stuurhuisvraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

stuurhuisvraagje

Post by Bullywagon »

Na een paar jaar worstelen met gezondheid kan ik langzaamaan weer wat hobbieën in mijn werkplaatsje.
Eerste doel is mijn malibu APK keuringsklaar te maken en gelijk wat kleine dingetjes op te lossen.

Een van die dingetjes is het vervangen van het stuurhuis vanwege te veel speling die er niet meer uit te stellen is.
Nu wil het geval dat ik een tijd geleden mijn universele trekker om zeep geholpen heb en ik twijfel of ik hiermee de as in de foto uberhaupt fatsoenlijk los zou krijgen.

Mijn vraag als nog redelijke noob in USA cars : Is hier speciaal tooling voor van chevrolet of voldoet een universele stuurkogeltrekker ook ?
In het geval van een universele, welke maat zou moeten voldoen ?

Plaatje:
Image
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: stuurhuisvraagje

Post by Ranch73 »

franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: stuurhuisvraagje

Post by franky »

Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: stuurhuisvraagje

Post by Renev »

Paar ferme tikken op de pitman arm (waar de kogel zit) en die kogel valt er zo uit.
De pitman arm van het stuurhuis los krijgen is echter een heel ander verhaal, daar heb je echt een kwaliteits trekker voor nodig.
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: stuurhuisvraagje

Post by Bullywagon »

Ranch73 wrote:http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 80&lang=NL

Zijn meerdere maten in.
Universeel is goed dus, dank je voor de link.

@ Renev, uiteraard had ik dat wel geprobeerd maar na een paar ferme tikken nog geen bingo.
In het verleden sloeg ik gewoon nog wat harder met een grotere hamer, inmiddels weet ik uit ervaring in het verleden dat:

Met de hamer gaat meer kapot gaat dan je auto je lief is. :cry:
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: stuurhuisvraagje

Post by gert »

als je er zijdeling met een hamer op slaat, moet je er aan de andere kant een nog zwaardere hamer tegenaan drukken.

en eventueel, tegelijkertijd, met een trekker de boel onder spanning zetten.
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: stuurhuisvraagje

Post by Bullywagon »

Zo, gereedschapassortiment is weer uitgebreid.
gereedschap maakt toch de man :)

Met gereedschap goed onder spanning gezet, een tikje met de hamer en zonder verdere schade alles los.
'Nieuw' stuurhuis zit er alweer onder, rijdt toch een stuk fijner zonder speling.

Bedankt voor alle adviezen.
Post Reply