LPG-installatie uitbouw

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by rakkert »

darky83 wrote:Gemiddelde brandstof prijzen:
euro95 = 1.75
LPG = 0.87

Er zit 0.88 eu verschil tussen LPG en euro95.
tja, als jij zelf brandstofprijzen gaat verzinnen.
ik heb in nederland nog nooit boven de 68,9 cent getankt, jij praat over een huidige prijs van 87 cent?

hoe duurder de benzine in jouw voorbeeld wordt, des te sneller je goedkoper op lpg kunt rijden.
want je kunt immers minder benzine kopen voor die 161 euro uit mijn voorbeeld, het verschil per maand qua 'mrb' tussen de beide brandstoffen.
rakkert wrote: aan 'mrb' op lpg betaal je 171 euro per maand - 10 euro per maand oldtimertarief op benzine = 161 euro.
hoeveel liter benzine kun je kopen voor 161 euro?
laten we uitgaan van 1,68 per liter, dan is dat 161/1.68 = 95,83 liter per maand/22,11 liter per week.
dus als jij er 22,11 liter benzine per week in gooit, dan ben je op lpg al snel goedkoper uit.
en elke liter die je daarna tankt is 1 euro goedkoper.
bij 1,75 per liter:
161 euro / 1,75 = 92 liter per maand/21,23 liter per week.
dus als jij er 21,23 liter benzine per week in gooit, dan ben je op lpg al snel goedkoper uit.

de besparing per getankte liter lpg wordt dan wel iets minder als jij uitgaat van 87 cent, maar het is nog steeds een aanzienlijk verschil.
want je betaald immers geen 1,75 euro per liter voor lpg.

m. vr. gr jacques
Arjan2
Posts: 170
Joined: Tue Oct 15, 2013 8:57 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Arjan2 »

Even voor de duidelijkheid: de genoemde prijzen zijn landelijke adviesprijzen, dus niet met korting. Met korting is het totaal niet mogelijk om een goede berekening te maken, omdat de kortingen in het gehele land verschillen.

Bijna 2 jaar (zolang ik op LPG rijd) zat er een euro verschil in de landelijke adviesprijzen tussen de euro95 en de LPG. Nu nog maar 88 cent, dus straks per 1 januari nog maar zo'n 80 cent.
Rara
Posts: 667
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Rara »

Daarnaast gaat de MRB ook nog omhoog alleen is nog niet bekend hoeveel. En het zou me niks verbazen als die €120,- ook alleen voor dit jaar is. Ga er maar vanuit dat die volgend jaar ook zeer waarschijnlijk omhoog gaat. Want er moet tenslotte wel geld gegraaid worden.
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by darky83 »

LGA (landelijk Gemiddelde Advies) prijs zie: http://www.nu.nl/brandstof/

in de randstad betaal je al snel de LGA of zelfs er boven voor een liter LPG, dat je in andere delen van het land minder betaald is uiteraard in het voordeel als je daar kan tanken maar niet iedereen heeft die luxe.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Homer »

Vandaag alvast wat benzine getankt in België, vooruitlopend dat de lpg installatie eruit moet.

Ik heb 50 L euro 95 getankt en volgens de accijns die in NL gelden loopt de (r)overheid nu dus al 50 euro mis accijns en belastingen. Ik heb ook nog een jerry can aangeschaft , en daar vullen we de H-D maar mee af. Die lul van Weekers krijgt als het aan mij ligt 00,00 meer aan accijns en belastingen van de brandstof.

PS heen en terug naar België is voor mij 22 KM heb het er graag voor over :moony:
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Caprice89 »

rakkert wrote: tja, als jij zelf brandstofprijzen gaat verzinnen.
ik heb in nederland nog nooit boven de 68,9 cent getankt, jij praat over een huidige prijs van 87 cent?
Nou, dan rij je alleen maar rondjes rond 1 pomp... €0,689 is een nette prijs, maar de meeste rekenen (veel) meer. Ik rij alleen maar LPG, door het hele land, maar bijna alle pompen die ik zie zijn duurder, snelweg of boerengehucht en alles daartussen.
En voor wat betreft het rekenvoorbeeld; hou ook ff rekening met de accijnsverhoging van 7 ct/liter op de LPG vanaf 1-1-2014.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Homer »

Caprice89 wrote: En voor wat betreft het rekenvoorbeeld; hou ook ff rekening met de accijnsverhoging van 7 ct/liter op de LPG vanaf 1-1-2014.
Rekenvoorbeeld maakt mij niet zoveel uit, maar ruim 500 euro per kwartaal wel, dit moet betaald worden, eventueel dik aftikken bij de pomp is enigsins zelf te regelen, even niet genoeg in de knip, dan maar met de daily op pad.
LPG zat er alleen maar in omdat het niets meer kosten aan mrb,en een stuk goedkoper reed als je eens een keertje op pad gaat. Mijn rijgedraag veranderd niet, behalve dat ik bij de zuiderburen benzine ga tanken, de overheid vangt van mij auto max 120 euro per jaar, en nul euro aan accijns en btw van de brandstof, wat men eerst wel op LPG deed.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by rulez »

Denk er zelf aan om voor de komende 6 jaar de lpg eruit te halen dus ben wel benieuwd naar de oplossing voor de topictarter.......
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by boyanka »

8) ik denk toch dat ik de lpg erin laat zitten, lpg kost momenteel bij onze zuiderburen (is 15 km bij mij vandaan) 48 cent
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: LPG-installatie uitbouw

Post by Remon. »

Homer wrote:
Rekenvoorbeeld maakt mij niet zoveel uit, maar ruim 500 euro per kwartaal wel, dit moet betaald worden, eventueel dik aftikken bij de pomp is enigsins zelf te regelen, even niet genoeg in de knip, dan maar met de daily op pad.
LPG zat er alleen maar in omdat het niets meer kosten aan mrb,en een stuk goedkoper reed als je eens een keertje op pad gaat. Mijn rijgedraag veranderd niet, behalve dat ik bij de zuiderburen benzine ga tanken, de overheid vangt van mij auto max 120 euro per jaar, en nul euro aan accijns en btw van de brandstof, wat men eerst wel op LPG deed.
Zo is het maar net!

@Boyanka: Tering he. In 2014 komen we verdacht dicht bij een verdubbeling (in de randstad dan).
Post Reply