LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by muddy bandit »

Heb dit ding bij m'n verdamper (Impco type E) gemonteerd zitten:

Image

... en dit ding bij m'n mixer (MM X450 A) zitten:

Image

Dat potje bij de verdamper krijgt via dat blanke slangetje vacuum via een T-stuk wat tussen de automaatbak en inlaatspruitstuk zit, en wordt zo te zien electrisch ergens door bediend maar ik weet niet door wat.
Dat zwarte slangetje gaat naar dat potje bij m'n mixer.

Waar is dit voor, waardoor wordt dat ding bedient en is dit noodzakelijk?
Ik wil de benzinemeuk er namelijk geheel af halen, en de mixer direct op de inlaat plaatsen...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by sjak_brak »

Ligt er beetje aan waar dat ding stroom vandaan krijgt. Kan starthulp zijn (bij normaal blok met ontsteking en verdamper in goede staat niet nodig) iets voor mengsel-verrijkng onder belasting (op zich niet nodig), of anders een ding dat je mengsel juist armer maakt onder cruise.

Zit er een oranje veer in je verdamper? Anders heeft ie niet de goede referentiedruk voor een X-450 mixer.

Mixer direct op de inlaat: er zijn adapters te vinden om de X-450 op een holley-kleppenplaat te zetten. Deze past weer op de Impco-adapter voor Quadrajet naar Impco-425.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by sansemiano »

denk, dat het de Weekers-extensie is.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by muddy bandit »

Fransje Weekers heeft niets te zoeken bij m'n auto, en de rest van die haagse maffia trouwens ook niet.
En als ze nog even zo door blijven gaan dan staat m'n hobby-wagenpark heel snel op een duits kenteken geregistreerd. ;)


Geen idee of er een oranje veer in de verdamper zit, dat ding is net een jaar oud volgens de onderhoudsnota's die bij de auto zaten. (leeftijd rest van de LPG-meuk is onbekend) :?:
En ik heb ook geen idee waar dat ding de stroom vandaan krijgt en wanneer, ik heb het namelijk nog nooit zien bewegen als ik m'n neus onder de motorkap steek en een dot gas geef.

Op het midden van de verdamper zit wel een soort electrisch bediende choke, die werkt prima voor een koude start.
En de motor (Buick 3.5ci) loopt verder goed op deze installatie, ook als ik dat blanke slangetje afdop.
Vandaar dat ik me ook afvraag waar dit eigenlijk voor dient, ik heb het ook nog niet eerder gezien.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by sjak_brak »

Kwestie van even de deksel van de verdamper losschroeven, standaard zit er een blauwe of kleurloze veer in de E/EB-verdampers, en lang niet alle gasboeren in NL weten, dat je voor gebruik met OHG X-450 (oa ook in licentie gemaakt door MM) de veer moet vervangen door de oranje E/EB-veer.

Mbt die klep: zou dan toch even zoeken waar die stroomkabel naartoe gaat :)
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by Supervaags »

het is zomaar een idee, maar gaat die klep niet dicht als hij op benzine staat?
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by camaro rs »

Supervaags wrote:het is zomaar een idee, maar gaat die klep niet dicht als hij op benzine staat?
ik denk ook dat die klep de choke klep in de carb. vervangt
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by sjak_brak »

Nu ik nog eens goed kijk, ding lijkt inderdaad niet op het gas zelf aangesloten, alleen op een vooralsnog onbekend stroomkabeltje en motorvacuum.

Dus starthulp en mengselverrijing op LPG zijn uitgesloten.

Blijft over choke voor kwastenreiniger en iets om mengsel armer te maken op gas, dus denk dat stroomkabeltje verbonden is met keuzeschakelaar (eventueel parallel aan een afsluiter)
Voor beide lijkt het me niet optimaal, aangezien mengsel regelen op andere (betere) manieren kan, en een choke werkt normaal alleen bij koude motor, niet continu op motorvacuum.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by muddy bandit »

Ding is idd niet op het gas aangesloten, het zit alleen met een boutje vast gemonteerd op de verdamper... is puur een electrisch bediende afsluiter voor het vacuum waarmee dat hendeltje op de mixer bedient wordt.
En aangezien de auto gewoon goed start en rijdt op LPG heb ik ook niet echt zin om dat spul even los te trekken om te zien wat er in die mixer nu precies bediend wordt,dat nieuwsgierige sleutelwerk geeft hier meestal alleen maar extra sleutelwerk en problemen. :D

Of het te maken heeft met de benzine geen idee, ik heb de motor nog nooit op benzine zien lopen.
Benzinetank zit er niet meer onder, leidingen zijn lek, de vlotter in de carburateur sluit niet meer af en de keuzeschakelaar bedient de benzine-afsluiter niet meer.
Daarom wil ik de carburateur en de restanten van de benzinemeuk ook geheel weghalen: dan kan de mixer daar voor in de plaats en kan alles met een luchtfilterhuis afgedekt worden, dan lijkt het weer wat origineler en netter onder de motorkap.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by sjak_brak »

Je kan meten wanneer er stroom staat op dat ding met contact aan en dan met de keuzeschakelaar spelen. Op gas makkelijker met lopende motor te meten ivm veiligheidsrelais dat na paar tellen de boel weer afsluit als motor niet loopt.

Mbt ombouw: als je de huidige kleppenplaat (die kan je losschroeven van je benzinenknoeier) wilt behouden, dan heb je de Impco AA3-86 adapter nodig, en de OHG-Holley-adapter (partnr kan ik zo ff niet vinden, maar die dingen zijn amper nog te vinden)

Of je maakt zelf wat natuurlijk :)

De Impco-adapter:

Image

Een X-450 met de OHG-Holley-adapter op een Mopar 360 met Holley-kleppenplaat:

Image
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by muddy bandit »

De keuzeschakelaar kent alleen nog de keuze tussen LPG en LPG, die stuurt niets meer aan. (vermoedelijk zo gedaan vanwege de kwaliteit van de aanwezige benzinemeuk :?: )
Stroom heb ik ook nog niet kunnen ontdekken op dat afsluitertje, en ik kan ook niet volgen waar dat stroomdraadje ergens heen gaat zonder eerst de verdamper en de kachelunit te demonteren... vandaar dat ik de vraag hier ook maar eerst even gesteld heb.
Maar gezien de praktijktest met afgedopte vacuum en de reacties hier heb ik inmiddels wel het idee dat dat spul er net zo goed af kan blijven als ik de mixer ga verplaatsen.

De ombouw zoals op de foto is precies wat ik wil.
Ik zal alleen eerst nog even moeten bekijken wat de totale hoogte daar maximaal kan worden, en nog ergens een daarvoor geschikt luchtfilterhuis moeten zien te vinden.
Thanks voor de info.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: LPG-meuk... waar dient dit ding voor?

Post by muddy bandit »

Ik ben er inmiddels uit dat die meuk er op zit om te rijden op benzine, het is geschakeld op het relais van de benzine-afsluiter. (die zat mooi verstopt in een hoekje onder de verdamper)
Nog geen idee wat het nut ervan was, maar het is dus wel overbodige meuk wat er af kan.

Allemaal bedankt voor het meedenken. :thumbs:
Post Reply