Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Maurice »

Achterop de cilinderkoppen van m'n Lincoln Continental Mark 3 uit 1970 met Ford 460 motor zit aan iedere kant een uitgang van de uitlaatpoorten.
Vroeger werd via deze kleine openingen via een compressor lucht bij de uitlaatgassen geblazen om zo aan de emissie-eisen van die tijd te voldoen.
Nu heb ik jarenlang rondgereden met een pijp van de ene naar de andere cilinderkop, maar sinds er een Edelbrock inlaat op zit pastte die pijp niet meer en heb ik het een en ander moeten verbuigen en via een flexibele slang aan elkaar verbonden.
Allemaal geen probleem, maar ik wil af van die slang en die pijpjes en wil die cilinderkoppen gewoon netjes dichthebben.
Met wat voor spul zou ik die openingen het beste dicht kunnen smeren? Gun-gum lijkt me geen oplossing voor op de lange duur.
Een oplossing zou kunnen zijn om de pijpjes kort af te zagen en dicht te lassen, maar misschien is er een goedje om de koppen dicht te smeren.
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Jeeper »

Dichtlassen is ok oplossing....ook bij mn Wagoneer gedaan :thumbs:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Pavement Pounder »

Die leidingen ziten toch wel geschroeft in de kop ? dan gewoon een plug indraaien.
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Mercury »

Ik heb een bout erin gemept welke het dichtst bij de diameter zit, in combinatie met uitlaatpasta. Nooit heen probleem mee gehad. Er zijn ook op ebay.com speciale plugs te koop.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Maurice »

Een plug er in draaien gaat nu niet, dan moet je draad tappen en daarvoor moeten de koppen er af anders kan je er niet bij.
Die leidingen zitten er in gestoken en worden vastgehouden met een plaatje en een bout.
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by takel »

Gewoon een afdekplaatje maken of dat huidige plaatje met pijpje afzagen en dichtlassen.

Dichtsmeren en volmeppen is voor beunhazen.. :?
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Uitlaatpoortjes dichtsmeren

Post by Maurice »

Wat ik heb gedaan is de pijpjes kort afgezaagd en volgesmeerd met Gun-Gum en in de pijpjes een goed passende plug gedraaid en die weer vastgesoldeerd, lassen gaat niet, materiaal is te dun.
Dit is een tijdelijke, goede oplossing totdat ooit de koppen er eens af moeten, dan kan ik er beter bij, voor nu is dit prima.
Post Reply