Throttle position sensor...?
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Throttle position sensor...?
Lotgenoten...
Nu ik de carburateur op de 305 ('84 Caprice) in bad heb gedaan, voorzien van nieuwe pakkingen en de afstellingen er aan gedaan, loopt die een stuk beter zoals eerder al gemeld...
Maar...wat nog steeds af en toe het geval is, is dat als ik tijdens een gangetje van 80 rustig wil accelereren de motor bokt en daarbij de vacuum helemaal in kakt...
Het interessante is is dat die dit de ene keer wel doet en de andere keer niet...het probleem doet zich trouwens nooit voor tijdens de opwarm fase (open loop)
Ik heb het idee dat het dus te maken moet hebben met motormanagement gebeuren en dat die een afwijkende input binnen krijgt... waardoor die -vermoed ik- de ontsteking tijdstip verkeerd (lees: te laat) af regelt...
Het onderdeel wat ik verdenk is de throttle position sensor...ik vermoed dat die loopt te haperen...
Wat ik me nou zit af te vragen -stel dat de tps het probleem is- is of een defecte tps ok de brandstof/lucht verhouding verstoord in de eerste trap van de carb en dan de probleem kan veroorzaken wat ik ervaar... Naar mijn idee wordt de carb alleen op de stationair sproeiers afgeregeld met de brandstof/lucht verhouding en de hoofdsproeier een vaste gebeuren is...
Maargoed, ik kan er naast zitten...
Dus, wie ow wie heeft hier ervaring mee of weet van hoe en wat...
Nu ik de carburateur op de 305 ('84 Caprice) in bad heb gedaan, voorzien van nieuwe pakkingen en de afstellingen er aan gedaan, loopt die een stuk beter zoals eerder al gemeld...
Maar...wat nog steeds af en toe het geval is, is dat als ik tijdens een gangetje van 80 rustig wil accelereren de motor bokt en daarbij de vacuum helemaal in kakt...
Het interessante is is dat die dit de ene keer wel doet en de andere keer niet...het probleem doet zich trouwens nooit voor tijdens de opwarm fase (open loop)
Ik heb het idee dat het dus te maken moet hebben met motormanagement gebeuren en dat die een afwijkende input binnen krijgt... waardoor die -vermoed ik- de ontsteking tijdstip verkeerd (lees: te laat) af regelt...
Het onderdeel wat ik verdenk is de throttle position sensor...ik vermoed dat die loopt te haperen...
Wat ik me nou zit af te vragen -stel dat de tps het probleem is- is of een defecte tps ok de brandstof/lucht verhouding verstoord in de eerste trap van de carb en dan de probleem kan veroorzaken wat ik ervaar... Naar mijn idee wordt de carb alleen op de stationair sproeiers afgeregeld met de brandstof/lucht verhouding en de hoofdsproeier een vaste gebeuren is...
Maargoed, ik kan er naast zitten...
Dus, wie ow wie heeft hier ervaring mee of weet van hoe en wat...
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Throttle position sensor...?
Deze ecm regeld toch alleen de carb en niet de ontsteking ?
Tps sensor kan je door meten, Google staat er vol mee.
Tps sensor kan je door meten, Google staat er vol mee.
Re: Throttle position sensor...?
Tps sensor doormeten de mijne was ook overleden.
Als je net als ik een Quadrajet E4ME hebt dan heb ik er nog wel 1 liggen voor je.
De ecu regelt inderdaad het stationair gedeelte de rest staat vast
Als je net als ik een Quadrajet E4ME hebt dan heb ik er nog wel 1 liggen voor je.
De ecu regelt inderdaad het stationair gedeelte de rest staat vast
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Throttle position sensor...?
Gezien de HEI verdeler bij deze auto geen centrifugaal en vacuum vervroegings mechanieken heeft, zal de boordcomputer dat moeten doen lijkt mij... Natuurlijk wil dat niet gelijk zeggen dat die de input van de tps gebruikt voor het aansturen van de ontstekings tijdstip...Pavement Pounder wrote:Deze ecm regeld toch alleen de carb en niet de ontsteking ?
Tps sensor kan je door meten, Google staat er vol mee.
Wat betreft dat doormeten van de tps...ik heb een doormeet procedure uitgevoerd dat in een vraagbaak stond... Hieruit bleek die nagenoeg aan de opgegeven waardes kwam...
Alleen ja, is nagenoeg wel voldoende...
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Throttle position sensor...?
Je hebt PMpeter h wrote:Tps sensor doormeten de mijne was ook overleden.
Als je net als ik een Quadrajet E4ME hebt dan heb ik er nog wel 1 liggen voor je.
De ecu regelt inderdaad het stationair gedeelte de rest staat vast
Re: Throttle position sensor...?
zit bij dit systeem ook nog een map sensor voor het belastingsignaal?
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Throttle position sensor...?
Dit is zo'n atmosferische drukmeter toch...? Zo ja, dan zit die er op... Dit is een van de eerste dingen die ik onderhanden heb gehad aangezien de symptomen die beschreven waren in de vraagbaak overeen kwam met wat ik ervaar... Helaas heeft een andere MAP sensor geen verschil gemaakt
Re: Throttle position sensor...?
Doormeten wil volgens mij nog niets zeggen, ook al zijn de waarden die je gemeten hebt, bij benadering, exact wat he moet hebben. Net hetzelfde voor gehad met mijn motor. Uiteindelijk toch maar de TPS vervangen en probleem was gelijk opgelost.
-
- Posts: 372
- Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm
Re: Throttle position sensor...?
dit probleem heb ik ook met mijn caprice(1987) start soms rottig, en als ie stationair loopt dan lijkt het of hij de hele tijd loopt te regelen, en als je rijd dan gaat het wel weer, co zonder de kat stationair is veer te laag, 0.20.
ik ga er een andere carb en ontsteking opzetten en dan verwacht ik dat het probleem weg is, met de apk zie ik het dan wel weer
ik ga er een andere carb en ontsteking opzetten en dan verwacht ik dat het probleem weg is, met de apk zie ik het dan wel weer
Re: Throttle position sensor...?
Nog niet gezienDetroitsteel wrote:
Je hebt PM
Re: Throttle position sensor...?
JE kunt de tps ook afsrellen met een schroefje vlak bij de hevel van de acceleratiepomp.
Daarmee zet je de beginwaarde netjes op het voltage wat hij door moet geven (bij mij was dat 4.8 volt)
Daarmee zet je de beginwaarde netjes op het voltage wat hij door moet geven (bij mij was dat 4.8 volt)
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Throttle position sensor...?
Klopt inderdaad...dit schroefje -wat fabriek af is afgestopt- heb ik nog onaangeroerd gelaten...stop zit er nog in... De reden dat ik hier nog niet heb aangezeten is het feit dat als ik de waarde wil halen wat je moet hebben bij vol gas dmv het schroefje uit te draaien dan weer de te behalen minimale waarde bij stationair doet afwijken... Of te wel, het is het een of het ander