Subframe onduidelijkheid

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

Lang verhaal enigszins kort;

Firebird staat al een tijd bij de garage ivm grote beurt en allerlei ander onderhoud, nogal wat tegenslagen gehad/tegengekomen.
Nieuw subframe eronder, overgenomen van forumlid en laten stralen/coaten, eindelijk alle onderdelen (rubbers uit Amerika weken vertraagd... :x ) binnen, hele boel weer willen monteren; Nondeju 't past niet.

Nu dus op zoek naar een ander subframe, aangezien het gestraalde/gecoate frame niet passend te maken is. Blijf ik zitten met de vraag; Welk frame zit er nou precies onder mijn auto en wat voor frame heb ik nu dan precies laten stralen/coaten?

Oud frame;
Image


Nieuw frame (voor stralen/coaten...);
Image

Grootste/duidelijkste/belangrijkste verschillen;
Bij het brede tussenstuk vooraan zitten de beugels gelast bij het nieuwe frame, bij het oude met bouten.
Het smalle tussenstuk achteraan zit 10cm verder naar voren bij het nieuwe frame als bij het oude.
De bevestigingspunten aan de zijkant die uitsteken zitten bij het nieuwe frame 2 cm dichter bij elkaar als bij het oude

Welk frame is nou precies van welk model? Het oude komt dus uit een (voor zover ik weet) Pontiac Firebird Formula 400 uit 1974.
Het nieuwe frame komt van een 197X Transam (super duty?). *Hier kan oldsminator wellicht nog aanvulling op geven, PM is gestuurd*

Ik ben er met mijn stomme harses van uit gegaan dat die frames allemaal hetzelfde zijn, niets blijkt minder waar helaas. Zodra dit allemaal duidelijk is kan ik dus opzoek naar het juiste subframe (gelijk aan mijn "oude" ik houdt me aanbevolen indien iemand dit heeft) en heb ik dus een subframe van het andere "model" te koop/ruil...
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by takel »

Het lijkt op die van een Nova.. :?

Ps wel een beetje gek dat je het verschil nooit gezien hebt.. Ik zie wel veel verschillen onderling, en dat zonder te meten..
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

takel wrote:Het lijkt op die van een Nova.. :?

Ps wel een beetje gek dat je het verschil nooit gezien hebt.. Ik zie wel veel verschillen onderling, en dat zonder te meten..
Gevalletje van haastige spoed is zelden goed en te snel (willen) geloven wat je hoort. En dan is het dus eigen schuld dikke bult, maar daar gaat het nu even niet om, het gaat er nu om dat dit duidelijk wordt en ik het kan oplossen :)

Welk frame lijkt volgens jou op dat van een Nova?
CharlieCamaro
Posts: 1326
Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by CharlieCamaro »

takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by takel »

Nee een Nova is het niet, ik vond het erop lijken maar na wat googlen blijkt hij het niet te zijn.
Waarschijnlijk heeft Charlie ondertussen het juiste antwoord gegeven. :)
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

CharlieCamaro wrote:Misschien kan je hier wat mee: http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=247098
Dat zou het heel goed kunnen zijn ja... Eens even nameten of dit inderdaad klopt met de 2 frames die ik heb, mijn dank is alvast groot!
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Renev »

Vanaf `74 zijn de subframes anders, in ieder geval bij een Camaro dus mij dunkt ook bij een Firebird.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

Renev wrote:Vanaf `74 zijn de subframes anders, in ieder geval bij een Camaro dus mij dunkt ook bij een Firebird.
Aangezien ik een 1974 heb, heb ik dan dus schijnbaar het oude model nog? Aangezien het nieuwe model degene is die ik "nieuw" had.
Oldsminator
Posts: 443
Joined: Thu May 12, 2005 5:20 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Oldsminator »

Thompson en ik hebben dus al wat heen en weer gemaild.
Ook voor Firebird begint wel degelijk vanaf modeljaar 74 het nieuwe frame.
underground
Posts: 245
Joined: Sun Feb 28, 2010 10:09 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by underground »

mocht je nog op zoek zijn naar een subframe....


ik ben mijn 1980 trans-am aan het demonteren en die gaat in onderdelen weg.

ik heb dus eventueel een subframe voor je, en als ik dat zo op je foto's zie, is het een subframe die jij zoekt/ nodig hebt.

greetz, michel.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

ik wacht nog even metingen van de garage af zodat ik kan zeggen welk frame oud/nieuw nou precies welke is adhv de eerder in dit topic geplaatste foto's.

mochten mensen een aanbod hebben graag even via PM.

Ik vermoed op het moment dat ik een 70-74 frame nodig heb om een of andere reden, aangezien het 78 frame wat ik van oldsminator heb overgenomen dus niet past. (absoluut geen verwijt! we wisten beide duidelijk niet dat dit het geval zou zijn)
Oldsminator
Posts: 443
Joined: Thu May 12, 2005 5:20 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Oldsminator »

underground wrote:mocht je nog op zoek zijn naar een subframe....


ik ben mijn 1980 trans-am aan het demonteren en die gaat in onderdelen weg.

ik heb dus eventueel een subframe voor je, en als ik dat zo op je foto's zie, is het een subframe die jij zoekt/ nodig hebt.

greetz, michel.
Ik heb hem exact een frame van een 74-81 Trans Am verkocht.
De rest van de wagen, inclusief kenteken ligt hier nog.
Probleem moet echt bij zijn auto liggen.
Misschien een late september 73 of zo?

zit er wel mee in mijn maag omdat het mijn doel is mensen tevreden te houden van onderdelen. Zo duurt het ook het langste.
Wim Firebird
Posts: 252
Joined: Mon Aug 24, 2009 5:18 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Wim Firebird »

Kep nog een 70-74 frame liggen .. is wel ff stukkie rijden.. :D :D
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Thompson »

Oldsminator wrote: Ik heb hem exact een frame van een 74-81 Trans Am verkocht.
De rest van de wagen, inclusief kenteken ligt hier nog.
Probleem moet echt bij zijn auto liggen.
Misschien een late september 73 of zo?

zit er wel mee in mijn maag omdat het mijn doel is mensen tevreden te houden van onderdelen. Zo duurt het ook het langste.
Ik neem jou niks kwalijk, had zelf ook beter moeten kijken en we hadden beide het beste voor met onze deal.
Volgens de RDW (maarja, in hoeverre kun je dat vertrouwen...) is de datum 1e toelating februari 1974.

@Wim; Wie weet dat het de rit toch waard blijkt te zijn mocht ik niks anders geschikts kunnen vinden, ik hou je op de hoogte (heb je mail adres nog geloof ik).
Wim Firebird
Posts: 252
Joined: Mon Aug 24, 2009 5:18 pm

Re: Subframe onduidelijkheid

Post by Wim Firebird »

Maar natuurlijk is dat t waard... Tis t frame wat je nodig bent!!!! :D

Image
Last edited by Wim Firebird on Tue Aug 27, 2013 10:42 pm, edited 1 time in total.
Post Reply