Radio vraag...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Radio vraag...

Post by Detroitsteel »

In de 84'er Caprice heb ik de originele AC Delco radio zitten die nog uitstekend functioneert...
Het is een uitvoering die vier speakers aanstuurt...
Helaas is de speaker links voor ter zielen en zat ik er aan te denken om dan alle twee speakers van de dashboard te vervangen voor andere exemplaren die ik heb liggen.

Mijn vraag is; kan ik zonder problemen speakers van 150 watt per stuk aansluiten op deze radio...?

Zo niet; heeft iemand dan zo'n ovale speaker liggen die origineel fabriek af gemonteerd werden...?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Radio vraag...

Post by Frans455 »

Hou er wel rekening mee dat er voor dat soort radio's 8-10 Ohm speakers werden gebruikt. Sluit je er de gebruikelijke 4 Ohm speakers op aan dan 'blaas' je de originele radio op.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radio vraag...

Post by Detroitsteel »

Vandaar ook deze topic :D...om dat onheil nou net te voorkomen...

Thanks :)
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Radio vraag...

Post by Lite-On »

Kwestie van de juiste speakers eraan hangen kwa Ohms.
Wattage maat niet uit - of je er nu 20W of 200W aan hangt, hoe dan ook is de versterker in de radio de beperking. Auto radios hebben nooit veel vermogen, de nieuwe meestal 20W RMS per kanaal, de oude vaak 10 a 15W RMS per kanaal.
Zoals Frans455 al schreef zul je rekening moeten houden met het aantal Ohms, wat bij dit soort oude radio's inderdaad in de meeste gevallen 8 ohm is.
Hogere weerstand kan altijd, maar lager niet (hang dus geen 4 of 6 ohm speakers aan een versterker die minimaal 8 ohm nodig heeft - dat gaat de eindtrap in de versterker niet leuk vinden).

"watt max" is overigens sowieso een marketing term waar je niets aan hebt, daar hoe je dus niet naar te kijken ;-)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radio vraag...

Post by Detroitsteel »

weer wat geleerd...

Bedankt voor deze beknopte doch nuttige stoomcursus :)
Post Reply