trillen bij +- 50km/h

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
BlueBee
Posts: 3
Joined: Fri May 10, 2013 11:33 am

trillen bij +- 50km/h

Post by BlueBee »

Laatst de achter schokbrekers vervangen van mijn '77 El Camino, en bij het proefrijden trilde de wagen zo rond de 50 km/h daarboven verdween het weer. Dit was echt zeer heftig trillen, hele interieur leek eruit te trillen.
Heb daarom ook maar de voorste schokbrekers vervangen (zelfde merk als achter) en het trillen is wel wat minder geworden, maar wel nog steeds aanwezig zo rond de 50km/h. Omdat de bovenste draagarmrubbers ook een tikje rot waren (lees: bijna geen rubber meer in de bussen) heb ik gister aan beide zijden de rubbers vervangen. Bij het proefrijden was het weer wat minder, maar nog steeds aanwezig. Iig trilt het interieur er niet meer uit, maar irritant is het wel - vooral omdat voor het vervangen van de schokbrekers er niets aan de hand was.
Nu valt me op dat het trillen telkens zo rond de 50km/h is, bij het versnellen maar ook bij het afremmen.
Als je 50 gaat rijden is het constant, als je bv naar de 80 versnelt en de 50 komt 'langs' dan trilt ie effies om vervolgens netjes soepel te rijden. Wanneer je remt en de 50 komt weer 'langs', precies hetzelfde - tril en weer weg.
Geen idee wat het kan zijn, kan stap voor stap blijven vervangen totdat het weg is, maar wat gerichter iets vervangen of repareren is beter.
Voor mn gevoel wordt het ergens aan de voorkant veroorzaakt, en bij een bepaald aantal toeren (geen tach dus weet niet hoeveel toeren), maar het kan natuurlijk ook ergens anders vandaan komen?

Nu is het ook het geval dat door de nieuwe shocks het geheel ook anders is gaan staan en dus ergens mss een andere druk (rubbers) is komen te staan en de trilling daardoor wordt veroorzaakt.
De rubbers van de onderste draagarmen staan voor binnenkort op het programma :)

Tips zijn welkom!
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by Alwin »

Als het toeren gerelateerd is zou ik het in de aandrijving zoeken. Controleer speling in bijvoorbeeld je kruiskoppelingen van je cardan of lagers. Er bestaat zoiets als kritische toerentallen en resonantie. Kan best heftig zijn. Werk je niet weg met de schokbrekers en rubbers vervangen.
BlueBee
Posts: 3
Joined: Fri May 10, 2013 11:33 am

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by BlueBee »

heb zelf ook aan de cardan gedacht, maar het trillen begon NA het vervangen van de achterste schokbrekers. Of het zou lichtjes aanwezig moeten zijn en verstrekt na de vervanging..... iig nooit opgemerkt eerder (wel dat de achterste shocks slecht waren ;) )
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by Corp »

als de nieuwe schokbrekers stijver zijn dan de ouden dan zou je het wel degelijk beter kunnen voelen. Denk ook de cardan omdat 't snelheid gerelateerd is
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by Alwin »

Wat bedoel je eigenlijk met "anders gaan staan"? Is de uitlijning anders? Kan haast niet.

Ik vind het wel een raar verhaal dat door het vervangen van je achter schokbrekers de boel gaat trillen. Van alle onderdelen waarmee je achteras verbonden is aan de auto is de schokbreker wel de meest dempend. Of ben je de rubbers vergeten van de schokbreker? Was geen verpakkingsmateriaal, hè. :)

Ik vind dit altijd kansloze problemen. Had ook een trilling tussen 40/45 mph. Kon het maar niet vinden. Storing zoeken bij deze snelheden onder de auto gaat nogal kut. Tot het trillen eindelijk meer werd. En toen bleek het toch een kruiskoppeling van mijn cardan te zijn. Speling was in het begin zo klein dat ik het niet zag. Maar als je zegt dat je interieur uit je wagen trilt, lijkt het me wat makkelijker zoeken.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by Gearz »

Uitgeharde bak en/of motorsteun ?
BlueBee
Posts: 3
Joined: Fri May 10, 2013 11:33 am

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by BlueBee »

@Alwin: met 'anders staan' bedoel ik dat de wagen wat rechter is gaan staan, niet de uilijning van de wielen, maar meer qua hoogte. Kan me voorstellen dat de druk verdeling dan ook wat anders wordt op een paar onderdelen dan eerder het geval was.

Het stomme is dat na het vervangen van de voorste schokbrekers het al wat minder werd en na het vervangen van de draagarmrubbers weer wat minder, maar niet weg en toch duidelijk hoor/voelbaar.
Vindt het ook raar omdat het voor het vervangen van de shocks dus niet is opgevallen, als het al aanwezig was.

Zelf heb ik niet zo'n kijk op de kruiskoppelingen van de cardan-as, ben dus naar de chevy garage hier iets verderop gegaan om er naar te laten kijken naar mensen die daar meer verstand van hebben, en handige dingen zoals een brug ;)

kruiskoppelingen waren beide ok, tenminste voor zover je dat goed kunt beoordelen, waren wel hartstikke droog - dus effe volgepompt met nieuw vet. wat dat betreft eventjes kijken wat er gaat gebeuren.
Bakrubber is blijkbaar ook een mogelijke veroorzaker, maar was helemaal goed.
Motorsteunen ook bekeken en ook die zijn in goede conditie :)
Eigenlijk was de dokter zeer positief over het geheel :P

Naja, als de wagen blijft trillen de komende tijd, worden de 2 kruiskoppelingen vervangen. wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk Alwin, dat kansloze gezoek gaat nergens heen als het eigenlijk wel duidelijk is ;)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: trillen bij +- 50km/h

Post by Thing »

bult op een band zou ook kunnen..
Post Reply