Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrench 35

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrench 35

Post by justDickq »

Hallo allemaal,

Maandje geleden ofzo heb ik de klepstoters laten vervangen van de goodwrench 350cu motor in mn 1977 el Camino omdat er een felle tik uit het blok kwam na het aanslaan van de motor. Nadat hij terug was van de garage natuurlijk lekker rond rijden. Na een week ofzo liep de temp plots op toen ik voor het stoplicht staond te wachten, en daalde amper met rijden. In radiateur gekeken en die was zo ongeveer leeg. Bijgevuld en ontlucht en weer rijden. Dit grapje herhaalde zich een paar keer en heb in een week of 3 7 liter koelvloeistof bijgegoten. Terug naar de garage om te kijken of er in het koelsteem een lek zat met zo'n pompje - helemaal niets. Hij verliest verder ook geen koelvloeistof.

Geconstateerde zaken:
- Ik heb gekeken onder de oliedop en daar zit witte sludge, maar aan de peilstok niet.
- Er is geen witte rook als de motor loopt, ook niet bij het starten. Wel vond ik dat na de reparatie de elky wel wat meer walmde dan anders (wittig), dit wil overigens niet zeggen dat ik denk dat iets met de reparatie te maken heeft ;) en de monteur vond het wel meevallen.
- Als de motor op bedrijfstemp is, weet niet hoe heet dat is, maar na pakembeet 40km rijden zie ik belletjes in het overflow tankje, en die belletjes komen dan uit de radiateur - kan ze ook horen.
- Ik ruik koelvloeistof in de auto wat volgens mij via de kachel naar binnen komt. (kachelradiateur is 1jaar oud, geen vloeistof binnen te bespeuren)
De motor start verder goed en loopt mooi. bij koude motor slaat hij echter niet direct aan, maar bij warme motor wel - dat heeft hij overigens altijd al gedaan (zolang ik hem heb dus)

[edit:]
Wat mij ook opviel na de reparatie is dat wanneer ik bv 80 rij en versnel naar bv 120km/h dan lijkt de motor te 'zweven', ik bedoel dat het geluid van de motor 'op en neer gaat', evenals de voelbare kracht van de motor. Kan het moeilijk uitleggen, maar dit is wat ik dan voel/hoor. dat deed hij voorheen nooit. Hij reed altijd mooi en soepel ook op hoge snelheden. Nu heb ik niet het idee van kom ik ga ff over de snelweg en ga 110 rijden en laatstaan nog harder. Het voelt niet goed. met 80 a 90 is er niets merkbaars aan de hand. Probeer overal een verklaarbaar iets op te verzinnen, maar feit is wel dat mn wagen er rotter vanaf is gekomen dan dat ie er heen ging. Ik heb dan wel geen tik in het blok meer maar wat ik ervoor terug heb gekregen is veel erger :( :( dan liever die tik van voorheen.
[/end]

Ik denk dat mss de koppakking lek is, maar weet het niet zeker, mss kan iemand wat licht hierop werpen.
Kan het ook wat anders zijn?
Als het de koppakking is, wat zou dat ongeveer kunnen gaan kosten om te laten repareren?
Morgen ga ik ff langs de garage, maar zou graag nu al wat meer te weten willen komen zodat ik ook meer vragen kan stellen en eea beter kan plaatsen.
Is het zelf goed te doen of is het een klus van een paar dagen? heb geen garage waar hij in past. maar ook geen ervaring met bv kleppenstellen enzo :)

Oja, die wittige prut aan de oliedop, viel me ongeveer 1,5jaar geleden ook al op, ik zag het ook toen ik de klepdekselpakkingen verving en het zat all over the place op de deksel, niet op de tuimelaars ofzo. heb er verder geen aandacht aan besteed. Dus mss als het een lekke koppakking is heeft hij het al langer en is het me gewoon niet eerder opgevallen of het is ergere geworden de afgelopen tijd oid.

alvast bedankt voor de reacties.
Last edited by justDickq on Sun Jun 01, 2014 4:53 pm, edited 1 time in total.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by franky »

manifold pakking kapot, om de klepstoters te vervangen moet je manifold er van af
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

ow, dat zou bizar zijn. Stoot je zo'n pakking dan zomaar kapot ofzo bij het terugplaatsen van het manifold? Heb hier een set van die pakkingen liggen en het zijn toch ferme jongens zegmaar ;)
Als de pakking kapot zou zijn, dan vraag ik me af of ze dan niet gewoon de oude pakkingen hebben teruggeplaatst - al zou dat wel een beetje in de lijn der verwachting passen gezien het verhaal met het vervangen van de klepstoters.

klusje zou ongeveer 1 dag gaan duren. woensdagavond brengen, donderdag zouden ze alles demonteren, vervangen en terugplaatsen, vrijdag ochtend de kleppen stellen en zou ik hem mogen halen.

In werkelijkheid ging het zo:
woensdag brengen.
donderdag was alles eraf, was er nog ff om te kijken hoe dat eruit zag enzo.
vrijdag hoorde ik niets, en belde ik laat in de middag of ik hem mocht halen: het ging langer duren omdat de pakking van de carb kapot was gegaan....... en die hadden ze niet. :? Vroeg nog: die vervang je toch als je de zooi los hebt?? (zou ik wel doen iig) neh want ze gingen nooit kapot.. hmm - murphys law denk ik dan ;)
Maargoed, duurde bijna een week voordat de elky weer tot leven kwam. dus die vrijdag ik erheen, ff rond gereden en alles leek ok. Ik zeg nog: voor me idee rookt ie wat meer...
Maar goed, ik vraag alles verder ok met de vloeistoffen enzo? keken ze: halve liter olie erbij (vreemd hadden we toch afgevuld?) en 4 of 5 liter koelvloeistof ook erbij (in de radiateur dan), en hierbij ook: dat hadden we toch afgevuld? ik stond erbij toen ze koelvloeistof bijvulden en vroeg of je dan niet moet ontluchten enzo - neh dat regelt zich vanzelf wel. oh ok.

Terug thuis lekte hij olie als de ziekte, en miste er olie, weer terug halve liter erbij. Bleek alles via klepdeksels eruit te komen. Hadden jullie er geen nieuwe pakkingen tussen gedaan dan, vroeg ik nog. Ja volgens mij wel hoor. Ok, ik thuis deksels eraf halen - nope gewoon de oude er nog tussen, met gat! dus hup weer terug, nieuwe pakkingen ertussen en sindsdien ben ik elk weekeinde aan het zoeken waar het nu weer lekt, waar de koelvloeistof blijft etc. Rest van het verhaal in de eerste post ;)
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by franky »

wat je nog even kan proberen of de bouten van het manifold goed vastzitten, als deze toch goed vastzitten zou ik het manifold demonteren en nieuwe pakkingen plaatsen, ik begrijp niet waarom ze carburateur ervan af gehaald hebben, die kan je gewoon op het manifold laten zitten.

maar is dit een garage die bekent is met een V8 motor ?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by Ranch73 »

Weet niet waar je woont,maar breng de camino eerst eens naar een andere (goede) garage voor een second opinion,wat een verhaal man.Prutsers .
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

franky wrote:wat je nog even kan proberen of de bouten van het manifold goed vastzitten, als deze toch goed vastzitten zou ik het manifold demonteren en nieuwe pakkingen plaatsen, ik begrijp niet waarom ze carburateur ervan af gehaald hebben, die kan je gewoon op het manifold laten zitten.

maar is dit een garage die bekent is met een V8 motor ?
Dat kan ik wel even bekijken.

Ja, deze garage is bekend met V8 motoren, sterker nog hun 'specialiteit' is chevrolet V8 motoren, al begin ik daar nu wel sterk aan te twijfelen ;)


Zou ik dat klusje gewoon zelf moeten doen, is het do-able zegmaar. Moet de ontsteking er ook uit dan? Denk dat ik eerst maar eens ga proberen dat de garage het doet want tot zover is het prutswerk wat ze hebben afgeleverd.

Als iemand nog een goed adresje weet waar ze wel weten wat ze doen.... graag in het oosten des lands, in de buurt van zevenaar enzo :)
Tim 2000
Posts: 18
Joined: Mon Jan 06, 2014 8:36 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by Tim 2000 »

Als je de tijd, ruimte en gereedschap hebt, gewoon zelf die koppen er vanaf halen. Demontage is goed te doen. Uitlaatspruitstukken kunnen tegenzitten (vastgeroeste bouten), maar de rest komt vast wel los.

De koppen kun je bij een revisiebedrijf laten vlakken en afpersen, kost misschien een paar honderd euro, maar dan weet je zeker dat het goed is. Een pakkingset kost niet veel (rockauto.com) en dan weet je zeker dat alles weer in orde is.
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

Heb zojuist gekeken of het manifold aan te draaien viel, maar dat is niet het geval. Manifold lijkt goed vast te zitten.

Ja, de ruimte is juist het probleem. Ik heb geen garage waar hij in past (auto te groot of garage te klein). Gereedschap lukt altijd wel, ondertussen heb ik al wat vreemde gereedschapjes verzameld.

Ben een beetje aan het twijfelen of ik het manifold zelf eraf ga halen of niet..... eigenlijk vindt ik dat de garage maar moet kijken, de kans is aanwezig dat ze het zelf hebben veroorzaakt en dus zullen ook zij het moeten oplossen. Feit blijft dat ik tot de 'raparatie' nooit koelvloeistof heb hoeven bijvullen. ik heb 1 keer koelvloeistof toegevoegd en dat was toen ik het thermostaathuis heb vervangen (en de thermostaat ook maar meteen) zodat ik een sensor kon plaatsen voor een tempmeter. Temperatuur is ook altijd stabiel geweest, sinds ik het kan meten natuurlijk en dat is al zeker 1,5 jaar of meer, ook met lang wachten voor een stoplicht en ook met filerijden - ik durf nu niet eens meer te wachten voor welk stoplicht dan ook, over files maar te zwijgen :?

Toch ben ik wel benieuwd naar de kosten als een koppakking moet worden vervangen, met vlakken van de kop erbij enzo....
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

Vanochtend naar de garage geweest, zij denken dat het aan het manifold ligt. Tsja, lijkt me logisch want daar hebben ze aangezeten ;)
In ieder geval gaan ze deze week kijken of ze het kunnen verhelpen en hopelijk zijn de problemen strakjes verleden tijd...... we'll see.


in de tussentijd ga ik op zoek naar een ander adresje voor de elky, tenminste voor alles wat ik zelf niet kan of durf - wat hopelijk niet al te vaak gaat voorkomen. Tot nu toe was het vervangen van de klepstoters net wat te spannend voor mij ;) maar is ook direct afgestraft :P
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by Supervaags »

In de buurt van Zevenaar zit wel 'Chevy8Shop' ( of is dat toevallig de garage in kwestie..? ;) )

Ben er een keer geweest om er wat op te halen, zeg er toen wel aardig goed uit..
Wbt het uitvoeren van reparaties, geen idee :)
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

Even een update van het verhaal. De hele week is de camino dus bij de garage geweest, toen ik hem bracht zei de monteur dat het vast het manifold was omdat dat los was geweest (duh, wat scherp) en dat hij het manifold los ging halen om te checken - ik had ook mn eigen pakkingen meegegeven.

Dus ik heb de hele week braaf afgewacht en niets gehoord, tot ik vandaag maar eventjes belde om te informeren.
hou je vast! :
nee we hebben het manifold niet gedemonteerd omdat dat nogal veel werk is. We hebben het koelsysteem op druk gezet om te kijken of er niet een lek ergens is (hadden we trouwens 2 week geleden ook gedaan zonder resultaat en ik stond erbij), we hebben geen lek gevonden maar we denken dat er iets met je koelsysteem aan de hand is. We weten niet wat. Misschien zit je radiateur heel erg verstopt. Dus ik zeg: jaja en die 8 liter die ik er bij heb moet gooien sinds hij terug is? Ja, dat is wel vreemd, we weten het ook niet, heb je wel goede koelvloeistof erbij gedaan?

Met andere woorden ze schuiven hun prutswerk in mijn schoenen lijkt het wel. Ik heb die wagen nu ruim 2,5 jaar en nog nooit koelvloeistof hoeven bijgieten, en hij is nog nooit 90 graden of hoger geweest, tot hij bij die sukkels is geweest!
Ze hebben de hele week leuk in mn camino rond gescheurd en verder verwonderd gekeken en verder niets gedaan.

Het is maar de vraag of het nog gemaakt gaat worden. Iig een beetje kijken en hopen dat het vanzelf gaat kan ik zelf ook wel - en das een stuk goedkoper ;)


Maargoed, ondertussen zit ik dus met het probleem dat het koelvloeistof nog steeds verdwijnt en ik weet niet waarheen.
Wel rook ik koelvloeistof bij de uitlaat en zie ik soms een witte pluim, vooral bij het stoplicht.
Koelvloeistof is meestal weg (1 liter ongeveer) na 80 - 100km rijden.
Als ik zo'n afstand heb gereden start (aanslaan) hij een stuk lastiger en doet zeker 1 cylinder even niet mee.(dan ruik ik ook de koelvloeistof)

tips welkom :)
Maar vooral: een betrouwbaar adres waar ik zo'n klus kan laten doen.

Omdat ik ergens het koelsysteem nu ook wantrouw: tips om dit te controleren ook welkom.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by Lite-On »

Misschien handig om even te vermelden waar ergens in NL je precies zit :)
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

Globaal omgeving Arnhem
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by impala62 »

Ik zou eerst eens de naam van het bedrijf hier op het forum noemen. :evil: :evil: :evil: (ik vrees dat deze in de buurt van Lobith zit, die was goed toen dat kleine mannetje er de eigenaar van was.daarna niet meer)
Daarna eens rustig kijken wat er gebeurt.

Je mag ook best eens langskomen, Kan misschien helpen bij de diagnose.(ben geen garage woon op ong 20 km afstand)
Repareren kan je daarna altijd zelf doen, dan weet je zeker hoe en wat er gebeurt is
Als het spruitstuk niet goed zit of pakking defekt dan kan het via een inlaatkanaal de motor in lekken.
Kan er echter nu niet op komen hoe dat belletjes in je radiator kan veroorzaken, dat is meestal een kapotte koppakking
Ze hebben de kop toch niet losgehad voor het vervangen van die stoters?(hoop ik)
justDickq
Posts: 38
Joined: Wed Feb 15, 2012 5:26 pm

Re: Lekke koppakking of iets anders el camino 1977 goodwrenc

Post by justDickq »

impala62 wrote:Ik zou eerst eens de naam van het bedrijf hier op het forum noemen. :evil: :evil: :evil: (ik vrees dat deze in de buurt van Lobith zit, die was goed toen dat kleine mannetje er de eigenaar van was.daarna niet meer)
Daarna eens rustig kijken wat er gebeurt.
hehe - ja dat zou ik kunnen doen, maar je weet hoe zaken een eigen leven kunnen gaan leiden ;) hehe volgens mij gaat dat kleine mannetje dinsdag aanstaande het manifold loshalen. Vanochtend daar geweest en laten weten dat ik 'not amused' was, al zeker dat ze de hele tijd mn verhaal in twijfel trekken en vanalles lopen te verzinnen. Hij gaf toe dat het maar zo kan zijn dat de pakking 'er verkeerd op zit', om dat te bekijken moet het laatste weer los wat los is geweest, en laat dat nu net het manifold zijn waar zij aangezeten hebben ;) Voor de rest is er aan het blok niets los geweest.
impala62 wrote: Je mag ook best eens langskomen, Kan misschien helpen bij de diagnose.(ben geen garage woon op ong 20 km afstand)
Repareren kan je daarna altijd zelf doen, dan weet je zeker hoe en wat er gebeurt is
Als het spruitstuk niet goed zit of pakking defekt dan kan het via een inlaatkanaal de motor in lekken.
Kan er echter nu niet op komen hoe dat belletjes in je radiator kan veroorzaken, dat is meestal een kapotte koppakking
Ze hebben de kop toch niet losgehad voor het vervangen van die stoters?(hoop ik)
Nou dat lijkt me wel ok, ik ga wel eerst natuurlijk even afwachten wat er komende week gaat gebeuren. Ik zal je dan tegen de tijd dat de elky weer terug is ff een pm sturen :)

Nee, de kop is verder niet los geweest, enkel het manifold.
Post Reply