nieuwe auto nieuwe problemen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

nieuwe auto nieuwe problemen

Post by mercury-capri »

Hoi,

Onlangs mijn mustang ingeruild voor een Chevrolet Camaro uit 1975. Leuke Berlinetta....altijd al willen hebben 8)

Image
Image

Kent iemand deze auto toevallig? Volgens RDW ben ik 3e eigenaar :lol:

In ieder geval vorige eigenaar had hem gekregen ivm achterstallig betaling...dus kon weinig zeggen...

Bij hem wat gereden, goed bekeken niks aan de hand....alleen met wat harder accelereren houd hij wat in ...Ik ga eerst ontstekingsdelen laten verwisselen....daarna toevoegingen gebruiken...carb cleaner en valve cleaner....Iemand nog tips hierover?


De volgende dag stuitte ik op wat "kleine" dingen...

Weg rijden ging best moeilijk uit een klein parkeer vak...lijkt wel of stuurpomp veel energie vraagt? Had de carb wat rijker gezet en even stationair, daarna niks aan de hand.....(geen choke aanwezig), (mustang was 1250kilo en deze 1750kilo...zal ongetwijfeld mee te maken hebben :P )

Best wel grote lange diepe streep in radiator....
Als je rijd is er niks aan de hand, maar als je stil staat word een plek beetje nat dat begint te roken door de hitte..
Opzicht geen last, maar ziet er niet echt goed uit en volgens mij zal zo'n radiator leak stop ook niks uit maken...
(radiator is ong 5,5cm dik, 47cm hoog en ong 60cm lang)

Image
Image

Ook wou ik kijken hoe de luchtfilter aan toe was, maar....deze zat er niet in :lol: .... Dit lijkt me zeker niet goed met al die shit in carb kan gaan....zijn er meer mensen hier die zo rijen???? (binnen maten zijn 25cm ong 5cm dik). Heeft iemand een liggen :)
Of iemand een tijdelijk huis tuin en keuken tip :lol:


Image

Image

Ik ben geen olie expert, maar olie is pikzwart :? . Verversen ga ik zo wie zo doen....Is 5 liter genoeg? Ik zag vandaag bij de action
techno motor oil 15w40 mineraal 5L voor 9,50? Is wel goedkoop, maar dan ik kan dan vaker verwisselen die handel. Ervaringen hier met deze olie?

Image
Image


En wie weet mij te vertellen wat onderstaand is? Is dit een soort brandstofpomp/verdeler? Is is dit uit/om te bouwen....wil proberen om een "clean" enginge bay te realiseren... ;)

Image

carb zegt mij ook niks? nog experts die ea kunnen zien naar aanleiding hiervan 8) meer foto's komen eraan.
Image
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Renev »

Tis in ieder geval geen `75er dus hij kan in het "make that the cat wise topic" :D :D
of ze hebben hem compleet omgebouwd maar dat denk ik niet, bovendien bestond een Berlinetta niet in `75

Carburateur is een varajet (2-barrel)

Zwarte ding is een koolstof filter die dampen uit de benzinetank opslaat en op een ander moment de motor in stuurt.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Funk »

Ontstekingsdelen opfrissen, luchtfilter plaatsen, radiator laten repareren, stuurpompolie verversen, motorolie idem dito, die pot met al z'n slangen wegsodemieteren.

Wat betreft die Action olie; ik heb er in m'n eenvoudige motorblokken (Volvo 940) tonnen bovenop de 3/4/5 ton die ze al hadden gereden zonder enig verbruik of enig probleem mbt slijtage.
Voor een wat ouder blok in mijn optiek prima olie. In m'n T5-R gooi ik wel wat modernere olie.

Gezien de neus is je Camaro eerder een '79, '80 of '81 trouwens.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Bromgabber »

Ik heb nog wel zon open luchtfilter liggen evt., gebruikt chroom veroest mocht ik je daar blij mee maken mag je hem voor niks ophalen.
Olie van de action heb ik geen goeie ervaring mee, leuk om te spoelen verder niet..
Weet niet wat voor blok erin ligt ivm hoeveelheid olie maar meestal is 5liter volgens mij wel genoeg.
Ohja en:
Image
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Pink »

Radiateur heb ik. Radiateur uit Cadillac Fleetwood in prima staat. Maten 90cm breed, 47cm hoog en 6cm dik. Met aansluiting koeling automaat.

Weet niet of je de breedte kwijt kan.
Prijs €125

Olie van Aldi en Lidl zeer goede ervaring mee ;-)
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by mercury-capri »

Hoi,

Bedankt voor de tips :)

Ik ga wellicht vrijdag naar de garage..om een en ander te laten doen...
Dat koolstoffilter durf ik niet zomaar los te rukken...haha

Wat ik wel vreemd is dat bouwjaar niet met model overeenkomt?

Ik zie dit wel eens vaker op marktplaats?? Nieuwere modellen die "teruggedraaid" zijn?

Zou dat ook met deze auto zijn gebeurt...en hoe kom ik hier achter....

Gelukkig heeft hij wel apk en heb hem kunnen verzekeren :)

Echt bizar dit weer.....ik gewoon niet wat voor auto ik heb :oops: :oops:

Op google lijken de modellen van 79 tot en met 81 echt op elkaar, sommige hebben spoiler..

Kan zijn dat iemand delen van verschillende jaren heeft gebruikt?? :lol:

Bij me mustang dacht ik ook leuk dat ik een 65'er had, toen iemand me op de ornamenten wees...

Image

Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Bromgabber »

Heb je toevallig je papieren met je chassisnummer gecontroleerd?
Ziet dit nummer er netjes uit op de auto?
Je kan zon vin-decoder invullen met je chassisnummer misschien kan je daar wat mee? :)
Volgens kenteken zou het een 75er Camaro LT wezen, zoals andere al zeggen ziet die er toch even anders uit.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Thompson »

Ik dacht dat zulke achterlichten met wit/oranje/rood vakken pas vanaf het 78 model zijn?
graad
Posts: 646
Joined: Tue Mar 12, 2013 12:51 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by graad »

Kunstof bumpers zijn pas in 78 gekomen,daarvoor Chrome

En action olie is de beste voor oude auto's,ik gebruik t al jaren,en nooit problemen mee!
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Renev »

Yep dit model loopt van `78 t/m `81
De Berlinetta was er pas vanaf `79 en op kenteken is het een LT en ook nog Groen dus op 100% dat er een ander kenteken op gezet is.
Wat is het nummer achter je voorruit ????
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen (filmpie)

Post by mercury-capri »

He,

Echt bizar dit?? volgens bij een echte Berlinetta maar met 75 kenteken

Ik heb een filmpje gemaakt....wellicht dat iemand het ziet want ik zie het niet :) (vinnummer)
Bij de bestuurdersdeur ook niks te zien..

Weet iemand trouwens wat voor blok dit is? 318 / 350

Ook zie ik geen oliefilter?? of zit deze helemaal onderin verstopt... :oops:


Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Bromgabber »

Vin nummer staat vaak achter het voorraam op het dashboard aan bestuurders kant.
En volgens RDW ook, "Op links, linker balk onder motorkap'''
Lijkt mij een 305 of 350
En oliefilter zit onder op, bestuurderskant vlakbij de automaatbak.
CharlieCamaro
Posts: 1326
Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by CharlieCamaro »

hier hoor je een vin plaatje te hebben..

Image
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by mercury-capri »

hoi

thanks voor te tips :)
overal gekeken, maar niks te zien?? raam bestuurder onder kap links....

Onder de motorkap links lijkt het wel of er "geschaafd" is?

Op filmpje bij 10 seconden te zien....

(bij 13 seconden trouwens dat "pot" wat ik weg wil hebben :))
Zag boven dat het voor brandstoflucht was?? die wordt doorgevoerd naar de blok.....zie dit echt voor het eerst 8)

Ik zag trouwens dat de bougies echt helemaal verroest waren? Is het wijs om nu elke dag beetje WD40 te spuiten?
Ik wil vrijdag a.s. e.a. laten doen...
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: nieuwe auto nieuwe problemen

Post by Bromgabber »

Beter echte kruipolie ;)
Is inderdaad wel wijs om te doen.
Alleen niet te veel op je kabels spuiten die vinden dat volgens mij niet zo fijn...
Het nummer staat waarschijnlijk in de chassisbalk onder de motorkap aanbesturderszijde in geslagen of gegrafeerd.
Kunnen we dus niet zien op je filmpje ;)

Edit: op het filmpje zie ik nog net een open gleufje aan de bestuurderkant op de bovenkant van je dashboard daar staat een nummer ;)
Post Reply