Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Lite-On »

Mijn wagen heeft al voor langere tijd een "tikje".
Tijdens cruisen of stationair draaien, hoor ik altijd een tik door het motorgeluid. Is vooral goed hoorbaar wanneer je langs muren of geparkeerde autos rijdt. Maar met de ramen open hoor je 't ook bij het wachten @ stoplichten.

De tik is eigenlijk altijd direct weg op het moment ik het gas los laat en de auto uitrolt.
Wanneer de wagen een tijd stationair loopt lijkt de tik harder te worden, en hoor ik deze ook boven het blok.
De snelheid van de tik gaat gewoon gepaard met het toerental.

De tik hoor ik vrijwel altijd onder de auto vandaan komen. Is het beste hoorbaar een de voorkant van de portier (zeg maar ter hoogte van de het voorwiel/koppel omvormer).
In dat geval hoor ik eigenlijk niets als ik boven het blok hang. Zal wellicht grotendeels komen door de flex fan welke een hoop herrie maakt.

Ik heb altijd het vermoeden gehad dat het een hyd.stoter is, aangezien in de winter met een koude start, er altijd een tik hoorbaar is boven de motor. Gaat naarmate de olie warmer wordt vanzelf weg. Deze tik komt eigenlijk ook terug (warme motor) als de wagen voor een aantal minuten stationair loopt.

Gisteravond begon ik weer irritatie te krijgen van dat geluid, en heb gelijk geprobeerd in de garage snel nog een videotje te schieten.
Mijn vraag is eigenlijk... wat zou dit kunnen zijn. Omdat het onder de auto goed hoorbaar is het ik het vermoeden dat er ergens anders vandaan komt.
- Speling op de kleppen?
- Of zou dat getik ook van de uitlaat kunnen komen.

Volgende week zet ik de auto op de brug voor wat onderhoud, en dan probeer ik ook gelijk uit te zoeken waar dat geluid vandaan komt.

Hieronder iig een kort videotje welke ik in het donker :D heb gemaakt. Gaat meer om het geluid. Geluid is op de video vrij zacht, maar in real-life is het veel duidelijker te horen.
Zal anders vandaag proberen een betere video te schieten.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by 1967coupe »

Tik kan ook komen van je uitlaat, spruitstuk lek, 1 van de boutjes los of je pakking lek.

Succes
Rene
oscar
Posts: 985
Joined: Sun Aug 29, 2004 1:37 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by oscar »

1967coupe wrote:Tik kan ook komen van je uitlaat, spruitstuk lek, 1 van de boutjes los of je pakking lek.
Rene
+1 zou inderdaad eens kijken of je uitlaat denk aan spruitstukken of daar waar de uitlaat pijp zelf gekoppeld wordt aan het spruitstuk.

Dit kan een heel hard getik op leveren, waarbij je je al ongerust gaat maken over kleppen of anders... wat je ook zou kunnen doen is met een lange schroevendraaier op de koppen van je blok te zetten en dan het handvat van de schroevendraaier tegen je oor aan te houden (soort van stethoscoop maak je hier mee) zo kan je min of meer uitsluiten of het je kleppen...lifter is.

Succes.
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Peter Pontiac »

Kan lekkend uitlaatspruitstuk zijn en ik weet niet of dit een Pontiac motor betreft ( zie avatar ) maar als dat zo is haal de klepdeksels eens los en check of de moeren vd tuimelaars nog op 20 lb ft staan.
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Dinant MK III »

Klinkt herkenbaar, Lite on ....

En dit gaat misschien gek klinken, maar check eens of al je bougies nog vast zitten.
Ik had iets vergelijkbaars met tikken van de motor, de ene keer wel, dan weer niet... Leek in eerste instantie ook op 'pingelen'.

Bleek dat er een paar bougies niet meer goed vast zaten.... :oops:
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by thunderbuick »

Op die video is niet te horen/beoordelen hoe of wat maar als iemand met ervaring je blok gaat beluisteren zal hij ongetwijfeld de verschillen tussen lagers, kleppen, bougies etc kunnen horen.
mrobers
Posts: 63
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:48 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by mrobers »

Hoe controleer je of het aan het uitlaatspruitstuk ligt? Is daar een handig truukje voor?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by thunderbuick »

mrobers wrote:Hoe controleer je of het aan het uitlaatspruitstuk ligt? Is daar een handig truukje voor?
Als te horen is dat die lekken kun je dat ook voelen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Jeroen_Sp »

Voelen met een shag-vloeitje. Die zie je snel wiebelen.
mrobers
Posts: 63
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:48 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by mrobers »

Jeroen_Sp wrote:Voelen met een shag-vloeitje. Die zie je snel wiebelen.
Goeie tip!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by mercury1970 »

Jeroen_Sp wrote:Voelen met een shag-vloeitje. Die zie je snel wiebelen.
Zou het alleen met het vloeitje doen, door de shag wordt ie wat zwaar......... 8)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by BigBlockMopar »

De blazende fan van de lopende motor speelt hier ook gelukkig geen rol van betekenis op dat papiertje... :lol:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Jeroen_Sp »

Beetje creatief zijn......

Wat je ook gebruikt, een kleine lek ga je nooit voelen met die fan aan. Dus er tijdelijk af halen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by Corp »

BigBlockMopar wrote:De blazende fan van de lopende motor speelt hier ook gelukkig geen rol van betekenis op dat papiertje... :lol:

:lol: :lol: :lol: ervaringsdeskundige?? ^^^^
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Tik uit de motor, voornamelijk hoorbaar onder de auto

Post by BigBlockMopar »

Maar ik rook niet... :!: :D
Post Reply