chassisnummer

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
petrolhead
Posts: 26
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:53 am

chassisnummer

Post by petrolhead »

Wie weet vanaf wanneer de RDW het chassisnummer is gaan inslaan.
Heb interesse in een amerikaanse auto maar werd gewaarschuwd voor autos waarmee gerommelt is met het chassisnummer.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: chassisnummer

Post by sjak_brak »

RDW slaat nummer in bij kentekenkeuring, als de wagen geen nummer af fabriek heeft.

Voor de rest is je vraag vrij vaag/algemeen, waar moet de wagen vandaan komen? NL? EU? USA?
petrolhead
Posts: 26
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:53 am

Re: chassisnummer

Post by petrolhead »

Voordat de RDW de vinnummers is gaan inslaan werd het bij een carrosseriebedrijf gedaan.
Mijn vraag is wanneer de RDW zelf begonnen zijn met inslaan van nummer?
Heb eens met iemand gesproken die het volgende s overkomen:
Bij LPG keuring bij RDW bleek het chassisnummer met slagletters ingeslagen te zijn terwijl het bij invoer door de RDW was ingeslagen met hun vin apparaat. Gevolg: kenteken ingenomen en een dure sloper. Waarschijnlijk een oude roestbak laten registreren en later een niet belasting vrije auto omgekat.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: chassisnummer

Post by Bromgabber »

VIN kan je zelf er ook in meppen.
Bij invoer van de auto of kenteken keuring dat weet ik niet word het geregistreerd of één in gegraveerd, voorheen met slagletters.
Dit is volgens mij al heel lang zo, geen idee vanaf wanneer.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: chassisnummer

Post by Corp »

Mag dus niet. Als je pech hebt krijg je gezeik en een identiteitsonderzoek. De rdw weet dondersgoed dat ze buiten europa geen nrs inslaan of hoogstens een plaatje erop ponsen zoals in dl.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: chassisnummer

Post by sjak_brak »

Corp wrote:De rdw weet dondersgoed dat ze buiten europa geen nrs inslaan
Zo algemeen is het ook net niet, bv Cadillac had wel al vrij vroeg nummers in het chassis geslagen.

Maar de RDW is idd niet achterlijk wat dit betreft.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: chassisnummer

Post by franky »

bij mijn vorige van (originele nl) stonden de nummers er nog gewoon ingeslagen (1989)

wat het RDW ook controleert is of het goede vinplaatje achter het raam zit met originele popnagels (rose rivets)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: chassisnummer

Post by boyanka »

:) in mijn auto heeft de rdw ook nog slagletters gebruikt en nu niet echt mooi op een rijtje
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: chassisnummer

Post by Rob(firebird) »

Tot begin deze eeuw werd het nummer er nog gewoon ingeslagen met slagletters.
De laatste amerikaan waarmee ik voor een kentekenkeuring bij de RDW ben geweest, was in 2007, een Suburban met duitse papieren. Daar stond het nummer gewoon met slagletters ingeslagen, was geen probleem.
Mijn Firebird staat het nummer ook gewoon ingeslagen, is in 1999 op NL kenteken gezet. Auto komt uit de States (volgens de PHS oorspronkelijk geleverd aan een dealer uit New York) en heeft een aantal jaren in Zwitserlanf gelopen alvorens die naar Nederland kwam.
petrolhead
Posts: 26
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:53 am

Re: chassisnummer

Post by petrolhead »

Ja maar het gaat mij erom dat ik niet een auto koop waar met slagletters een chassisnummer is ingeslagen en dat er uit de RDW papieren blijkt dat er een chassisnummer in hoort te staan die door hun ingeslagen is met hun machine, zijn net allemaal centerpuntjes beginnend en eindigend met de letters rdw verticaal geschreven.
Vanaf een bepaalt tijdstip hebben alle usa cars dus een chassisnummer door de rdw ingeslagen gekregen met dat apparaat.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: chassisnummer

Post by boyanka »

je bent toevallig toch niets illegaals van plan he?
Ik wil eigenlijk ook wel die datum weten. :)
petrolhead
Posts: 26
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:53 am

Re: chassisnummer

Post by petrolhead »

Nee zeker niet, maar ik wil ook geen kat in de zak kopen.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: chassisnummer

Post by Rob(firebird) »

petrolhead wrote:Ja maar het gaat mij erom dat ik niet een auto koop waar met slagletters een chassisnummer is ingeslagen en dat er uit de RDW papieren blijkt dat er een chassisnummer in hoort te staan die door hun ingeslagen is met hun machine, zijn net allemaal centerpuntjes beginnend en eindigend met de letters rdw verticaal geschreven.
Vanaf een bepaalt tijdstip hebben alle usa cars dus een chassisnummer door de rdw ingeslagen gekregen met dat apparaat.

Morgen maar even contact opnemen met de RDW dan? Die kunnen je hoogstwaarschijnlijk wel uitsluitsel geven.
Gewoon even uit nieuwsgierigheid: wanneer is de datum van eerste afgifte in Nederland van het kenteken?
petrolhead
Posts: 26
Joined: Fri Oct 21, 2005 12:53 am

Re: chassisnummer

Post by petrolhead »

D8t 2003 of 2004
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: chassisnummer

Post by franky »

het rdw maakt tegenwoordig ook nog een foto van het ingegraveerde nummer.
Post Reply