Massaschakelaar

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Massaschakelaar

Post by E.rik »

http://www.rdae.nl/schakelaars-lampjes/ ... schakelaar

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8402 ... schakelaar

Vraagje,

Wil een massaschakelaar in de fury plaatsen. ( in het interieur) Heb via de zoekfunctie gevonden dat het er 1 moet zijn met een hoog amperage. Maar wat is hoog?

Heb er 2 gevonden in de links hier boven. Zijn die geschikt?
Wil er 1 mt afneembare sleutel. Iemand ideeën of een andere link?

Thnx
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Massaschakelaar

Post by sjak_brak »

Als je de massakabel zover wilt omleiden, dat deze via het interieur loopt, dan moet je ook een flinke kabeldikte gebruiken, en de kabel (zowel heen als terug) goed beschermen tegen schuren langs de opening waarmee die in/uit interieur gaat.

Het amperage dat je nodig hebt wordt bepaald door de dynamo die je wilt gaan gebruiken in de auto. Als je een 100A-dynamo hebt, dan moet je niet een schakelaar monteren die maar tot 40A geschikt is.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Massaschakelaar

Post by E.rik »

Dank je,

Heb uit mijn hoofd een 90A dynamo, aan de hand daarvan kan ik dus op zoek. Die uit de link met rode sleutel valt dus af , die is 50A.

Iemand die z'n hoge ampere schakelaar te koop weet toevallig?
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Massaschakelaar

Post by Bean Bandit »

Ik ben het met Sjak eens, zo'n schakelaar moet je niet in je interieur willen.
Deze horen in het motorcompartiment thuis.

Wil je perse een schakelaar in het interieur, niet uitneembaar, moet je zo iets zoeken:

Image
http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/

Maar dat is eingelijk een heel zware relais.

Die tweede schakelaar (Hella) heb ik ook, tenminste, een soortgelijke. Die zit bij mij in het motorcompartiment, vlakbij de accu.
En is met 25mm2 aangesloten. Er moet namelijk wel een paar honderd! ampere doorheen tijdens starten. Dat is de piekstroom, die moet wel een 250 a 350 ampere of hoger zijn. De continue stroom is wat je normaliter verbruikt met alle verbruikers in de auto.
Dit fotootje kon ik nog vinden:
Image

Groeten, Remco
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Massaschakelaar

Post by Bean Bandit »

Ik heb die van mij, bij Rockauto vandaan.

Deze : http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=636068
300 Amp Battery Isolator For either 12 or 24 volt systems. Maximum load: 1,000 Amps @ 12 volts for 10 seconds. 500 Amps @ 24 volts for 10 seconds
Deze lijkt op die van Hella, maar is dus van Dorman. De specificaties zijn een stuk hoger.
Kost ook niets, dus je moet wel wat meer meebestellen van Rockauto, anders is het wel wat duur ;). (klik op "continue shopping" voor de prijs, rechtsboven. Bij de link hierboven)

Groeten, Remco
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Massaschakelaar

Post by Eightball »

Elke Brezan heeft zoiets toch wel op het schap liggen!!?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Massaschakelaar

Post by Pavement Pounder »

Dat noemen ze in de volksmond een massa sleutel, conrad en mechanisatie bedrijfen hebben dat liggen, Brezan kan het bestellen maar dan wel als de desbetreffende balie kluiver al een volwassen leeftijd heeft berijkt anders staan ze je weer aan te gapen alsof je chinees praat.
Remi
Posts: 276
Joined: Wed Nov 16, 2011 6:48 pm

Re: Massaschakelaar

Post by Remi »

E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Massaschakelaar

Post by E.rik »

Dank voor de tips, heb er 1 gekocht.
250A continue 1000A maximaal voor 5 seconden. Sterk zat.

Eens kijken of er een mooie plek voor gevonden kan worden. Op het schutbord onder het dash bijv. We gaan t zien :)
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Massaschakelaar

Post by Eightball »

Daar zit hij bij mij ook. Heeft de vorige eigenaar al gedaan en toch makkelijker dan elke keer de motorkap los doen!!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Massaschakelaar

Post by sjak_brak »

Zorg wel voor goed dikke kabels, zowat al je stroom moet er doorheen. In ieder geval groter dan wat nu als massakabel wordt gebruikt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Massaschakelaar

Post by Wilf »

Motorkap openmaken hoort bij mijn vaste parkeerritueel, zoveel extra moeite vind ik het niet. De kans op kortsluiting is ook kleiner hoe dichter je op de accu zelf zit natuurlijk. Je moet zoals Sjak al zei extra aandacht besteden aan de bedrading als je hem intern aangesloten wil hebben. Een dikkere massakabel dan de standaard kabel. Ook moet je een aparte doorvoer maken voor beide kabels (heen en terug), niet via de standaard bulkhead disconnect met stekkertjes. Een kabel uit één stuk dus. Let ook op de afscherming onder het dash (krimpkous op verbindingen) en natuurlijk hoe je de kabels leidt en fixeert (niet direct op scherpe metalen hoekpunten en plekken met beweging of frictie). Het mag dan wel een massakabel zijn en dus niet kortsluiten op je chassis bij de meeste auto's (en als je auto plusgeschakeld is eerst ombouwen) maar als er een andere kabel los komt te hangen waar wel positieve spanning op staat heb je alsnog een probleem, en dat zijn er genoeg daar onder het dash. Als je het doet, gelijk goed dus, het is niet voor niets een goedkope brandverzekering voor je klassieker.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Massaschakelaar

Post by E.rik »

Dankje, ik had me er gemakkelijker af willen maken, handige tips weer :thumbs:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Massaschakelaar

Post by sjak_brak »

Wilf wrote:(niet direct op scherpe metalen hoekpunten en plekken met beweging of frictie). Het mag dan wel een massakabel zijn en dus niet kortsluiten op je chassis bij de meeste auto's (en als je auto plusgeschakeld is eerst ombouwen) maar als er een andere kabel los komt te hangen waar wel positieve spanning op staat heb je alsnog een probleem,
Nog een gevaar als de kabel langzaam aan opschuurt zonder continu contact te maken met body/chassis: kabel wordt dunner, en kan evt ook oxideren op die plek, en door die 2 dingen neemt weerstand toe en kan de kabel alsnog te warm worden op die plek. Daarnaast zal de massa slechter worden (en dus ook meer kans op electrische storingen), omdat de stroom nu via die gare kabel naar de minpool gaat.

Er zijn rubbers in de handel om kabels veilig door plaatwerk te voeren, gebruik deze :)
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Massaschakelaar

Post by E.rik »

Trap ff dit topic omhoog, welke kabel dikte zouden jullie adviseren?
Post Reply