verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ik dacht nieuwe auto gelijk ea aanpakken...blijk nu dat ik de belangrijkste zaken toch niet hebt aangepakt..

Chevrolet camaro Berlinetta uit 79 volgens mij (weet niet of het een 305 of 350 blok is...kan nummers op blok niet lezen :o )

Ik heb het volgende gedaan
nieuwe olie en filter (bak en blok)
nieuwe bougies.

Radiator lekte een beetje maar niks ernstigs...nu blijkt het volgens mij volgestopt te zijn met "radiotor leak stop"
Want nu lekt hij vrij ernstig :(

Na verversen olie zag ik promp volgende dag een plas onder de auto?? ik verbaasd en meteen dacht ik dat de filter er niet goed op zat...dus ik terug naar de garage, daar blijkt nu een "freeze plug" doorgerot te zijn? Ik dacht dat deze dingen nooit lekte???

Ik zit nu aardig door mijn budget heen...

Mijn vraag wat heeft nu echt prio?

Eerst radiator of eerst freeze plugs? Volgens mij moeten er 8 aanwezig zijn..
Of kan ik alleen deze vervangen en de rest eventueel later?

Nieuwe radiator kost rond de 350? Heeft iemand een goede tweedehandse voor me liggen, voor een iets beter prijs ;)

Afmetingen van mijn radiator
66cm breed -uiterste punten boven (links nog 6cm ruimte en rechts 10cm zie laatste foto)
43cm diep
5,5 a 6cm dik



http://link.marktplaats.nl/m773032809
Wellicht past deze :)

Ik check altijd voordat ik vertrekt koelstof reservoir ....en vul het eventueel bij
Maar zo kan ik uiteraard niet blijven rijden 8)

Auto blijft verrassend altijd goed op temperatuur ook vandaag in de warmte en file rijden.


Image

Image

Image

Image

Image
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Funk »

Die vriesplug ziet er wel lekker verrot uit inderdaad. Zou in elk geval deze vervangen, en je radiateur ook, of laten repareren.
Je weet zelf denk ik ook wel dat doorrijden met structurele problemen niet echt relaxed is.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by mercury-capri »

Kan het zijn dat ik zelf de castingplug om zeep heb geholpen?

Reservoir van koelvloeistof was redelijk laag. Had hier goedkope antivries in gedaan.

Kan het het zijn dat er een chemische reactie is ontstaan??
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Bromgabber »

Die pluggen zijn gewoon erg slecht geworden door de jaren heen vermoed niet dat het door de koelvloeistof komt.
Ik zou de lekke vriesplug (laten) vervangen, daarna lekker met water op pijl houden.
Mocht er wat centjes vrij komen, radiateurtje erin en daarna de andere vriespluggen doen voor de zekerheid, maar de keus is aan jou ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Ronald50 »

Tja, een budget is uiteraard beperkt. Met een Amerikaan heb ikzelf nu wel ondervonden dat wat je begroot hebt niet voldoende is ;) Onze Edsel heeft meer opgevreten dan wat ik vooraf ingecalculeerd had, geen probleem verder maar uiteraard valt dat altijd tegen.

Gezien wat je nu opnoemt vind ik het nog meevallen :) Als je dat optelt kom je aan een 250 euro aan materiaal. Dat is wel weinig om als budget aan te houden (de radiateur niet meegerekend). Wat ik wel geleerd heb is dat half werk niet werkt... als je wat doet is het meestal zo dat het volgende daarna ook moet. Als je dan afhaakt is het jammer want zoals mijn restaurateur zegt; je moet echt even door de zure appel heen en dat valt financieel gewoon tegen. Maar als je volhardt komt het goed en krijg je een auto die dat doet wat je wilt; lekker en betrouwbaar rijden.

Wij hebben onze startmotor bv niet gedaan, deed het goed maar bekabeling werd wel wat heet. Later bleek de accupoolklem los op de kabel te zitten. Nieuwe erop, klaar. Maar vanmorgen, na 350 kilometer rijden en testen besloot onze dame om niet meer te starten..... later een paar klappen op gegeven tijdens het starten en deed ze het weer. Maar ik laat de startmotor wel reviseren zoals eigenlijk al eerder besloten maar uitgesteld, omdat er al zoveel moest gebeuren.

Moraal? Probeer dat te doen wat echt gewoon moet ook al is het budgettair lastig. Anders blijf je achter de feiten aanlopen. Of kom je tot de conclusie dat je een te dure hobby hebt gekozen :D :)
Ritsie
Posts: 12
Joined: Sat Apr 26, 2014 5:43 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Ritsie »

Amen........... ;)
Ronald50
Posts: 292
Joined: Sat Dec 07, 2013 8:22 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Ronald50 »

:D
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by mercury-capri »

Hoi,

Bedankt helder :) wijze woorden worden hier gesproken....

Ik heb verder geen hobby's, drink / rook niet en ga ook niet uit...
Is ook de enige auto die ik heb ivm openbaar vervoer naar werk.
Wellicht moet ik niet zo krenterig doen... :D

Heb ook een Corvette C3 gehad die slecht starte (headers die bijna starmotor raakte)
Ik wist het probleem maar deed er niks aan...

Op een dag helemaal niks....gelukkig na lang proberen toch gestart en nieuwe erop laten zetten met headshield :)


Omdat ik redelijk vaak van auto's verwissel heb ik nooit echt zin om al te veel te spenderen :D
Vaak doe ik alleen olie en filters..

Voor bougies, olie + filters (bak blok), luchtfilter heb ik 365,- betaald... :eek:

Ik ga even goed kijken hoe die andere plugs eruit zien....als het meevalt laat ik alleen deze vervangen...

Volgende stap radiator.

Auto houd wat in tijdens acceleren..

Wat zou een goede volgende stap kunnen zijn?

Carb. laten reinigen.
ontsteking onderdelen (volgens mij kosten deze setjes niet echt veel)

Kleppen wil ik ook laten stellen, links achter het blok tikt hij lichtjes...
Kan ik trouwens de kleppen ook door een "normale" monteur laten stellen :)
Of zijn er specifieke "vaardigheden" en tools voor nodig...

Een jonge monteur bij mij in de buurt had wel interesse om het te doen :D


kan iemand trouwens alleen aan een foto zien of een bepaald radiator zal passen :)
ik heb het over
http://link.marktplaats.nl/m773032809
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Pavement Pounder »

Check Rockauto even voor een radiator, ook meteen een vriesplug setje, dat kost echt niets.
Een nieuwe radiator is goedkoper dan hier het koelblok te vervangen.
Water of oude koelvloeistof is de reden van die rotte vriesplug, dus neem nou verse koelvloeistof.
Vriespluggen vervangen is een eitje, alleen degene achter het vliegwiel niet ivm het vliegwiel.

Ps, een oude auto rijdend houden kost geld.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Renev »

Niet lullig bedoeld maar dit soort oude auto`s in de lagere prijsklasse zijn vaak niet of met geluk slecht onderhouden dus hier loop je telkens weer tegenaan.
Als je dan zelf ook niet veel uit wil geven maar wel telkens wil wisselen van auto kun je misschien beter voor andere (jongere) auto`s kiezen.
Als je een auto langer houdt en hem goed onderhoud geeft dan weet je ook wat je hebt en dus ook waar je jezelf geen zorgen meer over hoeft te maken.


Kleppen stellen kan niet want zo`n motor heeft hydraulische stoters dus als je nu wat hoort word dat waarschijnlijk straks alleen maar erger.

Die radiateur gaat erin passen maar daar weet je ook de staat niet van dus die kan volgende week ook kapot zijn.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by rulez »

volgens mij loopt bart-tuuttuut- breda een beetje reclame te maken met zijn uitverkoop.

welllicht een optie.....
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by Supervaags »

Nou ja, ik begrijp wel dat je niet meteen zoveel wil investeren in een auto die je net hebt :)
Echter zijn dit wel vrij cruciale onderdelen :P

Ik heb jaren terug een radiateur gesoldeerd, en die is nog steeds dicht :)
Alleen die was lek op de aansluiting (daar waar je de slang op schuift) en dus erg goed bereikbaar.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by rulez »

radiator kun je ook van de lokale sloop halen..??..mits je aansluitingen goed zitten.

kun je lek niet van buitenafdichten met wat bituminues spul? hoewel vervangen beter is, ook op de lange termijn.

zelf heb ik sinds feb een anderee ride, maar direct oliefilter en olie van de automaatbak vervangen.
motorolie en filter staan al klaar, luchtfilter en vsnaren zijn besteld.

als het oude spul nog goed is, gaat het als reserve snaren in de kofferbak.

zo rij je met een vertrouwd gevoel rond.

idd als je een auto koop weet je nooit van te voren wat je tegenkomt, maar is het wel wijs om een budget te reserveren voor ontverwacht onderhoud.

sommige dingen kun je het beste in 1 keer goed doen, aangezien oplappen en later opnieuw doen wellicht meer stuk maakt dan je lief is.

als je bv tikken geluiden uit je kleppen/klepstoters krijgt, kan het zijn dat er iets in het slijten is.
ben je er vroeg bij is het een kwestie van een lagertje of wat lagerschalen vervangen.
ben je er te laat bij dan moet je halve blok uit elkaar en een aantal zaken vernieuwd worden, uiteindelijk dus meer kosten dan direct fixen.



veel plezier met rijden en sleutelen.
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: verborgen verbreken / verkeerde aanpak

Post by tinus tussengas »

Ik zou toch even kijken naar de klepstoters, en evt opnieuw afstellen.
Ben op dit moment ook met een camaro van een maat van me bezig, deze tikte ook behoorlijk onder het kleppendeksel.
Wat blijkt, van cilinder 6 is van de uitlaatkant de moer afgelopen, en van de inlaatkant de stoterstang in 2en gebroken en lag onder het manifold. Gelukkig zoals het eruit ziet verder geen schade. Vreemd genoeg heeft hij niet kunnen merken dat hij op 7 cilinders reed, want cil.6 deed dus gewoon niet meer mee.
Maar is dus zeker wel een aandacht puntje, want de schade zou zomaar ernstiger kunnen worden als je doorrijd.
Niet om je meteen bang te maken, maar ik zou toch even de kleppendeksels eraf halen en even controleren of er niets los ligt.
Post Reply