3100 achteras vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

3100 achteras vraagje

Post by kruis »

heb hier een 3100 uit 1950 staan met een 3 handschakel, de bedoeling is nu om er een iets jongere lijn 6 in te liggen met automaat bak, voor iets meer vermogen en comfort.
probleem is dat ze bij mijn weten nooit met automaat geleverd zijn, en kan er dus ook nergens geen info over vinden.

nu zit ik met de achteras, deze zit nu vast aan de bak met een kogelgewricht, en kan ik dus niet op een automaat aansluiten, ik zoek nu dus een andere achteras, met losse aandrijfas, maar mn steek van de velgen moet hetzelfde bijven als nu,
er komen geen wieldoppen op, en alles moet op het eerste oog zo origineel mogelijk blijven, ik wil dus ook de originele velgen behouden.

heeft iemand een idee wat voor achteras ik nodig heb, wrs van een jonger type, en heeft iemand er info over, of dit al eens vaker bij de hand gehad?
wellicht weet iemand ook of ik aleen de klok kan wisselen ?

Image

Image
bezerk
Posts: 791
Joined: Tue Apr 01, 2008 12:22 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by bezerk »

moderne 6 cilinder lijn bedoel je welk type mee?

Ik heb zelf wel is met het idee gelopen om een s10 te gebruiken als donor auto, en zodoende de body te swappen op dit onderstel.
misschien dat het chassis iets verlengt moet worden (en de aandrijfas).
Donkey
Posts: 64
Joined: Sun Jan 01, 2012 4:07 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by Donkey »

in dit stukkie staat wel waar je een beetje rekening mee moet gaan houden

http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=369913
Rallyesmoker
Posts: 224
Joined: Mon Oct 25, 2010 11:07 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by Rallyesmoker »

Chevrolet is het niet? 3100 pickupje.

Wat ik in de afgelopen tijd kort en snel geleerd heb. Het kost veel geld als je het GOED wilt doen.

Belangrijkste is de breedte van de as. Je kunt beter kiezen voor een smallere as, dan een bredere as. Het pas maken van de gekozen as onder je auto, is verder niet geheel lastig te noemen, alleen moet je wel weten waar je op moet letten, stand van de as, richting van de as (niet geheel onbelangrijk...), positie bladveren. De lengte van je cardan as wordt nader bepaald en is her en der aan te laten passen.

Een lijstje met assen welke je eventueel kan kiezen:

Image

succes

Olaf
Donkey
Posts: 64
Joined: Sun Jan 01, 2012 4:07 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by Donkey »

de assen in de lijst zijn volgens mij allemaal 5 gaats, 6 gaats word al lastiger
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by franky »

onder mijn Chevy 3100 ligt een ford 9"
Rallyesmoker
Posts: 224
Joined: Mon Oct 25, 2010 11:07 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by Rallyesmoker »

Klopt, alle assen uit de lijst zijn 5 x 4,75. Als de originele as ergens niet bruikbaar is, dan is dat in het geheel. Alleen de steekassen of bell gebruiken is vrijwel geen optie. Zou ik voorstellen een zo smal mogelijke as nemen, met een adapter naar 6 gaats.

Een ford 9" is overkill voor een 6lijn. Daarbij zegt het nog niets over de as, maar alleen het diff...
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by franky »

Rallyesmoker wrote:Klopt, alle assen uit de lijst zijn 5 x 4,75. Als de originele as ergens niet bruikbaar is, dan is dat in het geheel. Alleen de steekassen of bell gebruiken is vrijwel geen optie. Zou ik voorstellen een zo smal mogelijke as nemen, met een adapter naar 6 gaats.

Een ford 9" is overkill voor een 6lijn. Daarbij zegt het nog niets over de as, maar alleen het diff...

ik heb er ook een 327v8 voor staan
kruis
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2011 3:20 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by kruis »

Rallyesmoker wrote:Klopt, alle assen uit de lijst zijn 5 x 4,75. Als de originele as ergens niet bruikbaar is, dan is dat in het geheel. Alleen de steekassen of bell gebruiken is vrijwel geen optie. Zou ik voorstellen een zo smal mogelijke as nemen, met een adapter naar 6 gaats.
daar zat ik dus ook aan te denken, maar een klok wissel zou veel eenvoudiger zijn, zou dan wel de bevestigingspunten op de bladveren aan moeten passen, maar dat is niet zo spannend.
weer genoeg om over na te denken, iig bedankt voor jullie reacties, en ga me er eens in verdiepen,

t was ook een hersenspinsel, en het heeft in ieder geval geen haast.
en waarom een automaat? , dit is omdat mn linkerknie naar de knoppen is, heb al mn wagens voortaan in automaat
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 3100 achteras vraagje

Post by Pavement Pounder »

De mooiste assen zijn dan die van een S10, die hebben doorgaans een sper en zijn mooi smal, nadeel is dat deze een overbrenging hebben van doorgaans 4.11-1 wat het zelvde is van je 3100.
Als je dan voor een automaat gaat, ga dan voor een overdrive bak, ondanks je 16" originele velgen maak je anders to ch behoorlijk veel toeren.
Post Reply