Afgeronde torx-kop

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Afgeronde torx-kop

Post by RobertFord »

All,

Leuk vraagje; ik heb een bout met een bolle torx-kop

zoiets: Image

Deze steekt vanuit de cabine van mijn F150 door naar buiten, door een vastgelaste moer (het betreft een bout van een gordel). Na de moer is er nog ca. 1.5-2cm aan draad bloot.

Bij het losdraaien met een accu-slagmoer was de kop van de torx bout al vrij snel gestript, ik was vermoedelijk niet de eerste dit dit probeerde :( Daarna heb ik het nog wel met een andere hex-bit geprobeerd, maar zonder soelaas.

Heeft iemand pro-tips over hoe dit op te lossen? een moer op de bovenkant van de bout lassen is voor mij geen optie.

Ik dacht zelf om te proberen twee moeren op het blootliggende draad te draaien (strak tegen elkaar aan), vervolgens de aan de cabine vastgelaste moer te verhitten, zo goed en zo kwaad als dat gaat, en dan met de slagmoer proberen de twee tegen elkaar aangedraaide moeren 'vast' te draaien zodat de bout als het ware los draait.

Laatste redmiddel lijkt mij het afslijpen van het blootliggende stuk schroefdraad tot aan de vastgelaste moer, en deze dan uit te boren.

Iemand ander inzicht?

Een zij aanzicht van dit verhaal:

Code: Select all

..(torxkop)
.====||====     <-- cabine vloer met bout van torx kop
.XXXX||XXXX     <-- aan cabine vastgelaste moer
.....||            <-- uitstekend schroefdraad
.....||            <-- uitstekend schroefdraad
NB. Zoals gebruikelijk in dit soort situaties is de kop van de torxbout zeer moeilijk bereikbaar met evt. een slijptol.
Olds76
Posts: 158
Joined: Wed Dec 28, 2011 5:23 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by Olds76 »

Men neme een boortje ter dikte van het boutje en bore de kop van het boutje af. Daarna verwijdere men het boutje naar de achterzijde.....
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by RobertFord »

Thanks :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by Corp »

Dit komt vaak omdat men de verkeerde torx bit gebruikt, niet de maat maar t profiel. Torx plus ipv torx
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by olof »

euhh...hitte zet uit..wat zou eerder uitzetten?..de schroef of het vast gelaste stuk bout?
dus je wilt de schroef koud maken..bijv met rost off ice van wurth...!!
dan beiteltje en een hamer aan de zijkant van de kop een sleuf slaan todat deze een keer mee geeft(waarschijnlijk ook locktite op de schroef) zodra deze 1 slag los is met de ...juiste...maar torx losschroeven...!

maak elke week dit soort dingen mee...

ps. torx nooit met een machine doen,maar met gevoel me de hand juist om dit soort dingen te voorkomen..gebeurt zo snel met torx..!

succes,
gaat je lukken!!
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by olof »

p.s. nog een tipje voor dit soort bouten en schroeven..draai eerst de bout AAN..voordat je los wilt..dan breekt de uitgeharde locktite/roest/vuil enz.. dan komt het makkelijker los!!
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by Ranch73 »

Of klap op het koppie :) alvorens los te draaien.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by RobDodge »

Die moer warmstoken.
Je kan het ook met een linkse tap proberen.
Of er naast een nieuw bevestigings punt maken. :D
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by RobertFord »

Dank voor alle tips! Uiteindelijk heb ik gekozen voor het uitboren van de kop. Hoewel het een poosje duurde is dat wel gelukt, na een tijdje met een beitel de kop er af getikt. Dus toen dacht ik vrolijk het resterende stuk bout er van de andere kant uit te draaien, dit dacht ik fout.

Met een griptang geprobeerd, met de hamer slaan, noem maar op, er kwam geen milimeter beweging in. Ik heb toen de moer warm gestookt, geen verandering. Toen heb ik met de slijptol een sleuf in de moer geslepen voor een stukje, om er dan met een schroevendraaier aan te gaan, de schroevendraaier verloor :)
Dus toen ben ik maar verder gegaan met het uitboren, de moer an sich heb ik niet nodig, zolang er een andere bout doorheen kan steken, kan daar een normale borgmoer tegenaan. Gestaage voortgang, maar hij is er nog niet uit, morgen nog maar eens een uurtje tegenaan... :)
RobertFord
Posts: 70
Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm

Re: Afgeronde torx-kop

Post by RobertFord »

Hosanna, trompetten! Het is gelukt hoor :) Na nog een poosje boren (was niet helemaal recht naar beneden gegaan, kon niet) was er onderaan een gaatje te zien. Toen de bout afgeslepen met de slijptol en van onderaf weer omhoog en uitgeboord. Er zit nu weer een mooi 10mm gat in. De tering wat een werk zeg!
Post Reply