vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by burnerchief »

opzich hoeft een trommelremsysteem rondom niet slechter te remmen dan schijven
schijven zijn beter doseerbaar
helaas zijn de meeste uitgerust met een set uitgetrapte cq uitgedraaide trommels en dan wordt het een ander verhaal
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

burnerchief wrote:opzich hoeft een trommelremsysteem rondom niet slechter te remmen dan schijven
Het verschil kan je het best ervaren door te rijden in vergelijkbare wagens met verschillende setup (en allen in goede staat van onderhoud/afstelling), dan merk je pas hoe groot het is. Mijn Newport had rondom trommels, alles nieuw/gereviseerd, denk dat je vanaf de 100km/u een metertje of 15-20 meer nodig had dan met mn 400kg zwaardere Imperial (met schijven voor, maar zonder de optionele antiblokkeer), en die remde weer minder dan een 74er met rondom schijven. Als ik met die newport een paar keer moest remmen op de snelweg voelde je ook fading.

Het punt dat je aanhaalt mbt onderhoud is waar, maar geldt voor schijven ook hoor. Met remvloeistof van 20 jaar oud, schijven met oppervlakteroest, remslangen die teveel uitzetten, leidingen die tegen doorrotten aan zitten, en verglaasde blokjes remt het ook een stuk minder dan bedoeld. Vooral remvloeistof wordt vaak bar weinig ververst.
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by burnerchief »

hmm

ja wordt het erg technisch nu

een auto met trommelremmen kun je onbekrachtigd mee rijden heeft in principe een zelfbekrachtigend systeem met oplopende schoen (sommige amerikanen hebben zelfs twee oplopende schoenen per trommel ook oude modellen bmw etc)

een schijfrem heeft bekrachtiging nodig anders kun je niet voldoende druk uitoefenen daar wordt de meeste winst uitgehaald of je moet een zwaar klompvoetje hebben ;-)
toen ik begon in het autovak begin jaren 70 waren er nog zat auto's met rondom trommels en rembekrachtiging was toen nog niet standaard op alle auto's en goed afgesteld kon je kop wel door het raam
maar goed we dwalen af
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Nick_nl »

Technische uitleg kan best nuttig zijn.
Alleen ben ik niet helemaal eens met je stelling dat een schijfrem een bekrachtiging moet hebben.
De Triumph Tr3a bj 1960 heeft girling schrijfremmen voor en geen bekrachtiging. Toch remt deze auto erg goed. Je moet wel trappen, dat klopt. Dit is dan wel een auto van ongeveer 1000 kilo.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

De pedaaldruk die je moet uitoefenen wordt ook niet bepaald door het type remsysteem, maar door de verhouding van diameter hoofdremcilinder / diameter zuiger in de klauw (en vloeistofverplaatsing) en slag van het pedaal. Zoek anders eens op hydraulic gain, hoe je pedaaldruk wordt vermenigvuldigd in je remsysteem. Heb nu geen zin in uitgebreide uitleg, hep koppijn omdat zaterdag 2 gasten te laat waren met remmen (en 2 eurohokken naar de schroothoop kunnen :D )

Als dit alles goed is afgestemd kan je prima rijden met onbekrachtigd schijfremsysteem, en ook zonder lomp kracht te hoeven setten. En ook op bekrachtigd systeem kan je lomp hard trappen, ik heb een keer mn voet bezeerd (terwijl ik kistjes aanhad :lol:) aan rempedaal van mn dialy toen voor mn neus ineens een vrachtwagen van baan veranderde, mn bijrijder was blij dat ie gordel om had :D :D

Als bij een systeem dat berekend is op bekrachtiging (zowel trommels als schijven) de bekrachtiging uitvalt, dan wordt t inderdaad een krachtsport :D

Termen als "prima remmen" "kop-door-de-voorruit-gevoel" e/d/ zeggen niks over kwaliteit van remsysteem. Meten is weten, en bij remmen is dat remweg meten van bv 100 naar 0 en dat dan een paar keer achter elkaar, dan zie je hoe "prima" een auto daadwerkelijk remt.
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by burnerchief »

Nick_nl wrote:Technische uitleg kan best nuttig zijn.
Alleen ben ik niet helemaal eens met je stelling dat een schijfrem een bekrachtiging moet hebben.
De Triumph Tr3a bj 1960 heeft girling schrijfremmen voor en geen bekrachtiging. Toch remt deze auto erg goed. Je moet wel trappen, dat klopt. Dit is dan wel een auto van ongeveer 1000 kilo.
jou verhaal klopt ook wel je moet onbekrachtigd alleen meer vloeistof verplaatsen met een kleinere diameter hoofdremcilinder om dezelfde kracht uit te oefenen op het remblok als met bekrachtiging of je maakt de diameter remzuiger groter
daardoor neemt de slag toe
of je kiest voor hogere pedaaldruk dus zwaarder trappen
tot een bepaald gewicht auto gaat dit wel maar ook dames willen kunnen remmen

voor apk geldt dan ook de norm van 500 newton pedaaldruk waarbij min vertraging gehaald moet worden

en laten we stellen dat we nooit herhaal nooit trommels gaan uitdraaien !!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by johnny »

burnerchief wrote:
en laten we stellen dat we nooit herhaal nooit trommels gaan uitdraaien !!

waarom eigenlijk niet ???? ( vraagt iemand die net z'n trommels in de kliko heeft gekieperd en nieuwe heeft geplaatst, waren overigens niet zoveel duurder als het laten uitdraaien van de oude )
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by sjak_brak »

Trommels alleen maar uitdraaien is niet de manier. De juiste manier is de binnenkant van de trommel voorzien van nieuw materiaal (ben ff de juiste benaming kwijt :oops: ), en dan afdraaien op de diameter van nieuwe remvoeringen. Er zijn niet veel bedrijven die dit nog doen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Pavement Pounder »

Hier in de regio was een bedrijfje die de trommels uitdraaiden en dan overmaats voeringen verlijmde.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by Nick_nl »

Sjak, bedoel je metaal opspuiten? Bij krukassen heb ik dit wel gezien, bij remtrommels nog niet.
Een bus inkrimpen zou misschien ook kunnen.

Om je bestaande remvoeringen te laten bekleden is al lastig, overmaats lijkt me helemaal een uitdaging.
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: vraag mbt remsysteem ( drum/drum)

Post by burnerchief »

Pavement Pounder wrote:Hier in de regio was een bedrijfje die de trommels uitdraaiden en dan overmaats voeringen verlijmde.
dat is de manier waarop het zou kunnen vulmateriaal onder losse voeringen klinken heb ik vroeger ook wel gedaan en inderdaad overmaatse voering

het is de bedoeling dat de voering dezelfde diameter heeft als de trommel inwendig zo krijg je een groot mogelijk contaktvlak

anders remthij maar op twee randjes en dan remt een trommelrem inderdaad kut.

uitgesleten trommels zelfde verhaal er is ook een maximale diameter voor een remtrommel staat vaak wel op de trommel
Post Reply