vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Dutch »

vandaag een bijna-dood-moment gehad.............. :eek:

trapte FINAAL door mijn rem heen.
conclusie leiding welke onder de auto van voor naar de achterwielen loopt is gebroken/lek thv een klem waarmee hij aan het chassis zit.

nu heb ik even zitten kijken en er zit geen gescheiden remsysteem op mijn voertuig ( Chevy Impala 1966.)
het pedaal ligt op de bodem en het potje is helemaal leeg.

vraag is nu zonder voor een conversie kit te gaan.
hoe ga je eenvoudig naar een gescheiden remsysteem met een drum/drum systeem.
en heb je, als je dat gaat doen, dan ook een proportioningsvalve nodig?
na enig zoeken op internet kom ik geen drum drum gescheiden systemen tegen.. ( of ik zoek verkeerd, dan graag info.)
remmen voor en achter, links en rechts remmen perfect en zijn niet heel lang geleden vernieuwd. op de leidingen na is eea dus niet stuk/slecht.

zijn er mensen hier die eea ook hebben omgebouwd.. zo ja hoe ben je te werk gegaan.
remleidingen etc maken/buigen is het probleem niet maar ik bedoel dan de hardware.
ik heb nu zo een rembooster met cilinder:

Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

Monteer een hrc met dubbele kamers voor een vergeiljjkbare wagen met drum/drum. Volgens mij was deze per my 1967 verplicht in de usa.

In dit lijstje staan er een aantal:
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1836
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Dutch »

bedankt voor de tip. ik had daar en op ebay ook al zitten kijken.
maar moet je daar een dan ook prop.valve tussen zetten?
of is bij montage de remkrachtverdeling dan meteen rond de 70/30% ?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

Kan natuurlijk geen kwaad om zon kraantje van 2 tientjes ertussen te zetten. Of origineel verdeelblok, als dat erop zat (geen idee hoe ze dat bij gm deden...)
chevy 327
Posts: 119
Joined: Wed Mar 16, 2005 9:28 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by chevy 327 »

Ik zou een conversie kit er onder knallen met nieuwe leidingen.

ik heb ook drum drum gehad was altijd een Verrassing welke kant de auto op wou bij de eerste paar keer remmen
Na een paar weken rust:smile:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Nick_nl »

Houd er wel even mee dat de Amerikaanse ombouw de scheiding maakt tussen voor en achter. Dus je hebt in het ergste geval alleen nog je achter remmen. Of je moet de leidingen flink gaan aanpassen. Je kan eens kijken naar de hoofdremcylinder van een Chevrolet chevelle.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

chevy 327 wrote:Ik zou een conversie kit er onder knallen met nieuwe leidingen.
ik ook, maar dat wil ts niet :?:
Nick_nl wrote:Houd er wel even mee dat de Amerikaanse ombouw de scheiding maakt tussen voor en achter. Dus je hebt in het ergste geval alleen nog je achter remmen. Of je moet de leidingen flink gaan aanpassen.
v/a of kruiselings, het is maar de vraag wat beter is... als 1 kamer van de hrc het begeeft en je remt bv met alleen rv en la zal de auto behoorlijk scheef willen trekken. Als dat onverwachts komt ben je vaak ook te laat. Laat staan als een wieltje ook nog eens blokkeert... (meestal achterwiel)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Corp »

had 66er impala niet bijna dezelfde fusee als c2/3 corvettes? volgens mij wel. Kun je er zo schijven op zetten, beter en veiliger
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Dutch »

hmmm iedereen zou dus conversie doen.

waar koop ik zo'n set en zijn er nog merken die er iets toe doen...
wat kost zo een set?
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by gert »

ik heb het ook overwogen om mijn 66 el camino om te bouwen ,maar heb het niet gedaan:
duur
flink wat werk
mogelijk gezeik met je remmen (testplaten apk) nadien, dat verschilt per ombouwset

schijven remmen niet beter dan trommels, zeker niet als je een ouwe truuk toepast: kleine gaatjes in de trommels boren waardoor gassen wegkunnen.
schijven zijn alleen beter te doseren

als je op tijd je remvoering materiaal aanpast remt dat zeker zo goed als schijven, alleen bij vochtig weer moet je even de roest wegremmen bij aanvang van een rit.

in de sixties reed iedereen ermee dus waarom nu niet als je je rijstijl aanpast aan het ABS tijdperk?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Ranch73 »

Schijven hebben minder onderhoud nodig,geen afstel gedoe,m.b.t. rijden met trommels blijf je meer kans hebben op remcilinder (x2 of x4) lekkage ,tuurlijk deden ze het toendertijd zo,bij gebrek aan beter/kosten ? blijft heen en weer,maar ik zou als het budget het toelaat gelijk ombouwen,wel vooraf goed uitstippelen hoe en wat.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

gert wrote:schijven remmen niet beter dan trommels,
Bij snelheden tot ca 50 km/u en dan niet te vaak remmen is er inderdaad niet veel verschil, behalve dan het onvoorspelbare scheeftrekken dat je bij schijven niet hebt. Als je vanaf bv 140 remt, dan is je remweg met trommels aanzienlijk langer dan met schijven, en grotere kans op blokeren, en om over fading nog maar te zwijgen :?

Verder zijn schijfremmen ook makkelijker in onderhoud.

Heb zelf in diverse fullsizers gereden, trommels rondom, schijven voor/trommels achter, en schijven rondom (74 Imperial). Met schijven rondom remt echt merkbaar beter (en dat blijkt ook uit remtests uit de bladen van die tijd), veel kortere remweg, en beter gevoel.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Dutch »

ik heb (had :) ) in mijn Impala een prima gevoel kwa remmen.
ik hoef/wil ook niet perse voor schijven gaan als dat niet nodig is.
cilinders en remschoenen zijn niet heel lang geleden vervangen.
als de remleiding niet geklapt was had ik totaal geen zorgen gehad over het remgedrag van mijn auto.

ik heb gevonden dat een complete conversie kit rond de 700.- eurie kost.
zie hier:
http://rookieparts.vpweb.nl/Disc-brake-kits.html
iemand die dit kan aanbevelen of beter weet of anders zou doen????
en is dit ook plug and play. dus trommels eraf... schijven erop.. of moet ik de heeeeeeeeeeeeele wereld gaan uitvinden.

nogmaals ik heb hier totaal geen ervaring mee.. ik heb geen zin dat dit remmen verhaal straks resulteert in een auto die weet ik het hoe lang stil staat omdat ik 20x het wiel moet uitvinden.


ik heb nu het rotte stuk ertussenuit gehaald en een vers stuk koper ertussen gezet. ik kan dan in ieder geval de auto thuis krijgen en daar stappen gaan ondernemen.
als ik dat met alleen een hoofdremcilinder kan doen en één of ander verdeelblok is het mij al goed.
op de remmenbank geeft mijn auto echt nagenoeg perfecte waardes. de remmen zelf zijn dus niet stuk en daarvoor ook niet per definitie reden om compleet te vernieuwen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

Wat je zelf wilt is uiteindelijk bepalend.

Als je geen ombouw doet, dan zou ik sowieso ook de rest van de leidingen vervangen, dat rotte stuk zou ik zelf als een waarschuwing beschouwen.

Mbt die ombouwkits, de meeste kits zijn tegenwoordig plug&play, maar goed om even uit te zoeken of dat ook geldt voor de kit die je eventueel voor ogen hebt. Let ook op, of de gebruikte slijtage delen standaard zijn (uit gangbaar type auto) of dat alleen bepaalde dure aftermarket schijven, blokken e.d. gebruikt kunnen worden.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Nick_nl »

Je moet ook even rekening houden met de wielmaat.
14inch kan wel eens lastig worden, 15 inch is meestal juist voldoende om schijven onder te zetten bij GM.
Ook moet je opletten met de offset van je wiel, sommige sets brengen je wielen naar buiten toe waarbij je spoorbreedte toeneemt.
Als je dan brede velgen hebt kan het wel eens lastig zijn.

Zelf heb ik ook nog 4x trommel en dat remt best ok, al merkte ik wel dat de voeringen verbrand zijn dus weer vervangen moeten worden.
Post Reply