Verbruik..
-
- Posts: 3057
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Verbruik..
Mijn Mustang uit 1981 met een 6 in lijn, 3,3Liter.
Heeft een verbruik van ongeveer 1:5 terwijl ik genoeg berichten lees dat ze met normaal rijden de 1:10 halen.
Voorheen stond hij veel te rijk omdat de pakkingen van de carburateur lek waren, nou is dat allemaal verholpen.
Co staat op ongeveer 1,5% en Lambda op 0,97, dit leek mij een stuk beter dan 11% co en lambda 0,70 waar hij op stond..
Maar wat kan er aan de hand zijn waardoor ik maar de helft van het verbruik haal?
Rij regelmatig op 80 wegen en af en toe de snelweg.
Ohja, lekt geen benzine.
Heeft een verbruik van ongeveer 1:5 terwijl ik genoeg berichten lees dat ze met normaal rijden de 1:10 halen.
Voorheen stond hij veel te rijk omdat de pakkingen van de carburateur lek waren, nou is dat allemaal verholpen.
Co staat op ongeveer 1,5% en Lambda op 0,97, dit leek mij een stuk beter dan 11% co en lambda 0,70 waar hij op stond..
Maar wat kan er aan de hand zijn waardoor ik maar de helft van het verbruik haal?
Rij regelmatig op 80 wegen en af en toe de snelweg.
Ohja, lekt geen benzine.
Re: Verbruik..
Er valt meer af te stellen dan alleen stationair CO.
Begin met normaal onderhoud (luchtfilter, bougies/kabels/rotor/verdelerkap, benz.filter, PCV, etc etc etc)
Daarna afstelling controleren van ontsteking (voorontsteking + curve)
Begin met normaal onderhoud (luchtfilter, bougies/kabels/rotor/verdelerkap, benz.filter, PCV, etc etc etc)
Daarna afstelling controleren van ontsteking (voorontsteking + curve)
Re: Verbruik..
Mijn Mustang uit '65 met een 3.2 liter L6 (200cid) haalt makkelijk 1 op 8, zelfs op LPG. 1 op 5 is is echt niet goed.Bromgabber wrote:Mijn Mustang uit 1981 met een 6 in lijn, 3,3Liter.
Heeft een verbruik van ongeveer 1:5 terwijl ik genoeg berichten lees dat ze met normaal rijden de 1:10 halen...
Wat Sjak zegt; geef 'm eens wat onderhoud.
-
- Posts: 3057
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Verbruik..
Vergeten te melden, ik heb geen zware rechter voet .
Luchtfilter, bougies zijn nieuw, bougiekabels zijn niet oud.
Benzinefilter is ook vers, slang vanaf kleppendeksel ligt er naast en dus niet te kotsen op het luchtfilter.
Luchtfilter, bougies zijn nieuw, bougiekabels zijn niet oud.
Benzinefilter is ook vers, slang vanaf kleppendeksel ligt er naast en dus niet te kotsen op het luchtfilter.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Verbruik..
Slang vanaf het kleppendeksel zeg je.
1 gaat met een pvc naar een vacuum aansluiting onder de gasklep en 1 naar de luchtfilter.
Als de pvc slang goed is aangesloten en de slang naar het luchtfilter komt olie uit dan begrijp ik dat de motor aan revisie toe is.
Want de blowby is dan gigantisch.
Zuinig rijden is dan uitgesloten, olie zal hij dan ook verbruiken.
1 gaat met een pvc naar een vacuum aansluiting onder de gasklep en 1 naar de luchtfilter.
Als de pvc slang goed is aangesloten en de slang naar het luchtfilter komt olie uit dan begrijp ik dat de motor aan revisie toe is.
Want de blowby is dan gigantisch.
Zuinig rijden is dan uitgesloten, olie zal hij dan ook verbruiken.
Re: Verbruik..
Vacuüm ver vroeger wel aangesloten? En werkend?
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Mar 25, 2013 10:13 pm
Re: Verbruik..
Lopen je remmen aan? Olie in differentieel / versnellingsbak ververst? Zijn je wiellagers goed? Klopt je tps?
-
- Posts: 3057
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Verbruik..
Olie vebruikt hij niet echt, blauw roken doet hij ook niet.
Weet niet zeker of de vacuum vervroeger werkt maar dat maakt toch niet zon groot verschil?
Wielen draaien 100% vrij wiellager geen geluid of extra gevoel..
Automaat olie is nog mooi rood en stinkt niet.
Weet niet zeker of de vacuum vervroeger werkt maar dat maakt toch niet zon groot verschil?
Wielen draaien 100% vrij wiellager geen geluid of extra gevoel..
Automaat olie is nog mooi rood en stinkt niet.
Re: Verbruik..
Heeft wel invloed op het verbruik,vervroeger testen met vacuumpompje,verder zou je de cilinders kunnen onderwerpen aan een cilinderlektest/compressietest om een duidelijker beeld te krijgen.Bromgabber wrote:Olie vebruikt hij niet echt, blauw roken doet hij ook niet.
Weet niet zeker of de vacuum vervroeger werkt maar dat maakt toch niet zon groot verschil?
Re: Verbruik..
Reken je het dan wel goed uit?
Re: Verbruik..
Mijn 4.5liter V8 doet 1:10 op de snelweg.
Binnendoor gewoon standaard 1:4
Binnendoor gewoon standaard 1:4
-
- Posts: 3057
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Verbruik..
Meestal tank ik ongeveer €65-70 en rij dan 200km en geeft dan aan dat de tank zo goed als leeg is .Maurice wrote:Reken je het dan wel goed uit?
Vervolgens kan dat bedrag er ook weer in.
-
- Posts: 420
- Joined: Tue May 13, 2008 8:07 pm
Re: Verbruik..
Heb zelf een lijn 6je gehad (plymouth) en die reed 1:3 a 1:4. Rookte niet, geen lekkages, maar de motor gewoon op. In welke staat verkeerd jouw motor???
-
- Posts: 3057
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Verbruik..
To do, lijstje:
-Compressie meten
-Ontstekingstijdstip controleren
-Vervroeging van ontsteking controleren
Als de zuigerveren versleten zijn waardoor er dus benzine in de olie komt, dan zou je dat toch ook moeten ruiken aan de peilstok?
staat zon 85000km op de klok, geen idee of hij al een rondje gedaan heeft, zoja zal de motor inderdaad wel versleten zijn..
-Compressie meten
-Ontstekingstijdstip controleren
-Vervroeging van ontsteking controleren
Als de zuigerveren versleten zijn waardoor er dus benzine in de olie komt, dan zou je dat toch ook moeten ruiken aan de peilstok?
staat zon 85000km op de klok, geen idee of hij al een rondje gedaan heeft, zoja zal de motor inderdaad wel versleten zijn..