Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by General Custom »

Een vraagje voor de mensen met wat meer ervaring met Amerikanen dan ik...

Ik heb onder mijn Camaro een (afneembare) trekhaak hangen. Ik heb echter gehoord dat een Amerikaan met automaat een oliekoeler voor de versnellingsbak nodig heeft. Deze heb ik zo niet kunnen vinden, dus vandaar de eerste vraag: waar moet deze zitten en hoe herken ik hem?

Vervolgens vraag 2, heb ik ook een oliekoeler nodig voor een klein aanhangertje?
Het gaat om dat ding op de foto, met 2 man hebben we het ding opgetilt, dus het weegt zelf hooguit 100kg. Ik geloof dat er nog zo'n 500kg op mag, maar praktisch zal dat op hooguit 100kg liggen omdat er niet meer meegaat dan een paar tuinstoelen, een tafeltje, en een koelbox.
Image

Alvast bedankt! :)
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Frans455 »

De oliekoeler zit standaard in je radiateur ingebouwd. Je zou er dus een externe oliekoeler bij kunnen bouwen. Het ligt er allemaal net aan hoevaak je ermee rijdt en hoe hard je met die combinatie rijdt.
Het gewicht op zich zal geen probleem zijn, maar het vangt wel wat wind - wat dan wel een zwaardere belasting voor je automaatbak zal zijn.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Touchwood »

Bij mijn Camaro zit de automaat-olie koeler in de radiateur van de motor. Er lopen 2 olieleidingen van en naar toe.

Bij een lichte aanhanger hoef je verder niks te doen. Als het wat zwaarder wordt moet je zorgen dat de motor toeren houdt. Dus zonodig de automaat beletten in D of 3 te gaan.

In een ver verleden heb ik wel es een twee-paards-trailer getrokken op die manier met een 2e generatie Camaro. En dat was dus ook nog zonder lockup-converter. Ging prima.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by sjak_brak »

Af fabriek werden wagens met trailer-towing-package voorzien van oa een dikke bakkoeler. Maar dan werd ervan uitgegaan dat er bv ook een dikke airstream of 2-tons-trailer achter een wagen werd gehangen.

Dat het toevallig 1 of 2 ritjes op vlakke Nederlandse wegen goed gaat met een knollentrailer betekent niet dat de bakkoeler niet nodig is.

Maar voor af en toe klein licht aanhangertje zou ik me niet te veel zorgen maken, gewoon rustig rijden. Zorg wel dat het trekgewicht ook op je kenteken staat.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Touchwood »

Die second-gen had ook wel een koeler. Inderdaad incidenteel gebruik. Als je elke dag een zware aanhanger er achter hangt en er veel mee rijdt moet je meer doen. Maar dat is General Custom niet van plan.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Pavement Pounder »

Een 700R4 is nou niet bepaalt een geweldige bak om zware aanhangers te vervoeren.
Ik zou zeggen met zon licht karretje een maal op snelheid dan zo gouw mogelijk in lockup zodat er minder slip is(lees temperatuur stijging)
Du de pook gewoon in D Overdrive zetten.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by General Custom »

Bedankt allemaal!

Ik heb nog eens gekeken, dit zullen dan die olieleidingen zijn? Er komen 2 dunne harde (staal of koper o.i.d.) buisjes uit de radiateur, die op de foto, en een zelfde net onder de onderste radiatorslang:
Image

Verder heb ik maar een 3-bak volgens mij, dus zonder overdrive. Lock-up weet ik niet, hoe kun je dat zien of merken?
Image
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Touchwood »

Bij mijn Camaro met lockup kan je de werking daarvan testen door constant zeg 100 te rijden en dan even het rempedaal een beetje in te drukken. De automaat gaat dan uit de lockup en je ziet het toerental van de motor iets stijgen.

Die 2 leidingen zijn idd van de automaatkoeler.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by General Custom »

Dat ga ik dan toch eens een keer proberen, bedankt!
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by General Custom »

Bedankt!
Als ik zo naar de vorm van het carter kijk dan lijkt de GM Turbo 350 het best overeen te komen.
ImageImage

Ook dit ronde ding ziet er wel het zelfde uit geloof ik.
Image

Dit staat er verder nog ingestanst:
Image

Image
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Pavement Pounder »

Aantal boutjes van het carterpan is doorslag gevend.
General Custom
Posts: 60
Joined: Mon Jun 02, 2014 11:07 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by General Custom »

Helaas kan ik dat niet zo 1-2-3 tellen, aangezien het een erg lage auto is, en ik er zonder hulpmiddelen niet onder kan gaan liggen... Wordt vervolgd!
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by takel »

General Custom wrote:Helaas kan ik dat niet zo 1-2-3 tellen, aangezien het een erg lage auto is, en ik er zonder hulpmiddelen niet onder kan gaan liggen... Wordt vervolgd!

Je wil je witte broek niet vies maken zeker :P
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Oliekoeler nodig bij kleine aanhanger?

Post by Renev »

Das een TH200C
Post Reply