68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by paulv »

mijn firebid loopt heerlijk en is een fijne/snelle all-round muscle car.

1 nadeel vanaf ongeveer 150 km per uur komt de bird iets omhoog en gaat hij dwijlend over de weg.. levensgevaalijk!
tot nu toe had ik zo iets van : nou dan rij ik mijzelf ook niet zo snel dood :D als ik toch niet sneller kan/durf..

maar daar moet nu toch echt iets aan gebeuren..
ik wil geen spoilers op de bird hebben, zoals bijv. een camaro spoiler..

huidige setup: 4x koni's, 2x dikke stab. stangen rondom, poly bussen rondom, nieuwe kogels, nieuwe schroefveren(stock)
nieuwe bladveren(stock) 8x16"ralley 2velgen met voor 225-50-16 achter 245-55-16 auto stuurt lekker strak..

snelle 400ci met 400pk, th2004r, 3.55-1 10 bolt met eaton posi.. wilwoods remmen voor , trommels achter(worden ook wilwoods dit jaa)

ik zat te denken om de bird te verlagen, eventueel door de achteras iets op te hogen door het monteren van PU blokjes tussen de as en bladveren zodat hij achter iets lager word, en voor ben ik nog aan het dubben.. lagere spindels, coilovers, andere draagarmen?? huidige veren iets afslijpen??? wat is wijsheid..
zou verlagen ook voldoende zijn om stabieler te worden op hoge snelheid..
ik heb ook andere headers nodig (zullen wel doug's worden ivm bodemvrijheid) ook met nieuwe headers kan ik denk ik niet verder zakken dan 1 "

ImageImage

bedankt groet Paul
Milsbeek
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by sjak_brak »

paulv wrote:ik zat te denken om de bird te verlagen, eventueel door de achteras iets op te hogen
verhogen is iets anders dan verlagen :D

Als ik zo lees is de samenstelling van je ophanging best OK, wellicht valt er met uitlijnen nog wat winst te behalen, maar denk dat t toch vooral kwestie is van (gebrek aan) aerodynamica.

Een subtiele front spoiler kan vaak al gunstig effect hebben.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by paulv »

hoi sjak, achteras ligt op de bladveren, dus met een dikkere PU plaat/pad ertussen word de auto verlaagd...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by sjak_brak »

O zo, verkeerd gelezen, vroeg he :D

Maar is het de achterkant van de wagen die omhoog komt, of gaat ie zoeken met de neus (deed mijn Imperial ook bij 190+ :D )
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by BigBlockMopar »

Verlagen is een goed plan, maar wen nou ook maar vast aan dat spoiler-idee onder de auto.
Dat doet meer goeds dan je denkt :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by sjak_brak »

Wat betreft de looks, een subtiele frontspoiler vind ik best staan onder dit soort wagens, is iets anders dan achterop zon strijkplank of kaasschaaf zoals je bij ricers vaak ziet.
CharlieCamaro
Posts: 1326
Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by CharlieCamaro »

http://scandc.com/new/

contact met deze meneer opnemen en je spaarvarken kapot slaan..
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Krultang72 »

andere veren voor en denk eens na over een setje nieuwe bladveren met een reverse eyelet,,... huidige bladveren verkopen, pak je weer wat terug..
Wim Firebird
Posts: 252
Joined: Mon Aug 24, 2009 5:18 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Wim Firebird »

begin eerst maar es met verlagen en plattere bandjes ...Bang!!!!......€€€€€€€ :D
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Renev »

Yep verlagen met kwaliteits producten bijv. Hotchkiss veren.
Andere (bovenste) draagarmen doen ook wonderen voor je stabiliteit, tis maar net hoever je (financieel) wil gaan :oops: :oops:
sijmpie
Posts: 242
Joined: Sat Aug 13, 2011 11:21 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by sijmpie »

verlagen is zeker goed voor de stabiliteit.
waar je voor kan kijken is een eibach pro setje.
deze heb ik ook voor me camaro gekocht zijn stuk korter dan de orginele alleen de spiralen zijn stuk dikker.
en ze verlagen maar 2.5CM.
Wim Firebird
Posts: 252
Joined: Mon Aug 24, 2009 5:18 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Wim Firebird »

je kan verlagen wat je wil maar op die swabberbanden blijft t wiebelen...
Ponti 73
Posts: 312
Joined: Wed Feb 18, 2004 11:28 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Ponti 73 »

Hardere veren rondom en wagen lager leggen.
Als je voor jouw auto staat zie je gelijk waarom de wagen onstabiel wordt bij hoge snelheden. De rijwind wordt onder je wagen door geperst door je (hoge) neus en bij hogere snelheden word je chassis omhoog geduwd. Een frontspoiler is bij jouw model bijna een must. Dit zorgt dan voor een onderdruk onder je wagen en zuigt het chassis naar de grond bij hogere snelheden.

Verlagen in combinatie met een frontspoiler, dus. Hardere veren is ook aan te bevelen.

Je hebt voor jou model ook een heel subtiele achter spoiler.

Image

Kijk eens naar anvilauto.com
Ponti 73
Posts: 312
Joined: Wed Feb 18, 2004 11:28 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by Ponti 73 »

Als je te laag komt voor het gebruik van welke headers dan ook, misschien zijn shorty's dan een optie. Dan kan de uitlaat binnen je subframe blijven.

Image

of als je wat meer orginelere look wilt dan zijn overmaatse headers van Ram Air Restauration misschien iets voor jou. Standaard pontiac headers maar dan een slag groter.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: 68 firebird klaarmaken voor high speed driving :)

Post by paulv »

@wim firebird, banden zijn toyo proxis tr-1 plakken als de beste..
Een plattere band zou inderdaad beter zijn, maar op een muscle car horen dikke banden vind ik.

Heb ook de diameter nodig ivm 3.55 gearing and stance.. En vulling van de wielkasten. Zeker over na gedacht!
Achterspoiler wil ik niet ivm letters op de achterklep, die wil ik graag houden..
Ik koop waarschijnlijk wel andere draag armen en coilovers.. Anders blijft het gokken qua hoogte...
Dropt spindels is 2" en is denk ik net te veel..
Zit ook al een jaar te dubben over 17" rally 2 velgen... ( met 50er banden erop:)
Iemand interesse in mijn 16" wielen?

Spoiler blijf ik lelijk vinden, maar misschien ontkom ik er niet aan..

Bedankt Paul
Milsbeek
Post Reply