Ruitenwisser gebeuren...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Ruitenwisser gebeuren...

Post by Detroitsteel »

Van mijn '79'er Caprice is ineens de ruitenwisser gebeuren er mee uitgescheden...

Ik had hem op interval stand staan en op een gegeven moment merkte ik dat het zicht wel heel belabberd werd... Toen kwam ik er achter dat die helemaal niks meer deed...in alle standen niet...

Na -op de tast- thuis gekomen te zijn heb ik de boel nader bekeken... Ik dacht aan koolborstels en heb dus als eerste dit gecontroleerd door even direct spanning van de accu op de motor te zetten... En nee dus...koolborstels zijn het dus niet gezien de motor gelijk ging draaien...

Na dit uitgesloten te hebben ben ik nog niet verder gaan kijken... Ik dacht eerst het probleem maar hier voor te leggen... Misschien is het wel herkenbaar bij een enkeling hier en is er een oplossing bekend...

Dingen die wel werken: De motor...zoals hierboven al vermeld...de relais voor de ruiten sproei mechaniek hoor je klikken als je die inschakelt... en als je dan de motor direct via de accu laat tollen, dan gaan de wisserbladen vanuit de parkeer stand een decimeter omhoog en weer terug en dit doet die achterelkaar zolang je de spanning handmatig op de motor houd... Doe je vervolgens de schakelaar op stand "laag" dan gaan ze wel normaal in werking treden... Haal ik vervolgens de by-pass spanning van de motor af, dan staan de ruitenwissers direct stil...ook al is dit midden op de ruit... Verder reageren op de schakelaar doet die dan niet...

Wie o wie weet wat...
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Bromgabber »

Motor in wendig stuk, dat de constante plus niet helemaal aankomt?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by capricelimburg »

Zwarte plastic deksel van de motor zit de electronica in die e.e.a. aanstuurt, kun je even er af halen en kijken of daar iets slecht contact maakt.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by HarleyRob »

Jij weet vast wel een (tijdelijke) oplossing te verzinnen met inlegkruisje, maandverbandjes of zoiets..... ;-)
Als je maar een klein beetje recht vooruit kunt zien is dat voldoende..... :lol: :lol:
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Ranch73 »

Image
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by thunderbuick »

^^^ :lol:
Maaruh, het is niet zeldzaam dat bij de ruitenwissermotor contacten loszitten op de print.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Alwin »

Je hebt toch ook zo een goedje dat je over de ruiten kan smeren. Rollen de druppels er zo af. En hoe harder je dan rijdt des te meer je ziet. ;) In de laatste kampioen las ik dat ze vroeger aardappelen daarvoor gebruikte. Hoe goedkoop wil je de oplossing hebben?

Maar het klinkt dat je te weinig luchtspleetvermogen hebt. Je kan alles schoonmaken en weer netjes aansluiten of je zet er een zwaardere accu in. :D
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by thunderbuick »

las ik dat ze vroeger aardappelen daarvoor gebruikte
Als je maar hard genoeg gooit, dan heb je die haalderegenvanjeraamheenenweerrubbers helemaal niet meer nodig.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Detroitsteel »

Opgelost...heb de ruit verwijderd...

Briljant...wat een zicht!
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Bromgabber »

Mooi he, hoef je hem ook niet schoon te maken als je de afsluitdijk over ga met al die vliegen :D
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Krultang72 »

haal die zwarte kap er maar eens af, print zit eronder, er zal wel een soldering losgetrild zijn...

gebeurt idd vaker bij diverse Chevy's, had het ook bij mn S10
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Ruitenwisser gebeuren...

Post by Detroitsteel »

Van het weekeind effe kijken...

Thanks voor de tips tot dusver... :)
Post Reply