Vaag probleem...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Lotgenoten...

Nu ik de 1984 Caprice met een 305 V8 in de vooronder sinds kort als daily ben gaan gebruiken, werd ik er weer aan herinnert dat er een vaag probleem speelde met de krachtbron...
En met vaag bedoel ik met name dat ik niet echt kan bedenken waar dit probleem in zit... Mijn eerste vermoeden gaat uit naar een storing in de board computer die de elektronische carb aanstuurt...
Maar ook spelen een mechanisch probleem van de carb in mijn gedachte even als een ontsteking euvel...
Of te wel, ik weet even niet waar ik het het beste in kan zoeken :|

Het probleem:

Dat als de motor een vaste toerental aanhoud bij een constante snelheid en daarbij in zijn overdrive zit, dat die schokkerig is... Als ik dan licht gas bij geef, dan pakt die slecht op en daarbij valt de vacuum in een klap zowat naar minimaal... Pas als ik dan het pedaal door trap zodat de kickdown geactiveerd wordt, dan wil die wat leven... Maar daarbij heb ik ook het idee dat die wat mist...
Het lijkt wel alsof die dan te weinig mee krijgt van de eerste trap van de carburateur en dat die pas bij volgas wat pit krijgt van de tweede trap hoewel het oppakken nog niet rap is...

Dit bovengenoemde doet die dus niet continu... Vooral net na een koude start lijkt het gebeuren zich niet voor te doen... Maar na enkele kilometers komt het probleem dr in... Soms na een paar km en soms pas na 20... Ook heb ik het idee dat een keer pittig gas geven het probleem ook doet oproepen terwijl als ik rustig blijf rijden, ik het langer kan uitstellen...
Verder is het zo dat het de ene keer heftiger aanwezig is dan de andere keer...

Al met al... een lastig iets...

Als iemand dit herkent... i'm all ears (eyes)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Vaag probleem...

Post by sjak_brak »

Detroitsteel wrote:Als ik dan licht gas bij geef, dan pakt die slecht op en daarbij valt de vacuum in een klap zowat naar minimaal...
Dus een vacuumlek.

Is dat zon quadrajet-carb? Die willen nogal eens slijten langs de asjes van de gaskleppen, als er wat prut langs zit kan het zijn dat dit pas bij warme motor begint te spelen.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Ik geloof dat dat een van de eerste dingen is waar ik destijds naar keek.. Ik kon toen niks foutief ontdekken... Maar goed, ik zal dat en evt andere tips via hier mee nemen in mijn zoektocht binnekort...

Thanks zover...
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Henri »

trek je stekker van de bak maar eens af
dan zul je zien dat het probleem weg is

goedenavond
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Euh...ok, zal ik ook mee nemen in mijn pogingen...

Stel dat dit het is...wat moet er gebeuren wil ik de stekker weer ,zonder dat het probleem zich weer aandient- monteren..?
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by peerke »

wat sjak ook al zei,die quadrajets trekken ook vaak valse lucht op die asjes
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Renev »

Wat voor bak zit er onder ???

Carburateur een keer goed schoonmaken wil ook wel eens helpen, zeker bij een auto die lang en vaak stilstaat.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Voor de bak type zal ik er even onder moeten kruipen om de vorm van de carterpan te achterhalen...
In de vraagbaak is er een sectie met afbeeldingen van verschillende typen pannen met daarbij de aanduiding om wat voor bak het dan gaat...
Of iemand hier moet het zo kunnen vertellen wat voor bak er onder een 1984 Caprice 305 V8 met overdrive huist...

Voor de carb heb ik een pakking set liggen en kan dus het apparaat een keer uit elkaar trekken wat ik al van plan was eigenlijk... Evt tips van dingen die ik in de gaten moet houden zijn welkom...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Vaag probleem...

Post by sjak_brak »

Als je carb uit elkaar haalt, doe dit boven een grote bak, meestal flikkert er wel een minuscuul onderdeeltje uit, dan hou je alles bij elkaar. Als ding echt overmatige speling heeft op de asjes van de gaskleppen, dan zou je nieuwe kleppenplaat of nieuwe carb kunnen overwegen.

Je weet wel, het soort onderdeel dat je past mist als t ding weer in elkaar zit en niet wil lopen :D

zie verder http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... carburetor
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Gelukkig heb ik wat ervaring omtrent kleine onderdelen die de potentie hebben zo tussen je vingers door te glippen... Maar jou tip van die bak is wel een goede :)

Die link is briljant...thanks...
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Wilf »

Nou, je hebt écht een diepe bak nodig, want het zijn niet alleen kleine deeltjes maar ook lastige kleine deeltjes; er zitten vaak meerdere check balls in een carb; kleine metalen balletjes die je onherroepelijk kwijtraakt als je de carb ondersteboven draait als de kamers openstaan. Daarnaast natuurlijk wat veertjes, plunjers, pakkingen, meters, dat soort shit. :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Vaag probleem...

Post by sjak_brak »

Valt wel mee, als je m maar in de bak demonteerd raak je in principe niks kwijt. Ruime afwasbak oi is voldoende.

Die balletjes is typisch iets voor carter 2-barrels, die hebben mij ook op t idee gebracht om een volgende keer een carb in een bak te demonteren :D :D :x :oops:
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Wilf »

Ja, mijn nadruk lag ook meer op écht een bak, niet écht diep. Dat het in ieder geval niet gaat om klein grut wat je zonder bak wel even opraapt. En inderdaad, bij mij was de eerste carbrevisie een Carter (2bbl), daar zaten wel wat balletjes in :) Anyway, ik doe het altijd in een hoge uitlekbak want die balletjes willen wel eens stuiteren als je de carb omdraait en je vergat dat er nog een check ball in zat. ;)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Detroitsteel »

Ik pak wel een spesiekuip voor extra zekerheid ;)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Vaag probleem...

Post by Bromgabber »

Of een badkuip met de stop erin, kan je er ook mooi bij zitten ;)
Post Reply