomp en slagmoer te kopen, heeft iemand een tip welk merk/type slagmoer? En zijn er nog andere stukken gereedschap waarvan je denkt 'dat is echt super handig'?
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lucht tools!

Post by camaro67 »

vergeet die slagmoer/luchtol maar ga je niet redden,ding is leuk voor een luchtspuitje en je banden op te pompen.

Gr.Joop
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Lucht tools!

Post by RobertFord »

Je onderbouwing bevalt me :) Hoezo dat?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Lucht tools!

Post by Jeroen_Sp »

te weinig lucht voorraad
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Lucht tools!

Post by RobertFord »

Veel slagmoersleutels die ik zie verbruiken 100-150 liter per minuut, deze unit levert 260l/min, dat zou toch een kleine twee minuten non stot moeren moeten zijn voordat dat ding leeg is, of mis ik wat?

Het is maar hobbymatig gebruik he :)

Wat zou volgens jullie een beter apparaat zijn?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lucht tools!

Post by BigBlockMopar »

De betere amateurprutsert heeft op z'n minst dit compressortje staan natuurlijk...

Image

:)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Lucht tools!

Post by sjak_brak »

RobertFord wrote:Veel slagmoersleutels die ik zie verbruiken 100-150 liter per minuut, deze unit levert 260l/min, dat zou toch een kleine twee minuten non stot moeren moeten zijn voordat dat ding leeg is, of mis ik wat?
Je hebt een behoorlijk drukverlies bij zon verbruik (van de lucht-tool) tov opbrengst van de compressor en inhoud van de tank. De tank raakt niet leeg, maar verliest druk.

Dus voor ff snel iets schoonblazen, banden oppompen, klein spuitwerk e.d. is het prima, of proberen een wielmoer los te krijgen, maar serieus gebruik voor bv haakse slijper of slagmoersleutel zit er niet in. Verwacht er geen wonderen van, is hobby-compressortje :)
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Lucht tools!

Post by capricelimburg »

Heb ook zo'n klein compressortje gehad, werkt inderdaad niet voor slagmoer, te weinig doorstroming (oftewel als je veel lucht vraagt, zakt de druk in waardoor je geen kracht meer hebt in je slagmoersleutel). Kreeg je twee wielmoeren mee los (als ze niet al te vast zaten) en dan stond dat ding weer een minuut te krijsen. Blaaspistool en banden oppompen is het wel zo'n beetje.

Ik heb nu een Airpress 425/100 ( http://www.airpress.nl/product.asp?Obje ... oductID=38 ), is de zwaarste 220v compressor die ze hebben. Werkt goed voor slagmoersleutel, al moet ik als ik echt de maximale kracht moet hebben (loshalen cylinderkopbouten etc) nog steeds de slagmoersleutel direct op de tank aansluiten. Geschikt voor hobbywerk maar er blijft zeker wat te wensen over tov een installatie zoals je die in een garagebedrijf hebt.
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Lucht tools!

Post by RobertFord »

Nog maar eens heroverwegen dan of ik deze wel uit de doos ga halen :-/
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Lucht tools!

Post by Bean Bandit »

Die 260 liter p/m is de AANGEZOGEN hoeveelheid lucht! Het gaat om de liters p/m gecomprimeerde lucht! Helaas geven de goedkopere merken deze waardes nooit, of slecht aan. Het aanzuigvolume zegt weinig over de effectieve opbrengst. De werkelijke capaciteit van de pomp ligt tussen de 50 en 80% van het aanzuigvolume.
Volgens mij is deze compressor niet zo slecht. Wellicht kan je er nog een 25 liter tank aan vast maken. Ik heb ongeveer net zo'n compressor, 1 zuiger olie gesmeerd/gekoeld van Fini, maar dan met een 50 liter tank. Slagmoersleutel erop weet ik niet, ik heb een elektrische, maar een boormachine en een ratelsleutel zijn geen probleem. Je hebt, volgens mij, tegenwoordig ook slagmoersleutels die niet zoveel lucht verbruiken.

Oftewel, mijn 2 cents: Ruil de gekochte compressor om voor een met een grotere luchttank. Of koop er een 20 a 25 liter tank bij, indien er een aansluiting op je Stanley zit. En kijk goed naar de verbruikte hoeveelheid lucht van de door jouw gewenste luchtgereedschappen. Als dat er niet bij staat is het goedkope zooi. Goede merken luchtgereedschap vermelden ALTIJD hoeveel lucht het gereedschap verbruikt.

Groeten, Remco
p.s. Ik heb mijn Fini compressor bij Rustbuster in Veenendaal gekocht http://www.rustbuster.nl/Falcon_compres ... ssoren.htm
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Lucht tools!

Post by camaro67 »

RobertFord wrote:Je onderbouwing bevalt me :) Hoezo dat?
Ik hoef het niet verder uit te leggen,hebben ze al gedaan 8) :thumbs:

Gr.Joop
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Lucht tools!

Post by RobertFord »

Thanks voor de tips! :) Is toch verradelijk om uit te zoeken. Eigenlijk wil ik er niet meer dan ca 250 hooguit 300 aan uit geven.
Ik zag elders nog deze staan: http://www.compressorcenter.nl/product/ ... x1750.html

Zou dat iets zijn? Plus minus dezelfde als die ik nu heb, maar dan met 50 liter, wel minder aanzuiging
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Lucht tools!

Post by capricelimburg »

Da's een olievrije, da's ook niks.

Deze is €300, zit een veel zwaardere motor op http://www.compressorcenter.nl/product/ ... x1770.html Maar hoe groter, hoe beter. Zeker als je wil gaan stralen of zo.

De grotere (met een riem aangedreven) compressors zijn een stukje stiller (lees: minder luidruchtig) trouwens
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Lucht tools!

Post by muddy bandit »

Een bruikbaar slagmoersleuteltje doet al gauw zo'n 500 l/min, die sleutels met een debiet van 100-150 l/min presteren niet meer als de gemiddelde ring- of steeksleutel op handkracht.
Fijn luchtsleuteltje: http://www.automotive-line.nl/sr5290n-s ... 50-nm.html

Breng die compressor maar terug, en spaar nog even door voor die vermelde airpress.
Als je daarbij nog wat meer luchtbuffer wilt dan kun je er desnoods nog een afgedopte 100 L lpg-tank bij aan koppelen.
Perslucht is wel een mooi iets, maar dat hobbybob-spul geeft alleen maar teleurstelling als je verder gaat als banden pompen. ;)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Lucht tools!

Post by mercury1970 »

Inhakend: zou het niet verstandiger zijn om -mits je beschikking hebt over 380V- om een oude beul uit een werkplaats te kopen? Of is die 380 ook niet zaligmakend ?
Post Reply