vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
vandaag een bijna-dood-moment gehad..............
trapte FINAAL door mijn rem heen.
conclusie leiding welke onder de auto van voor naar de achterwielen loopt is gebroken/lek thv een klem waarmee hij aan het chassis zit.
nu heb ik even zitten kijken en er zit geen gescheiden remsysteem op mijn voertuig ( Chevy Impala 1966.)
het pedaal ligt op de bodem en het potje is helemaal leeg.
vraag is nu zonder voor een conversie kit te gaan.
hoe ga je eenvoudig naar een gescheiden remsysteem met een drum/drum systeem.
en heb je, als je dat gaat doen, dan ook een proportioningsvalve nodig?
na enig zoeken op internet kom ik geen drum drum gescheiden systemen tegen.. ( of ik zoek verkeerd, dan graag info.)
remmen voor en achter, links en rechts remmen perfect en zijn niet heel lang geleden vernieuwd. op de leidingen na is eea dus niet stuk/slecht.
zijn er mensen hier die eea ook hebben omgebouwd.. zo ja hoe ben je te werk gegaan.
remleidingen etc maken/buigen is het probleem niet maar ik bedoel dan de hardware.
ik heb nu zo een rembooster met cilinder:
trapte FINAAL door mijn rem heen.
conclusie leiding welke onder de auto van voor naar de achterwielen loopt is gebroken/lek thv een klem waarmee hij aan het chassis zit.
nu heb ik even zitten kijken en er zit geen gescheiden remsysteem op mijn voertuig ( Chevy Impala 1966.)
het pedaal ligt op de bodem en het potje is helemaal leeg.
vraag is nu zonder voor een conversie kit te gaan.
hoe ga je eenvoudig naar een gescheiden remsysteem met een drum/drum systeem.
en heb je, als je dat gaat doen, dan ook een proportioningsvalve nodig?
na enig zoeken op internet kom ik geen drum drum gescheiden systemen tegen.. ( of ik zoek verkeerd, dan graag info.)
remmen voor en achter, links en rechts remmen perfect en zijn niet heel lang geleden vernieuwd. op de leidingen na is eea dus niet stuk/slecht.
zijn er mensen hier die eea ook hebben omgebouwd.. zo ja hoe ben je te werk gegaan.
remleidingen etc maken/buigen is het probleem niet maar ik bedoel dan de hardware.
ik heb nu zo een rembooster met cilinder:
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Monteer een hrc met dubbele kamers voor een vergeiljjkbare wagen met drum/drum. Volgens mij was deze per my 1967 verplicht in de usa.
In dit lijstje staan er een aantal:
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1836
In dit lijstje staan er een aantal:
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,1836
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
bedankt voor de tip. ik had daar en op ebay ook al zitten kijken.
maar moet je daar een dan ook prop.valve tussen zetten?
of is bij montage de remkrachtverdeling dan meteen rond de 70/30% ?
maar moet je daar een dan ook prop.valve tussen zetten?
of is bij montage de remkrachtverdeling dan meteen rond de 70/30% ?
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Kan natuurlijk geen kwaad om zon kraantje van 2 tientjes ertussen te zetten. Of origineel verdeelblok, als dat erop zat (geen idee hoe ze dat bij gm deden...)
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Ik zou een conversie kit er onder knallen met nieuwe leidingen.
ik heb ook drum drum gehad was altijd een Verrassing welke kant de auto op wou bij de eerste paar keer remmen
Na een paar weken rust
ik heb ook drum drum gehad was altijd een Verrassing welke kant de auto op wou bij de eerste paar keer remmen
Na een paar weken rust
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Houd er wel even mee dat de Amerikaanse ombouw de scheiding maakt tussen voor en achter. Dus je hebt in het ergste geval alleen nog je achter remmen. Of je moet de leidingen flink gaan aanpassen. Je kan eens kijken naar de hoofdremcylinder van een Chevrolet chevelle.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
ik ook, maar dat wil ts nietchevy 327 wrote:Ik zou een conversie kit er onder knallen met nieuwe leidingen.
v/a of kruiselings, het is maar de vraag wat beter is... als 1 kamer van de hrc het begeeft en je remt bv met alleen rv en la zal de auto behoorlijk scheef willen trekken. Als dat onverwachts komt ben je vaak ook te laat. Laat staan als een wieltje ook nog eens blokkeert... (meestal achterwiel)Nick_nl wrote:Houd er wel even mee dat de Amerikaanse ombouw de scheiding maakt tussen voor en achter. Dus je hebt in het ergste geval alleen nog je achter remmen. Of je moet de leidingen flink gaan aanpassen.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
had 66er impala niet bijna dezelfde fusee als c2/3 corvettes? volgens mij wel. Kun je er zo schijven op zetten, beter en veiliger
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
hmmm iedereen zou dus conversie doen.
waar koop ik zo'n set en zijn er nog merken die er iets toe doen...
wat kost zo een set?
waar koop ik zo'n set en zijn er nog merken die er iets toe doen...
wat kost zo een set?
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
ik heb het ook overwogen om mijn 66 el camino om te bouwen ,maar heb het niet gedaan:
duur
flink wat werk
mogelijk gezeik met je remmen (testplaten apk) nadien, dat verschilt per ombouwset
schijven remmen niet beter dan trommels, zeker niet als je een ouwe truuk toepast: kleine gaatjes in de trommels boren waardoor gassen wegkunnen.
schijven zijn alleen beter te doseren
als je op tijd je remvoering materiaal aanpast remt dat zeker zo goed als schijven, alleen bij vochtig weer moet je even de roest wegremmen bij aanvang van een rit.
in de sixties reed iedereen ermee dus waarom nu niet als je je rijstijl aanpast aan het ABS tijdperk?
duur
flink wat werk
mogelijk gezeik met je remmen (testplaten apk) nadien, dat verschilt per ombouwset
schijven remmen niet beter dan trommels, zeker niet als je een ouwe truuk toepast: kleine gaatjes in de trommels boren waardoor gassen wegkunnen.
schijven zijn alleen beter te doseren
als je op tijd je remvoering materiaal aanpast remt dat zeker zo goed als schijven, alleen bij vochtig weer moet je even de roest wegremmen bij aanvang van een rit.
in de sixties reed iedereen ermee dus waarom nu niet als je je rijstijl aanpast aan het ABS tijdperk?
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Schijven hebben minder onderhoud nodig,geen afstel gedoe,m.b.t. rijden met trommels blijf je meer kans hebben op remcilinder (x2 of x4) lekkage ,tuurlijk deden ze het toendertijd zo,bij gebrek aan beter/kosten ? blijft heen en weer,maar ik zou als het budget het toelaat gelijk ombouwen,wel vooraf goed uitstippelen hoe en wat.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Bij snelheden tot ca 50 km/u en dan niet te vaak remmen is er inderdaad niet veel verschil, behalve dan het onvoorspelbare scheeftrekken dat je bij schijven niet hebt. Als je vanaf bv 140 remt, dan is je remweg met trommels aanzienlijk langer dan met schijven, en grotere kans op blokeren, en om over fading nog maar te zwijgengert wrote:schijven remmen niet beter dan trommels,
Verder zijn schijfremmen ook makkelijker in onderhoud.
Heb zelf in diverse fullsizers gereden, trommels rondom, schijven voor/trommels achter, en schijven rondom (74 Imperial). Met schijven rondom remt echt merkbaar beter (en dat blijkt ook uit remtests uit de bladen van die tijd), veel kortere remweg, en beter gevoel.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
ik heb (had ) in mijn Impala een prima gevoel kwa remmen.
ik hoef/wil ook niet perse voor schijven gaan als dat niet nodig is.
cilinders en remschoenen zijn niet heel lang geleden vervangen.
als de remleiding niet geklapt was had ik totaal geen zorgen gehad over het remgedrag van mijn auto.
ik heb gevonden dat een complete conversie kit rond de 700.- eurie kost.
zie hier:
http://rookieparts.vpweb.nl/Disc-brake-kits.html
iemand die dit kan aanbevelen of beter weet of anders zou doen????
en is dit ook plug and play. dus trommels eraf... schijven erop.. of moet ik de heeeeeeeeeeeeele wereld gaan uitvinden.
nogmaals ik heb hier totaal geen ervaring mee.. ik heb geen zin dat dit remmen verhaal straks resulteert in een auto die weet ik het hoe lang stil staat omdat ik 20x het wiel moet uitvinden.
ik heb nu het rotte stuk ertussenuit gehaald en een vers stuk koper ertussen gezet. ik kan dan in ieder geval de auto thuis krijgen en daar stappen gaan ondernemen.
als ik dat met alleen een hoofdremcilinder kan doen en één of ander verdeelblok is het mij al goed.
op de remmenbank geeft mijn auto echt nagenoeg perfecte waardes. de remmen zelf zijn dus niet stuk en daarvoor ook niet per definitie reden om compleet te vernieuwen.
ik hoef/wil ook niet perse voor schijven gaan als dat niet nodig is.
cilinders en remschoenen zijn niet heel lang geleden vervangen.
als de remleiding niet geklapt was had ik totaal geen zorgen gehad over het remgedrag van mijn auto.
ik heb gevonden dat een complete conversie kit rond de 700.- eurie kost.
zie hier:
http://rookieparts.vpweb.nl/Disc-brake-kits.html
iemand die dit kan aanbevelen of beter weet of anders zou doen????
en is dit ook plug and play. dus trommels eraf... schijven erop.. of moet ik de heeeeeeeeeeeeele wereld gaan uitvinden.
nogmaals ik heb hier totaal geen ervaring mee.. ik heb geen zin dat dit remmen verhaal straks resulteert in een auto die weet ik het hoe lang stil staat omdat ik 20x het wiel moet uitvinden.
ik heb nu het rotte stuk ertussenuit gehaald en een vers stuk koper ertussen gezet. ik kan dan in ieder geval de auto thuis krijgen en daar stappen gaan ondernemen.
als ik dat met alleen een hoofdremcilinder kan doen en één of ander verdeelblok is het mij al goed.
op de remmenbank geeft mijn auto echt nagenoeg perfecte waardes. de remmen zelf zijn dus niet stuk en daarvoor ook niet per definitie reden om compleet te vernieuwen.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Wat je zelf wilt is uiteindelijk bepalend.
Als je geen ombouw doet, dan zou ik sowieso ook de rest van de leidingen vervangen, dat rotte stuk zou ik zelf als een waarschuwing beschouwen.
Mbt die ombouwkits, de meeste kits zijn tegenwoordig plug&play, maar goed om even uit te zoeken of dat ook geldt voor de kit die je eventueel voor ogen hebt. Let ook op, of de gebruikte slijtage delen standaard zijn (uit gangbaar type auto) of dat alleen bepaalde dure aftermarket schijven, blokken e.d. gebruikt kunnen worden.
Als je geen ombouw doet, dan zou ik sowieso ook de rest van de leidingen vervangen, dat rotte stuk zou ik zelf als een waarschuwing beschouwen.
Mbt die ombouwkits, de meeste kits zijn tegenwoordig plug&play, maar goed om even uit te zoeken of dat ook geldt voor de kit die je eventueel voor ogen hebt. Let ook op, of de gebruikte slijtage delen standaard zijn (uit gangbaar type auto) of dat alleen bepaalde dure aftermarket schijven, blokken e.d. gebruikt kunnen worden.
Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)
Je moet ook even rekening houden met de wielmaat.
14inch kan wel eens lastig worden, 15 inch is meestal juist voldoende om schijven onder te zetten bij GM.
Ook moet je opletten met de offset van je wiel, sommige sets brengen je wielen naar buiten toe waarbij je spoorbreedte toeneemt.
Als je dan brede velgen hebt kan het wel eens lastig zijn.
Zelf heb ik ook nog 4x trommel en dat remt best ok, al merkte ik wel dat de voeringen verbrand zijn dus weer vervangen moeten worden.
14inch kan wel eens lastig worden, 15 inch is meestal juist voldoende om schijven onder te zetten bij GM.
Ook moet je opletten met de offset van je wiel, sommige sets brengen je wielen naar buiten toe waarbij je spoorbreedte toeneemt.
Als je dan brede velgen hebt kan het wel eens lastig zijn.
Zelf heb ik ook nog 4x trommel en dat remt best ok, al merkte ik wel dat de voeringen verbrand zijn dus weer vervangen moeten worden.