LPG-installatie uitbouw

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
deemiien
Posts: 11
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:15 pm

LPG-installatie uitbouw

Post by deemiien »

Geachte forumgenoten,

Door veranderingen van het MRB wil ik de LPG installatie uit mijn 1978 Chevrolet Nova Concour uitbouwen.
Ik heb zitten zoeken naar een handleiding/guide or forum thread/post maar kon niks vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik ben leergierig en deze wagen dient ook als een (leer)project voor mij!

De auto start en loop perfect op LPG. Op benzine wil hij niet starten en wil hij ook alleen maar lopen/rijden als het blok goed warm is en ik hem er even een tijdje op laat draaien. Nu lijkt mij dit logisch maar hij moet zeker eerst afgesteld worden op benzine dat hij hier nu al volledig op kan starten en lopen?
Verder weet ik welke onderdelen ik moet demonteren/verwijderen, maar hoe ga ik te werk? Vragen waar ik mee zit zijn bijvoorbeeld: Moet ik een nieuw carburateur? Of alleen een luchtfilter? (want ik heb geen originele onderdelen), waarvoor dienen de twee slangen die van de verdamper het 'blok' in lopen?

Hieronder een foto van het motorcompartiment:
Image

Zou iemand de tijd willen nemen om in stappen uit te leggen hoe ik te werk kan gaan? Dat zou ik op prijs stellen en misschien maak ik wel een project-topic!

Met vriendelijke groet,
deemiien
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Lite-On »

Voor hoelang loopt die wagen al op LPG?
Grote kans dat de carb. in zijn geheel uitgedroogd is, en daardoor een revisie nodig heeft.

Heb je al eens gekeken wat de wagen doet als je dat Impco 300A ding eraf haalt? Er zit namelijk een klep in die mixers, welke je open moet zetten op het moment je op benzine wilt rijden.
Als de wagen koud helemaal geen zin heeft, zou het ook kunnen dat de choke "gesloopt" is. Bij LPG installaties hoort de choke namelijk altijd open staan.

Al met al een carb. gerelateerd probleem verwacht ik :)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by kikkegek »

bij een 300A mixer zit er meestal een schuif met een bowden kabel die je open kunt trekken, zodat die niet dóór de mixer hoeft aan te zuigen. Dat zou extra weerstand creeeren en daardoor te rijk mengsel.

staat die wel OPEN in de benzine stand?
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by peter h »

als die al lang niet meer op benzine heeft gelopen zou ik het volgende doen.
( moet ik waarschijnlijk ook in Januari)
Tank spoelen incl leidingen
Mechanische pomp op het blok? vervangen
alle lpg op de carburateur verwijderen dan kijken hoe die loopt evt ontsteking en carb afstellen.
Alles goed dan de rest verwijderen
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by kikkegek »

waarom meteen mechanische pomp vervangen?..das nogal drastisch en volledig onnodig.

gewoon ff benzine leiding afkoppelen naar je carb, iemand laten starten terwijl jij en er wat onder houd en checkt of die lekker pompt of niet...

tank spoelen als je niks geks hebt gedaan en er de hele tijd benzine in gezeten heeft..niet nodig...mocht je onvoldoende aanvoer hebben van benzine, check dan wel ff je benzinefilter of die niet verstopt zit. Zit daar troep in...dan moet moet je wellicht wel de tank spoelen.
peter h
Posts: 183
Joined: Sat Feb 02, 2013 11:59 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by peter h »

Ik heb al een hele tijd niet meer op benzine gereden en weet uit ervaring dat het membraam nog wel eens wil uitdrogen had ik bij mijn bmw ook.
Gezien de kosten zeg ik dan uit voorzorg vervangen.
Benzine van een jaar of twee oud is ook niet echt lekker meer om op te rijden vandaar dat ik hem door zou spoelen.
Misschien iets te veel van het goede maar weet dan wel zeker dat het goed is.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by chevystan67 »

hoe en waarmee doe je dat spoelen dan ?
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by alie-r »

chevystan67 wrote:hoe en waarmee doe je dat spoelen dan ?

ik denk met water.


andre
ateamvan
Posts: 31
Joined: Tue Mar 09, 2010 7:28 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by ateamvan »

CO ook even controleren op benzine
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by apmain »

Even off topic:
Meeste accu's die ik heb gezien zit de + aan de linkerkant.
Bij jou zie ik de massa kabel links zitten. Heb jij een andere accu of.....

Kan niet zien welke pool dikker/ groter is
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Ranch73 »

kikkegek wrote:waarom meteen mechanische pomp vervangen?..das nogal drastisch en volledig onnodig.

gewoon ff benzine leiding afkoppelen naar je carb, iemand laten starten terwijl jij en er wat onder houd en checkt of die lekker pompt of niet...

tank spoelen als je niks geks hebt gedaan en er de hele tijd benzine in gezeten heeft..niet nodig...mocht je onvoldoende aanvoer hebben van benzine, check dan wel ff je benzinefilter of die niet verstopt zit. Zit daar troep in...dan moet moet je wellicht wel de tank spoelen.
1-kosten geen drol en ze kunnen ook deels lekken door het membraam.Lekker pompen verschilt per interpertatie/individu :)
2-Oude peut wat tig jaar is verouderd zou ik verwijderen en verse ontvetter toevoegen i.v.m. slecht draaien/afstellen van motor,en idd alleen bij veel vuil/roest (!) spoelen en filter vervangen de komende tijd wel kontroleren op vuil.
@TS geef ook een beetje aandacht aan de electra aan boord als je toch bezig bent ;) krijg je daar later geen gedonder mee.
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by rakkert »

deemiien wrote:Door veranderingen van het MRB wil ik de LPG installatie uit mijn 1978 Chevrolet Nova Concour uitbouwen.
wat weegt dat wagentje op lpg?
iets van 1720 kg?

waarom laat je die installatie niet gewoon zitten?
op benzine betaal je straks 120 euro per jaar, maar mag je in de maanden december, januari en februari niet rijden.
dus een stalling moet je sowieso hebben.
en ook een tweede wagen, die je dan tijdens het gebruik van de nova geschorst in diezelfde stalling kunt zetten.

aan 'mrb' op lpg betaal je 171 euro per maand - 10 euro per maand oldtimertarief op benzine = 161 euro.
hoeveel liter benzine kun je kopen voor 161 euro?
laten we uitgaan van 1,68 per liter, dan is dat 161/1.68 = 95,83 liter per maand/22,11 liter per week.
dus als jij er 22,11 liter benzine per week in gooit, dan ben je op lpg al snel goedkoper uit.
en elke liter die je daarna tankt is 1 euro goedkoper.

ga je 1 keer per jaar lekker op vakantie naar zuid frankrijk met die wagen, dan ben je al heel snel goedkoper uit op lpg.
maar ook in nederland rij je al snel meer dan 100 km per week, vooral als je ook meetings bezoekt loopt het snel op.

ik zou die wagen 6 maanden per jaar gebruiken op lpg, van begin april tot eind september.
en daarna lekker geschorst in de stalling (die je toch al moet hebben) zetten tot het weer voorjaar wordt.

m. vr. gr jacques
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by darky83 »

Moet je dus wel meer dan 6k per jaar rijden om het goedkoper te maken...

Veel mensen halen dat bij lange na niet (ik zit rond de 1000~1500 bijvoorbeeld)
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by rakkert »

darky83 wrote:Moet je dus wel meer dan 6k per jaar rijden om het goedkoper te maken...
toon mij dan jouw berekening maar eens.

ik heb ruwweg het volgende uitgedacht, en de wagen wordt dan maar 6 maanden i.p.v. 9 maanden per jaar gebruikt.
waaronder dus gebruik tijdens de zomervakantie:

22,1 liter per week.
laten we voor het gemak rekenen dat het autootje 1 op 5 loopt.
(verschil tussen lpg en benzineverbruik niet meegenomen)
5 x 22,1 = 110.5 km.
26 (weken) x 110.5 km = 2873 km.
rakkert wrote:ga je 1 keer per jaar lekker op vakantie naar zuid frankrijk met die wagen, dan ben je al heel snel goedkoper uit op lpg.
maar ook in nederland rij je al snel meer dan 100 km per week, vooral als je ook meetings bezoekt loopt het snel op.
utrecht/saint-tropez/utrecht = 2600+ km
plus het gegeven dat je de wagen vaker gebruikt als je er geen duurdere benzine in hoeft te gooien.

ik zou gewoon die installatie laten zitten.

m. vr. gr jacques
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by darky83 »

Stel je gaat uit van 9 maanden (ivm kwart tarief indien je op benzine rijd) dus op LPG rijd je 9 maanden en dan schors je hem voor dec, jan, feb.

Personen auto op LPG tussen de 1651 en 1750 kg = 489,00 eu per kwartaal, 3x 489 = 1467
Personen auto op benzine tussen de 1651 en 1750 kg = 120 eu per jaar (kwart tarief)

Zelfs zonder te rijden ben je met LPG dus al 1467 - 120 = 1347 eu meer kwijt op jaar basis.

Gemiddelde brandstof prijzen:
euro95 = 1.75
LPG = 0.87

Er zit 0.88 eu verschil tussen LPG en euro95.

1347 / 0.88 = 1530.7 dus omslag punt ligt bij 1530 liter

Even na rekenen
Euro95 = 1530Liter * 1.75 = 2678.7 euro
LPG = 1530Liter * 0.87 = 1331.1 euro

2678.7 - 1331.1 = 1347.6 euro (Het bedrag van de MRB dat je op LPG meer betaald)
1530 Liter * 5 (bij verbuik van 1:5) = 7650 KM

Nu even kijken of dat volgend jaar ook nog klopt aangezien de prijzen omhoog gaan.

euro95 gaat omhoog met 1,5 cent (ronden we af naar boven op 2 cent)
LPG gaat omhoog met 9,3 cent (ronden we af naar boven op 10 cent)

euro95 = 1.77
LPG = 0.97

dan zit er 0.80 eu verschil tussen LPG en euro95

1347 / 0.80 = 1683.75

Omslag punt komt volgend jaar dus bij 1683 liter te liggen.
1683 * 5 (bij verbuik van 1:5) = 8415 kilometer

Voor mensen die meer rijden met hun oldtimer is het dus voordeliger om LPG er in te houden.

Ik zelf rijd net 1000km dus het is voor mij voordeliger om de terug bouw naar benzine te doen en het kwart tarief te nemen.

btw maak ik hier nu nog fouten? 8)




Edit:

Oh en als je uit gaat van 6 maanden zoals je aangeeft (en dan kijk ik direct naar volgend jaar):
489*2 = 978 - 120 = 858
858 / 0.80 = 1072 Liter
1072 * 5 (bij verbuik van 1:5) = 5360 KM
Dus in jou geval ben je pas over de 5360KM goedkoper uit op LPG
Post Reply