Massaschakelaar

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Massaschakelaar

Post by silentchaos »

E.rik wrote:Trap ff dit topic omhoog, welke kabel dikte zouden jullie adviseren?
Op Wikipedia staat een mooie tabel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Wander
Posts: 96
Joined: Tue Oct 02, 2012 10:21 am

Re: Massaschakelaar

Post by Wander »

En om het allemaal nog makkelijker te maken, http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/spec ... cu-kabels/



Wander
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: Massaschakelaar

Post by E.rik »

Wander wrote:En om het allemaal nog makkelijker te maken, http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/spec ... cu-kabels/



Wander
Thnx, maar ben niet echt thuis in de elektra , 35mm2 lijkt mij voldoende niet? Aardig dikke kabel al.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: Massaschakelaar

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ik wou dit ook doen omdat ik te lui ben om een kleine lekstroom te zoeken (zomer gaat het echt gebeuren)

35 werd mij aangeraden....

alleen slingert het apparaat bijna een jaar thuis rond :)

Wellicht per pool dubbele kousknijpers?, dus per pool 2 kabels....of zou smelt de onderbreker gelijk weg :-0

Image

Bij mij weet ik helaas de max amp niet :(
merk:welsco (google kent het niet)


Wat ik nu doe.... gewoon min pool elke keer eraf en erop ;)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Massaschakelaar

Post by muddy bandit »

Er wordt meestal 35 of 50 mm2 voor gebruikt, is ook een beetje afhankelijk van de lengte van de kabel (waar plaats je de massa-schakelaar?) en wat de grootste stroomverbruiker (meestal de startermotor) trekt.

In m'n Wagoneer kon ik het met 35 mm2 redden (massaschakelaar in dashboard, dus ca. 6 m kabel), maar in m'n Rocky heb ik 50 mm2 liggen i.v.m de lier (285A) als zwaarste stroomvreter.


Ga er in ieder geval geen "goedkope" startkabels voor gebruiken, deze zijn dik van de isolatie en niet van de kopervulling. ;)
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: Massaschakelaar

Post by corvair »

ik weet dat dit alweer 2 jaar oud is, maar om geen topic aan te maken over hetzelfde onderwerp en zo het forum niet te vervuilen haak ik hier maar op in.

wat is namelijk het geval, ik was van plan om een massaschakelaar in mijn corvair te plaatsen, en dan niet zoals gebruikelijk bij de accu, maar ergens tussen de stoelen\dashboard zodat ik de stroomtoevoer gelijk kan afsluiten mocht het misgaan.
Nou is mijn vraag, hoe sluit ik een massaschakelaar aan ? is het simpelweg +pool op de + van de schakelaar en _ op de _ schakelaar ? (sorry voor mijn onnozelheid, ik ben niet thuis in auto elektronica). en hoe dik moet een dergelijke kabel zijn ? (accu is 50 ampere) en is het mogelijk om 1 kabel met 2 draadeinden ter gebruiken (mits dik genoeg) Dan hoef ik namelijk maar 1 gat te boren om de kabel naar voren te trekken. (Minder ruimte nodig voor het leiden van de kabel door de auto, en minder gaten)

alvast bedankt
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Massaschakelaar

Post by MotiV8 »

Hoofdschakelaar over de plus, gewoon bij de accu waar die hoort..
De FIA schakelaars hebben de mogelijkheid om je motor uit te zetten ingeval van nood.

Dit onder je dashboard Image

Verrijgbaar oa hier : http://www.autosportcompany.nl/elektris ... nelen.html
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Massaschakelaar

Post by rulez »

als je toch de sleutel uit je starttopic wilt gebruiken, kun je dan vanaf het gaatje in de sleutel geen dunnen (ijzer/nylon) draad naar het interieur leggen en daar een haakje of hendeltje aanmaken zodat je in geval van nood snel de sleutel kan omdraaien?

via je je motorkap kun je dan de sleutel weer terugplaatsen.
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: Massaschakelaar

Post by corvair »

als ik het goed begrijp werkt een fia schakelaar precies hetzelfde, dus een staalkabeltje met een knop die je uittrekt in geval van nood.
dus het wordt waarschijnlijk een dergelijke kabel. nu maar eens zien hoe ik zo'n dergelijke kabel vanaf de achterkant door de auto richting het dashboard krijg
Post Reply